رپرتاژ اگهی

مراحل تولید انواع ظروف سنگی کاربردی و تزئینی

مراحل تولید انواع ظروف سنگی کاربردی و تزئینی
کدخبر : 34949

ظروف سنگی ضمن آن که زیبایی و جلوه فوق العاده‌ای دارند، می‌توان از آن‌ها به شکل کاربردی نیز در پخت و پز یا سرو غذا استفاده کرد. اگر شما نیز به ظروف سنگی علاقه مند هستید، با دنبال کردن مراحل تولید انواع ظروف سنگی کاربردی و تزئینی، می‌توانید در خصوص شکل تولید این ظروف، اطلاعات نسبی به دست بیاورید.

ظروف سنگی ضمن آن که زیبایی و جلوه فوق العاده‌ای دارند، می‌توان از آن‌ها به شکل کاربردی نیز در پخت و پز یا سرو غذا استفاده کرد. اگر شما نیز به ظروف سنگی علاقه مند هستید، با دنبال کردن مراحل تولید انواع ظروف سنگی کاربردی و تزئینی، می‌توانید در خصوص شکل تولید این ظروف، اطلاعات نسبی به دست بیاورید.

در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص مراحل تولید ظروف سنگی بیشتر بدانیم.

روش تولید ظروف سنگی

با توجه به کاربرد و جذابیتی که ظروف سنگی دارند، مراحل تولید آن‌ها نیز بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد. جالب است بدانید که ظروف سنگی دارای تاریخ ساخت بسیار قدیمی بوده و از قرن‌ها پیش در کشور ما، ساخته شده و مورد استفاده قرار داشتند. به طور نمونه برخی از ظروف سنگی مثل دیگ و هاون سنگی با حکاکی‌های منحصر به فردی، مربوط به تا 2500 سال پیش بوده و این نشان می‌دهد که تاریخچه تولید ظروف سنگی در ایران با قدمتی طولانی همراه هستند.

 

منابع سنگ در ایران

در حال حاضر بیشترین منابع و معادن سنگ در ایران، در شهرهایی چون مشهد، قم و کرمان هستند. اگر به دنبال سنگ مرمر باشید، شهر قم بهترین آن‌ها را در خود جای داده است. همین طور کرمان معادنی از سنگ سبز دارد که می‌توان از آن به بهترین شکل در ساخت ظروف سنگی بهره برد. لازم به توضیح است که کیفیت نهایی ظروف سنگی، بستگی مستقیم به نوع سنگ استخراج شده داشته و در صورتی که از سنگ باکیفیت و مرغوب در تولید این ظروف استفاده نشود؛ کیفیت خروجی لازم را نخواهند داشت.

با این حساب برای تولیدات حرفه‌ای ظروف سنگی، باید حتما به سراغ سنگ‌های باکیفیت و درجه اول رفت که بتوان از آن‌ها بهترین برداشت در تولیدات این ظروف را داشت.

پرطرفدارترین ظروف سنگی را باید قابلمه سنگی بدانیم که می‌توان از آن برای پخت و پز غذاهای آبکی استفاده کرد. به طور مثال اگر روش صحیح استفاده از ظروف سنگی را بدانید و البته آن‌ها را به درستی رعایت کنید، امکان استفاده از قابلمه سنگی برای پخت غذاهایی چون آبگوشت، سوپ، آش و و انواع خورشت وجود دارد. در وب سایت فروش صنایع دستی آرانیک، می‌توانید به راحتی انواع قابلمه سنگی و دیگر ظروف مشابه را از بهترین کیفیت و قیمت مناسب، خریداری کنید.

ff4f203d-ec82-4383-b8c5-c926555e9c2d

مراحل تولید ظروف سنگی

در زیر نگاهی به مراحل تولید ظروف سنگی کاربردی و تزئینی می‌اندازیم.

  • مرحله اول: پیش از هر چیزی باید سنگ‌هایی که قرار است در ساختار تولید ظروف سنگی قرار بگیرند را برش زده و به قطعات کوچک‌تری تبدیل کنید که قابل استفاده در ساخت ظروف باشند. لازم به توضیح است که برای آن که بتوان از این سنگ‌ها، در ظروف استفاده کرده و تولیدات را به شکلی حرفه‌ای پیش برد، نیاز به سنگ‌های ریز داریم که شاید بتوان آن‌ها را به نام قلوه سنگ خطاب کرد. به این قلوه سنگ‌ها در صنعت تولید ظروف سنگی، انگاره گفته می‌شود.
  • مرحله دوم: در گام بعدی نوبت به تراش کاری می‌رسد. برای آن که بتوان به بهترین شکل تراش کاری را انجام داد؛ باید انگاره‌ها را به گالو بست تا مراحل تراش کاری با سهولت بیشتری پیش برود. این گالو که از آن در مرحله تراشکاری سنگ استفاده می‌شود، یک ابزار کمکی است که ممکن است از جنس چوب یا فلز باشد. با شروع به چرخش این ابزار و سنگ بسته شده به آن در دستگاه تراش، ترش کاری با سنگ تراش فرز، انجام خواهد شد. البته در صورتی که بخواهید ریزه کاری‌های بیشتری در تراش کاری به عمل آورده و کار را با ظرافت بالاتری جلو ببرید، لازم است که حتما از قلم‌های تراش نیز استفاده کنید.
  • مرحله سوم: با رسیدن به نقطه ای که سنگ‌ها ساختار مورد نظر خود را بگیرند، نوبت به طراحی ظروف سنگی می‌رسد. به طور مثال شما ممکن است که بخواهید از کنده کاری روی ظروف سنگی استفاده کنید. در این صورت لازم است که ابزار مناسب این کار را به دست گرفته و به خوبی شروع به کنده کاری کنید. این یک هنر است که باید حتما شخصی که انجام آن را بر عهده دارد، به خوبی نسبت به آن تسلط داشته و بتواند کنده کاری را مطابق با طرح اولیه پیش ببرد.
  • لازم به توضیح است که پیش از شروع کنده کاری روی سنگ، باید حتما هر گونه آلودگی، خاک و گرد و غبار سنگ را از روی آن پاک کرد تا کاملا یکدست و صیقلی شود. سپس از مقداری روغن سیاه استفاده کرده و به خوبی سطح بیرونی سنگ را روغن بزنید. اجازه دهید تا روغن خشک شده و امکان شروع کار برای شما وجود داشته باشد. پس از آن که روغن کاملا خشک شد، می‌توانید کنده کاری را با احتیاط و مهارت آغاز کنید.
  • مرحله چهارم: شما ممکن است که در کنار کنده کاری روی ظروف سنگی، مایل باشید که بخشی از آن را به خوشنویسی و نگارگری مرتبط کرده و به این شکل هویت بالاتری به ظرف سنگی خود ببخشید. از جمله این طرح‌ها، می‌توان به طرح گل شاه عباسی، طرح گل مرغی، طرح گل ترنج، طرح اسیلمی و ... اشاره کرد که هر یک در جای خود فوق العاده به نظر می‌رسند.

686affcd-48ec-4b31-bc54-8ccb5abc8a5e

خرید ظروف سنگی کاربردی و تزئینی

اگر قصد خرید یکی از ظروف سنگی کاربردی و تزئینی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که با نگاهی به صنایع دستی بومی ارومیه، بهترین این ظروف را دنبال کرده و با مقایسه میان آن‌ها، ظرف سنگی مورد علاقه خود را خریداری کنید. بیشتر مردم علاقه مند به خرید قابلمه سنگی هستند که ضمن داشتن جلوه و زیبایی لازم، کاربرد خوبی نیز دارد. شما چه تجربه‌ای در این باره دارید و پیش از این برای خرید یکی از ظروف سنگی از چه طریقی عمل کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران وب سایت به اشتراک بگذارید.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه