انجام ۱۳۸ هزار سقط غیرقانونی در سال/ هشدار نسبت به کاهش باروری

انجام ۱۳۸ هزار سقط غیرقانونی در سال/ هشدار نسبت به کاهش باروری
کدخبر : 7507

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق مطالعات ۱۳۸ هزار و ۹۶۹ سقط در سال داریم که به صورت غیرقانونی انجام می‌شود. لذا آموزش‌ها باید در سطح عمومی بومی‌سازی شود.

به گزارش خبرنگار رصداقتصادی و به نقل از پایگاه خبری اقتصاد وطن،شاپور بدیعی در همایش مامایی و سلامت زنان به مناسبت صدمین سالگرد آکادمی مامایی، که صبح امروز به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در محل تالار ابن‌سینا واقع در چهارراه دکترا برگزار شد، اظهار کرد: توجه به مادران باردار و کودکان از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی و بزرگ‌ترین کار در حوزه درمان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ماما مدافع حقوق زنان و به عنوان بنیان‌گذار یک خانواده و تضمین‌کننده سلامت مادر است، افزود: انجام بیش ۲۳۰ هزار زایمان طبیعی رایگان در محدوده ‌پوشش دانشگاه و کاهش ۱۲.۵ درصد آمار سزارین به وسیله طرح تحول نظام سلامت از جمله اقدامات درخشان دانشگاه علوم پزشکی است.

وی تصریح کرد: همچنین بهسازی بلوک‌های زایمان، کاهش مرگ مادران، پیگیری مادران پرخطر در خارج از بیمارستان، کاهش مورتالیتی و ایجاد بانک شیر نیز از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه است.

در همین راستا مهدی قلیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در زمینه جمعیت و کاهش آن در کشور، افزود: با توجه به این وضعیت، مطمئناً در آینده نه چندان دور جمعیت مولد را از دست خواهیم داد. در استان ۲.۱ درصد نرخ باروری داریم و این آمار به صورت عادلانه تقسیم نشده است.

وی تصریح کرد: کاهش آمار ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج چه در مرد و چه در زن و افزایش آمار طلاق از جمله مواردی است که در فرزند آوری تأثیر بسزایی دارد.

قلیان ادامه داد: لازم است در مناطق مختلف مردم را شناخت و با توجه به نیاز آن‌ها برای افزایش فرزند آوری اقدام کرد. سازمانی همانند دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌تواند در افزایش جمعیت تأثیر گذار باشد و تا ندانیم چه چیز باعث ناباروری می‌شود، نمی‌توانیم آن را حل کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی شفافی برای مردم جامعه از وضعیت کنونی داشته باشیم، ادامه داد: طبق مطالعات ۱۳۸ هزار و ۹۶۹ سقط در سال داریم که به صورت غیرقانونی انجام می‌شود. لذا آموزش‌ها باید در سطح عمومی بومی‌سازی شود و همدلی برای مشاوره را مد نظر داشته باشیم.

در ادامه شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در زمینه سیاست‌های جمعیتی، اظهار کرد: اگر جمعیت و باروری وجود نداشته باشد تلاش‌های ما برای مامایی بی‌فایده است. در بحث باروری عوامل زیادی دخیل هستند که بخشی قابل‌ تغییر و بخشی از عهده ما خارج است.

وی با بیان اینکه تغییر نگرش و باورها قابل اصلاح شدن هستند، ابراز کرد: کشور ما نسبت در کشورهای مسلمان و دیگر کشورها در حال طی شیب سریع، در نمودار کاهش باروری است.

خسروی با اشاره به اینکه فشار اقتصادی مانعی برای کاهش فرزند آوری نیست، افزود: اگر وضعیت به همین منوال پیش رود در سال‌های آینده برخی از اقوام ایرانی به طور کلی از بین خواهند رفت. این پیش‌بینی بسیار نگران کننده است، با چالش جمعیتی ویژه‌ای روبه‌رو هستیم لذا استراتژی‌های ما برای بهبود این روند آموزش، فرهنگ‌سازی، ارائه خدمات و پژوهش است.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به اینکه باروری در سنین بالا با مشکلاتی همراه است، ادامه داد: ماماها که به عنوان‌ مجری فرزند آوری از آنان یاد می‌شود باید این باور را در زنان جوان ما به وجود بیاورند که بارداری در سنین بالا با مشکلات عدیده‌ای همراه خواهد بود.

در پایان نیره خادم، مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه مسئله جمعیت، گفت: جمعیت یکی از عواملی است که در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آینده کشور مهم و ضروری است. زوجین نابارور تنش‌های زیادی را سپری می‌کنند لذا حل این مشکل نیز اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود: یکی از دلایل کاهش فرزند آوری طلاق و ناباروری است. زوجین باید به سمت مراکز ناباروری هدایت داده شوند، بسته حمایتی برای ناباروران با بیمه منعقد و بسیاری از خدمات ناباروری به صورت رایگان انجام می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه