مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد؛

جریمه‌ ۱۶ میلیارد تومانی سوء استفاده از رانت اطلاعاتی سهام یک شرکت بورسی

جریمه‌ ۱۶ میلیارد تومانی سوء استفاده از رانت اطلاعاتی سهام یک شرکت بورسی
کدخبر : 34752

سه شخص حقیقی محکوم به پرداخت جریمه ۱۶ میلیارد تومانی به دلیل سوء استفاده از رانت اطلاعاتی سهام یک شرکت بورسی شدند.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام خبر فوق، اظهار کرد: چندی پیش واحد نظارت شرکت بورس اوراق بهادار تهران گزارشی مبنی بر افزایش ۱۲۸ درصدی قیمت سهام یکی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را به مدیریت امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس اعلام کرد.

محمدعلی شیری‌زاده تصریح کرد: بازدهی معاملات شرکت یادشده مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که در زمان عرضه سهام از طرف برخی از کارگزاری‌ها در یک بازه زمانی، سهم‌ها به مبالغ قابل توجهی از اشخاص حقوقی مرتبط با سهامدار عمده شرکت به سه شخص حقیقی منتقل شده است.

او در تشریح ماجرا عنوان کرد: معاون وقت سرمایه‌گذاری این شرکت که اطلاعات نهانی مربوط به زمان عرضه سهام شرکت را در اختیار داشت، موجبات افشای اطلاعات نهانی مربوط به سهام شرکت را فراهم آورده و آن را در اختیار بستگان و دوستان خود قرار داد.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس ادامه داد: اشخاص حقیقی نیز پس از افزایش قیمت سهم و اندکی پیش از فرو ریختن قیمت سهام (در اوج قیمت)، سهام خود را به فروش رسانده و سودی بالغ بر ۵۴ میلیارد و ۲۴۶ میلیون و ۵۹۴ هزار ریال کسب کردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس شواهد و قراین موجود، مراجع قضایی اقدام این اشخاص را منطبق بر جرم «معامله متکی بر اطلاعات نهانی» ارزیابی کرده‌اند، تأکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار بلافاصله پس از کشف این سوء استفاده آن را به قوه قضاییه معرفی کرده است.

او با اشاره به حکم صادر شده دادگاه تجدیدنظر استان تهران پس از بررسی پرونده اذعان کرد: بر این اساس، معاون وقت سرمایه‌گذاری شرکت به اتهام استفاده از اطلاعات نهانی پیش از انتشار آن در مورخ ۳۰ فروردین سال جاری، محکوم به یک‌سال حبس تعزیری شد.

شیری‌زاده با اشاره به حکم سه شخص حقیقی معامله کننده متهم به انجام معاملات متکی بر اطلاعات نهانی گفت: این افراد محکوم به پرداخت معادل سه برابر سود به دست آمده در مجموع به ۱۶۲ میلیارد و ۷۴۸ میلیون و ۷۸۴ هزار ریال شدند.

به گفته مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس، افزون بر معاون وقت سرمایه‎گذاری شرکت، چهار شخص حقیقی دیگر به دلیل اتهام به «معاونت در معاملات متکی بر اطلاعات نهایی» محکوم به پرداخت ۶۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از چهار ماه حبس تعزیری شدند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون این پرونده در مرحله اجرای حکم است.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید