مقصر شلیک هواپیما در زندان است + جزئیات

مقصر شلیک هواپیما در زندان است + جزئیات
کدخبر : 3852

مصاحبه کریستیانه هوفمان، خبرنگار هفته نامه اشپیگل با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه چهارم بهمن (۲۴ ژانویه) انتشار یافت.

به گزارش رصداقتصادی به نقل از پارسینه: مصاحبه کریستیانه هوفمان، خبرنگار هفته نامه اشپیگل با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه چهارم بهمن (۲۴ ژانویه) انتشار یافت.

 

وزیر امور خارجه ایران درباره سرنوشت برجام می‌گوید اروپایی‌ها هیچ مبنای قانونی برای فعال کردن "مکانیسم ماشه" در مناقشه هسته‌ای با ایران ندارند. فعال کردن مکانیسم ماشه می‌تواند به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر شود. به گفته ظریف با این اقدام اروپایی‌ها نه تنها ایران بلکه روسیه و چین هم مخالفند. ظریف در ادامه گفته است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که در صورت بازگشت دوباره تحریم‌های سازمان ملل، ایران اقدامات مختلفی از جمله خروج احتمالی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را انجام خواهد داد.

 

ظریف همچنین گفته است که او اعتراضات ایرانیان پس از شلیک هواپیماهای مسافربری اوکراین توسط سپاه پاسداران ایران را درک می‌کند. وزیر خارجه ایران در ادامه تاکید کرده است که اقدام نیروهای امنیتی برای مقابله با اعتراضات آبان ماه، که باعث کشته شدن صدها نفر از معترضین شد می‌تواند عواقب قانونی داشته باشد و "تحقیقات هنوز ادامه دارد".

 

وزیر خارجه ایران در رابطه با تشدید تنش ایران با آمریکا گفته است که اقدام آمریکا در شهادت قاسم سلیمانی بر مبنای اطلاعات غلط انجام گرفته و آمریکایی‌ها بر این باور بوده‌اند که کشته شدن قاسم سلیمانی می‌تواند موقعیت آنها را در منطقه بهتر کند. اما آنچه که اتفاق افتاده خلاف آن بوده است.

 

ظریف در پاسخ به پرسش اشپیگل درباره اقدام بعدی ایران علیه آمریکا گفته است که ضربه به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق واکنش نظامی "رسمی" ایران بوده و حمله موشکی نباید کسی را به قتل برساند.

اشپیگل در ادامه پرسیده است که آیا تندروها در آمریکا می‌توانند واکنش ضعیف ایران را نشانه ضعف تلقی کنند؟

ظریف در پاسخ به این پرسش اشپیگل گفت: «ما به ایالات متحده آسیب‌های زیادی وارد کرده‌ایم زیرا با تمام توان و قدرت نظامی آنها نمی‌توانند مانع از حمله موشک‌ها به پایگاه‌ها شوند. این نشان می‌دهد که آمریکا چقدر آسیب‌پذیر است.»

 

ظریف در ادامه گفته است: «ترور سلیمانی نشانه آغاز پایان حضور ایالات متحده در عراق و احتمالاً دیگر نقاط منطقه است».

 

اشپیگل در ادامه درباره موضوعی پرسیده است که تاکنون در نهان مانده بود و ایران و آمریکا درباره آن توضیحی نداده‌اند. هفتهنامه اشپیگل می‌پرسد در اوج تنش‌ها شما با سوئیس به عنوان حامی آمریکا در ایران تماس گرفتید دلیلش چه بود؟

ظریف بدون اشاره دقیق به محتوای پیام‌های رد و بدل شده گفته است که این ارتباط از طرف آمریکایی‌ها بوده و آمریکا در پیامی تحریک‌آمیز توهین‌ و تهدید کرده و ایران هم پاسخی بسیار منطقی داده است.

 

در ادامه این مصاحبه اشپیگل پرسیده است که همدردی و همبستگی مردم در عزاداری قاسم سلیمانی کوتاه بوده و معترضان بلافاصله بعد از شلیک موشک سپاه به هواپیمای اوکراینی به خیابان‌ها آمدند.

 

وزیر خارجه ایران به این پرسش اشپیگل هم پاسخ داده است که مردم حق دارند اعتراض کنند چون بسیاری از عزایزان خود را در سانحه سقوط هواپیما از دست دادند. بسیاری از دانشجویان دوستان و نزدیکان خود را از دست دادند. واکنش آنها احساسی بود.

 

اشپیگل در ادامه از ظریف پرسیده است که چرا دولت روحانی پس از سه روز به مردم حقیقت را گفته است؟

ظریف در پاسخ گفت که کشور در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته بود. ۳۲ سال پیش آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد و آنها تابحال به طور رسمی از ما عذرخواهی نکرده‌اند. افسر آمریکایی که مسئول شلیک به هواپیمای ایران بوده حتی مدال افتخار هم گرفت. اما مامور ایرانی که به هواپیمای اوکراینی شلیک کرد در زندان به سر می‌برد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه