رپرتاژ اگهی /

قبرستان دارالسلام شیراز

قبرستان دارالسلام شیراز
کدخبر : 33479

شیراز شهر بهار نارنج شهر شاعران نامی ایران یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار بین گردشگران خارجی و داخلی است.

 این شهرجاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد، یکی از این جاذبه های تاریخی قبرستان دارالسلام شیراز است، که از کهن ‌ترین گورستان‌های تاریخی ایران است، آس چارتر در این مقاله قصد دارد به معرفی این قبرستان تاریخی بپردازد. برای سفر به شیراز شما می توانید بلیط چارتر اصفهان شیراز را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

معرفی قبرستان دارالسلام شیراز

یکی از قدیمی ‌ترین قبرستان‌های تاریخی ایران که وسعت آن حدود 10 هکتار است در شیراز قرار دارد، در این قبرستان حدود 10 هزار سنگ قبر وجود دارد و که تا سال 1357 در آن مرده دفن می‌ شده است. این قبرستان سومین قبرستان 1200 ساله دنیای اسلام محسوب می شود. بنا بر روایتی در زمان خشکسالی و قحطی شهرهای کربلا و نجف حاکم شهر شیراز برای کمک به این شهرها 800 شتر با بار غلات به آنجا می فرستد و در ازای این کمک از آنها خواستار خاک کربلا می‌ شود. فردی بنام شیخ سلم این خاک را به شیراز می آورد که خودش بعد از فوت در این قبرستان دفن می شود. این قبرستان در آن زمان بنام دارالسلم و سپس دارالسلام شهرت یافت.

 

مدفونین قبرستان دارالسلام

بر اساس تحقیقات محققان این گورستان پیش از اسلام نیز وجود داشته است و‌مقبره‌هایی از قرن اول و دوم هجری در این محل دیده می ‌شود. این قبرستان علاوه برقدمت تاریخی مزار 27 شخصیت مهم که جزء مشایخ و بزرگان، قبور فضلا، عرفا، ادبا و دانشمندان قرن‌های پیشین تاریخ ایران بوده اند را در دل خود جای داده است. آرامگاه شاه داعی‌‌ ا... و پسرش، که از سادات حسینی که نسبتشان با 19 پشت به زیدبن علی‌بن حسین(ع) می ‌رسد نیز در همین قبرستان قرار دارد.. مقبره‌ای سبز رنگ در این قبرستان دیده می شود که معروف به مقبره سرباز امام زمان (ع) است. آرامگاه شاه داعی تا الله و پسرش از سادات حسینی که نسبتشان با 19 پشت به زید بن علی بن حسین (ع) می‌رسد، و آرامگاه محمود دهدار ریاضی ‌دان اوایل قرن نهم هجری، آرامگاه ابوسائب مشهور به شهره‌النبی و مقبره مشیر یکی از وزرای فارس در اوایل دوران قاجاریه در این محل قرار دارد. برخی از علمای شهدای قیام 16 خرداد 1342 مردم شیراز نیز در این قبرستان دفن شده ‌اند.  شخصیت‌های دیگری مانند عبدالغفار خوی شبستری و نیز شیخ ابوصاحب که از یاران حضرت رسول (ص) است نیز در این قبرستان دفن هستند. آرامگاه خدیجه دختر امام حسن(ع) نیز بنا به روایاتی در این قبرستان است و مشاهیری  دیگری از جمله شیخ مفید، محمد و محمود دهدار از علمای صوفیه قرن هفتم شیراز و همچنین شیخ محمدعلی فرزند شیخ یحیی، حاج شیخ ابوتراب معاصر با ناصرالدین شاه و نیز حاج شیخ عبدالنبی معاصر با کریم خان زند، همگی از ائمه جمعه شیراز، در این مکان دفن شده ‌اند. قدیمی ‌ترین قبر این قبرستان که مربوط به سال 322 هجری قمری اوایل قرن چهارم است مقبره شیخ مومل بن محمد جصاص می باشد. و همچنین شمار فراوانی از ائمه جماعات شیراز از دوره زندیه تا قاجار در این آرامستان آرامیده ‌اند. در کتاب هزار مزار شخصیت‌های مهم دیگری نیز در این قبرستان دفن شده‌ اند که نام آن‌ها بعلت فوت نویسنده آن، در این کتاب ذکر نشده است.  

شیراز

نمادهایی بر سنگ‌های  قبور دارالسلام شیراز

قدیمی ‌ترین آرامستان شیراز یک موزه سنگ است. سنگ قبرهای قدیمی که در این قبرستان بر جای مانده است، با خطوط کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌ کاری شده‌اند و بر روی برخی از آن‌ها تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل‌ های در افرادی که در این قبرستان مدفون شده اند حک شده است. تصاویر گرافیکی که از حرفه و نگارش مشخصات فردی متوفی بر سنگ قبرش حک می ‌کردند. که استفاده از این طرح‌ها و تصاویر، نمادهایی مربوط به شغل‌های آهنگری، پهلوانی، کشاورزی، عشایر، قالیبافی، باغبانی، خیاطی و سایر مشاغل که این نماد ها بیانگر ویژگی هنری و تاریخی گورستان دارالسلام است.

نماد درخت سرو

از میان درختان مختلف، درخت سرو در اشکال مختلف بر اکثر سنگ‌های مزار درالسلام دیده می‌ شود. درخت همیشه سبز سرو نماد جاودانگی در ایران باستان بوده است و به همین خاطر طرح این نماد در روی سنگ قبر به معنای جاودانگی انسان و زندگی پس از مرگ است.

نماد پرنده

بر روی بلندترین نقطه درخت‌های سرو پرنده ای را مشاهده می کنید که بر روی شاخه نشسته و به پشت سرش نگاه می ‌کند. تصویر این پرنده نماد خروج روح از بدن است و نشستنش بر روی درخت سرو به معنای محافظت از جاودانگی است و نگاه کردن پرنده به پشت سر نماد چشم انتظاری متوفی برای ارسال خیرات از جانب بازماندگان است.

شیراز

نماد پنجره

قابی عمودی یا افقی نخستین نمادی است که بر روی سنگ قبرهای این قبرستان دیده می شود که به شکل محراب است که نماد پنجره ‌ای است به سمت نور است. این نماد به عنوان مکانی برای ایستادن امام جماعت در مساجد استفاده می‌ شود و استفاده از این نماد بر روی سنگ قبر یعنی اینکه به قبر متوفی نور ببارد. در باور زرتشتی نور نماد خدا است.

نماد شیر سنگی

شیر سنگی پهلوانی و جوانمردی فرد درگذشته یا بزرگ طایفه بودن و گاهی اوقات شغل گله‌ داری را نشان می ‌دهد. شیرسنگی و طرز قرارگیری آن بر سنگ مزار بسیار جالب و دیدنی است.

بازدید از قبرستان دارالسلام

بهترین زمان برای بازدید از قبرستان دارالسلام فقط در روز است و بازدید از قبرستان دارالسلام هزینه‌ ای ندارد.

مسیر دسترسی به قبرستان دارالسلام شیراز

قبرستان دارالسلم در میانه بلوار سیبویه، نرسیده به میدان شاهزاده قاسم قرار دارد.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه