رپرتاژ اگهی

با این 5 تکنیک طراحی جعبه، در قفسه فروشگاهها بدرخشید

با این 5 تکنیک طراحی جعبه، در قفسه فروشگاهها بدرخشید
کدخبر : 35973

یک فروشگاه بزرگ به طور متوسط حدود 40000 کالای مختلف را در خود جای می‌دهد. این صنعت به شدت به مصرف کنندگان، تولید کنندگان و مهم‌تر از همه طراحان گرافیک متکی است. طراحی بسته بندی محصول، به عنوان یکی از زیر شاخه‌های رشته طراحی گرافیک، نقش مهمی در قدرت بخشیدن به اجرای استراتژی‌های بازاریابی و لانچ محصولات جدید دارد و آژانس‌های تبلیغاتی مطرح دنیا از جمله Landor، CBA و Coley Porter Bell سالانه صدها طراح حرفه‌ای را استخدام می‌کنند تا از طریق طراحی بسته بندی محصول روی برندسازی کسب و کارها تمرکز کنند.

یک فروشگاه بزرگ به طور متوسط حدود 40000 کالای مختلف را در خود جای می‌دهد. این صنعت به شدت به مصرف کنندگان، تولید کنندگان و مهم‌تر از همه طراحان گرافیک متکی است. طراحی بسته بندی محصول، به عنوان یکی از زیر شاخه‌های رشته طراحی گرافیک، نقش مهمی در قدرت بخشیدن به اجرای استراتژی‌های بازاریابی و لانچ محصولات جدید دارد و آژانس‌های تبلیغاتی مطرح دنیا از جمله Landor، CBA و Coley Porter Bell سالانه صدها طراح حرفه‌ای را استخدام می‌کنند تا از طریق طراحی بسته بندی محصول روی برندسازی کسب و کارها تمرکز کنند.

به عنوان یک گرافیست، اگر دغدغه شما طراحی بسته بندی‌های منحصر به فرد برای محصولاتی است که در میدان رقابت فروشگاهی عرضه می‌شوند، توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید. می‌خواهیم به معرفی 5 تکنیک طراحی جعبه و بسته بندی محصول بپردازیم که بدون شک با اجرای آنها، در قفسه فروشگاه‌ها مانند الماس خواهید درخشید!

 

 

1.ساده، واضح و شفاف طراحی کنید

این جمله شاید در ابتدا کلیشه‌ای به نظر برسد، ولی یکی از مهم‌ترین اصول اولیه طراحی جعبه و بسته بندی محصول محسوب می‌شود. دفعه بعدی که به فروشگاه می‌روید، یک قفسه را به صورت تصادفی انتخاب و بعضی از محصولات را با دقت نگاه کنید. به هر محصولی که رسیدید، بدون خواندن توضیحات روی بسته بندی، این دو سؤال بسیار ساده را از خودتان بپرسید:

  • این محصول برای چیست؟
  • چه برندی آن را تولید کرده است؟

بعد از انجام این کار از نتیجه آن متعجب خواهید شد. چون با بسته بندی هایی مواجه می‌شوید که بعد از ده‌ها ثانیه دقت و نهایتاً خواندن نوشته‌های روی جعبه به محصول داخل آن پی خواهید برد. محصولاتی را خواهید دید که از نظر کیفی عالی هستند، ولی بسته بندی آنها در معرفی قابلیت‌ها و مزایای محصول به شدت ناتوان است.

هر چند یک بسته بندی خلاقانه باید تا حدودی اسرارآمیز باشد، ولی نه تا این حد! منظور از سادگی، وضوح و شفافیت در طراحی نیز دقیقاً همین موضوع است. یعنی هزینه طراحی جعبه صرف طراحی بسته بندی شود که بتواند در کمتر از 3 ثانیه اطلاعات مهم خود را به مشتری منتقل کند. محصولاتی که بسته بندی آنها این ویژگی را داشته باشد، در قفسه فروشگاه‌ها شانس بیشتری برای دیده شدن دارند.

 

2.در به تصویر کشیدن محصول صداقت داشته باشید

معمولاً طراحان مبتدی تلاش می‌کنند تا محصول را به بهترین شکلی که می‌توان تصور کرد، به تصویر بکشند و در این کار زیاده روی می‌کنند. مثلاً روی بسته بندی یک کوکی آغشته به شکلات را نشان می‌دهند، در حالی که داخل جعبه یک کیک ساده با چند تکه شکلات است!

این سبک از به تصویر کشیدن محصول، مصرف کننده را گمراه و در نهایت ناامید می‌کند و به کاهش فروش منجر می‌شود. چون احتمالاً دفعه بعدی که به فروشگاه مراجعه کند، دیگر شما را انتخاب نخواهد کرد. پس وظیفه شما به عنوان یک طراح این است که محصول را به بهترین شکل ممکن معرفی کنید، اما اغراق نکنید.

ecfb0ddb-efbb-4c4d-a33b-1ca88ea96b19 (1)

3.اصالت، شخصیت و خاطره‌انگیز بودن را فراموش نکنید

صدها محصول در قفسه فروشگاه‌ها وجود دارد که همگی برای جلب توجه مصرف کنندگان رقابت می‌کنند. اما تنها راه متمایز بودن، متفاوت بودن ظاهر محصولات شما نیست!

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چطور با ورود برندهای مختلف سس قرمز با ظاهر و طراحی‌های جذاب، همچنان سس خرسی مهرام بین مشتریان محبوب است؟ شاید توضیح این سؤال کمی مفصل باشد، ولی اگر بخواهیم خیلی کوتاه به این سؤال پاسخ بدهیم، اصالت، شخصیت و خاطره‌انگیز بودن 3 ویژگی مهم این محصول و محصولات برندهای بزرگ است.

پس «اصیل بودن» را فراموش نکنید و به دنبال طراحی‌هایی باشید که کاراکتر شخصیتی داشته باشند و در خاطر مشتریان ثبت شوند. برندی که بتواند به قلب مشتری نفوذ کند، حتی اگر محصولاتش با ده‌ها محصول رنگارنگ رقبا در قفسه فروشگاه‌ها محاصره شده باشد، باز هم برنده است!

 

4.در طراحی جعبه محصول به کاربردی بودن آن توجه کنید

موضوع بسیار مهمی که کمتر به آن توجه می‌شود، کاربردی بودن جعبه یا بسته بندی محصول است. منظور از کاربردی بودن، انجام هر اقدامی است که استفاده از محصول را برای مشتری آسان‌تر کند. این موضوع در سفارش جعبه بسته بندی محصولات غذایی از اهمیت بیشتری برخوردار است. هرچه قدر بسته بندی محصول کاربردی‌تر باشد، فروش بیشتری را تجربه می‌کند. به عنوان مثال، زمانی که شرکت HEINZ بطری سس کچاپ خود را به فرم وارونه تغییر داد، فروشش سر به فلک کشید.

متأسفانه در کشور ما طراحی کاربردی جعبه بسته بندی، آن طور که باید جدی گرفته نمی‌شود و بخشی از این موضوع به هزینه‌های بالای تهیه ظروف و جعبه‌های بسته بندی محصولات برمی‌گردد. ولی توصیه می‌کنیم به عنوان یک طراح، همیشه به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید استفاده، حمل یا نگهداری یک محصول را برای مشتری آسان‌تر کنید. بین دو محصول مشابه، مشتریان محصول با بسته‌بندی کاربردی را بیشتر دوست دارند.

40372a3c-c40a-4e13-a852-3d052b86fa50

5.توسعه پذیر بودن بسته بندی محصول را در نظر بگیرید

این مفهوم بیشتر درباره برندهای نوپا صدق می‌کند. مثلاً تصور کنید در حال طراحی بسته بندی آب سیب برای یک برند جدید هستید. این محصول وارد بازار می‌شود و فروش خوبی را تجربه می‌کند. چند ماه بعد، مشتری تصمیم می‌گیرد طعم گیلاس آن را هم وارد بازار کند. حالا اگر بسته بندی محصول قبلی قابل تغییر و توسعه با طعم جدید نباشد، چه خواهد شد!؟

در بهترین حالت یک بسته بندی جدید با طراحی نزدیک به محصول قبلی اجرا خواهید کرد. ولی احتمالاً در بدو ورود به بازار، تشخیص شباهت محصول جدید به محصول قبلی برای مشتریان آسان نباشد و محصول جدید به ناچار مدتی در قفسه فروشگاه‌ها منتظر بماند. اما شاید مساله به همین راحتی حل نشود و صاحب برند مجبور به تغییر هر دو بسته بندی و پرداخت هزینه‌های هنگفت برای تبلیغات مجدد محصولات خود شود. پس می‌بینید که توجه به آینده چقدر در طراحی بسته بندی برخی محصولات اهمیت دارد.

چگونه در طراحی جعبه محصول متمایز باشیم؟

بسته بندی آخرین فرصت برای متقاعد کردن مشتری برای خرید محصول و بدون اغراق، طراحی بسته بندی یکی از حوزه‌های بزرگ و پرمشقت گرافیک محصول است. مشتریان همیشه به دنبال طراحانی هستند که بتوانند قابلیت‌های محصول و اصالت برند را به طور هم زمان در قالب یک بسته بندی ارائه کنند، پس در طراحی‌های خود خلاق و بی پروا باشید؛ خلاقیت مسیر شما را برای طراحی‌های منحصر به فرد باز خواهد کرد.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که چاپ باکیفیت، تکمیل کننده کار شماست. اگر می‌خواهید نتیجه زحمات شما خروجی بی‌نقصی داشته باشد، باید چاپ جعبه بسته بندی را به یک تیم حرفه‌ای بسپارید، که در این مورد پیشنهاد ما گروه مشاوران طراحی افرا گرافیک است. در وب‌سایت گروه مشاوران طراحی افراگرافیک http://afragraphic.com/ می‌توانید از خدمات رایگان مشاوره تخصصی چاپ و طراحی نیز بهره‌مند شوید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه