رپرتاژ اگهی

باغ تخت شیراز

باغ تخت شیراز
کدخبر : 33184

شیراز به شهر شعر، شراب، باغ و گل و بلبل معروف است. شاعران معروف زیادی در این شهر زندگی می کردند و به همین دلیل باعث شهرت جهانی شیراز به شهر شعر شده است.

 شیراز از قدیم به داشتن باغ‌های بسیار و زیبا مشهور بوده‌ است. باغ در فرهنگ ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باغ های انگور موجود در شیراز سبب شهرت جهانی شراب شیراز در دنیا شده‌ است. در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی از باغ های زیبا شیراز می پردازد، تعدادی از باغ‌های شیراز از لحاظ تاریخی بسیار با اهمیت هستند و به‌ عنوان مراکز مهم گردشگری محسوب می شوند. از معروف ‌ترین این باغ‌ها می ‌توان به باغ جهان نما، باغ ارم ، باغ دلگشا و باغ عنیف آباد اشاره کرد. در ادامه باما همراه باشید تا با یکی دیگر از باغ های تاریخی و معروف شیراز بنام باغ تخت شیراز آشنا شوید. برای سفر به شیراز شما می توانید بلیط لحظه آخری اهواز شیراز را از سایت آس چارترتهیه نمایید.

معرفی و تاریخچه باغ تخت شیراز

این باغ  به وسیله ی اتابک قراچه در سال 480 هجری قمری بنا شد و در ابتدا به اسم سازنده اش، باغ تخت قراچه معروف شد. تیمور گورکانی با ورود به شیراز و دیدن باغهای شیراز و همچنین باغ تخت، دستور ساختن باغی همانند این باغ را در سمرقند داد که آن را نیز تخت قراچه نامید. بعد ها در زمان حکومت  آقا محمد خان قاجار 1260هجری فضایی و بنای جدیدی و حوض های و حمام و محوطه و ساختمان هایی به آن اضافه کرد که در این دوره  این بنا به تخت قاجار معروف گشت. باغ تخت شیراز یکی از چهار باغ مشهوری است که ابن عربشاه درکتاب عجایب المقدور و شرف الدین علی یزدی در ظفر نامه خود پیش از دوره گورکانیان، از آن یاد کرده اند. در دوره های بعد نیز از جمله در دوره فتحعلی شاه قاجار و حکومت حسینعلی میرزا فرمانفرما در فارس، بخشی از قلعه تکمیل و مرمت یافت. این باغ تا اواخر دوره قاجاریه نیز آباد بود ولی بعد از آن رو به ویران شدن و نابودی گذاشت و دیگر به آن توجهی نشد. حدود نیم قرن پیش عمارت باغ تخت به کلی تخریب شده و دیگر از آن خبری نیست. هم اکنون این باغ قسمتی از یک پادگان نظامی شیراز است. باغ تخت شیراز در 2 آبان 1351، باغ تخت با شماره ثبتی 931 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. متاسفانه امروزه بخش کمی از این باغ وقسمت‌هایی از حمام باقی مانده است.

شیراز

جاذبه های دیدنی نزدیک به باغ تخت شیراز

شیراز از جاذبه های گردشگری زیادی برخوردار است، شما می توانید در شیراز از جاذبه های اطراف باغ تخت شیراز دیدن نمایید. از جمله جاذبه های نزدیک به این باغ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آرامگاه باباکوهی

دو غار در کوه باباکوهی قرار گرفته است، که مقبره ی یکی از عرفا به نام ابو عبدالله محمد بن عبدالله ملقب به باباکوهی در یکی از این غارها قرار گرفته و نام این آرامگاه از وجود این مقبره است.  باباکوهی عارف بزرگ و نامی سالها  در این کوه زندگی کرد و در سال 442 هجری قمری درگذشت و در این کوه به خاک سپرده شد. و در سال 1275 هجری قمری توسط موید الدوله طهماسب میرزا گنبد و بنای این آرامگاه ساخته و مقبره ی کوچک علی نیز در فاصله ی کمی از آن بنا شده است.

باغ ارم شیراز

یکی از قدیمی ترین و زیباترین باغ های شیراز باغ ارم می باشد. این باغ که در فاصله ی کمی با باباکوهی قرار گرفته است. این باغ یکی ازبا شکوه ترین باغ های ایرانی در قرن پنجم است که در شمال شیراز در بنایی 9 طبقه ای و در منطقه جعفر آباد، در دامنه کوه بابا کوهی واقع شده است.

 

عمارت های باغ تخت شیراز

باغ تخت پوشیده از درختان متنوع و  گل های رنگارنگی بود و عمارت باشکوهی در میان آن قرار داشت. باغ تخت شیراز دارای دو عمارت کلاه فرنگی است، که رو به قبله قرار دارد، این عمارت ایوان های زیادی دارد، و از هفت طبقه با کاشی های رنگارنگ که در هر طبقه دو طرف آن پله هایی قرینه هم قرار گرفته است، و آبشارهای عریضی در میان پله ها از طبقه بالا تا پایین قرار گرفته است و در هر طبقه آن حوض های کشکولی مانندی قرار گرفته که میانشان فواره وجود دارد. در دو طرف تالار عمارت ارسی ها و گوشواره ها و ایوان های متعددی موازی هم ساخته شده است. این بنا از نظر معماری اوایل دوره قاجاریه، از نمونه های برجسته این دوره به شمار می آید.

بازدید از باغ تخت شیراز

هم اکنون خبری از این باغ زیبا نیست، و امکان بازدید آن وجود ندارد، باغ تخت شیراز به تصرف نیروهای نظامی بعنوان مرکز علوم و فنون مکانیزه نزاجا در امده است.

مسیر دسترسی به باغ تخت شیراز

شیراز، خیابان آزادی، فلکه  گاز شیراز.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه