مدیر عامل و نایب رییس هیئت مدیره شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان تشریح کرد؛

یک شرکت دانش بنیان، اولین صادرکننده کاتالیست ایران

کدخبر : 34920

کاتالیست به عنوان یکی از محصولات مهم مورد نیاز صنایع کشور سالهای زیادی از محل واردات تامین شده است، اما با رشد صنایع زیر بنایی از جمله صنعت پتروشیمی در کشور این حلقه حساس مورد توجه قرار گرفت...

کاتالیست به عنوان یکی از محصولات مهم مورد نیاز صنایع کشور سالهای زیادی از محل واردات تامین شده است، اما با رشد صنایع زیر بنایی از جمله صنعت پتروشیمی در کشور این حلقه حساس مورد توجه قرار گرفت و خوشبختانه با تکیه بر متخصصین داخلی امروز بخش زیادی از نیاز کشور توسط شرکتهای داخلی فعال در عرصه صنعت کاتالیست تولید و حتی بازارهای صادراتی نیز به روی این محصولات گشوده شده است. فارغ از این دستاوردها، صنعت کاتالیست همواره به عنوان یکی از صنایع با فناوری بالا در زمره صنایع دانش بنیان قرار داشته و دارد. برای آشنایی بیشتر با دستاوردهای این صنعت در کشور گفت و گویی با دکتر محمدحسین مولوی زاده مدیر عامل و نایب رییس هیئت مدیره شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان از زیرمجموعه های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم شما می شود.

 

شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان در چه سالی تاسیس شده، هدف از تاسیس آن چه بوده و در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان در سال ۱۳۹۰ به عنوان یک شرکت دانش بنیان از شرکت های تابعه هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با توجه به شرایط اقتصادی کشور و در زمینه تحقیق و تولید کاتالیست و بومی سازی دانش تولید کاتالیست به منظور مقابله با تحریم های ظالمانه و تامین نیاز داخلی این محصول و جلوگیری از خروج ارز از کشور شروع به فعالیت کرده است. این شرکت تولید کننده انواع کاتالیست های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بوده که با بهره مندی از یک دهه تجربه و توان تخصصی به تازگی با افتخار وارد باشگاه تولیدکنندگان کاتالیست احیای مستقیم آهن شده است.

با توجه به فعالیت شرکت در حوزه تولید انواع کاتالیست، این شرکت در این حوزه هم اکنون چند محصول دارد و این محصولات برای چه صنایعی کاربرد دارند؟

این شرکت هم اکنون سه محصول کاتالیست احیای آهن فعال، نیمه فعال و خنثی که قابل کاربرد در صنعت فولاد هستند و دو محصول کاتالیست پنتا اکسید وانادیوم با وانادیوم بالا و وانادیوم پایین که قابل کاربرد در صنایع شیمیایی می باشند را در سبد محصولات خود دارد.

شرکت در حال حاضر روی تولید چه محصولات جدیدی فعالیت می کند؟

این شرکت در حال حاضر پنج محصول در حوزه های پتروشیمی و سایر مصارف فولادی در حال توسعه به فاز نیمه صنعتی و یک محصول در حال تبدیل به تولید صنعتی را نیز در دست دارد.

آیا شرکت به فکر صادرات نیز افتاده است؟

در سال ۱۳۹۳ مفتخر بودیم که به عنوان اولین صادر کننده کاتالیست در ایران شناخته شویم و هم اکنون نیز با حضور قدرتمند در نمایشگاه های بین المللی داخلی و خارجی، در تلاش هستیم تا سهم صادرات محصول خود را افزایش دهیم.

باتوجه به دانش بنیان بودن فعالیت شرکت و نام گذاری سال جاری در ارتباط با فعالیت دانش بنیان، مهمترین درخواست های شما از سیستم حاکمیتی برای حمایت از فعالیت شما چیست؟

مهم ترین خواسته ی ما فراهم آوری تسهیلات در خصوص ایجاد فرصت مطالعاتی خارج از کشور و همچنین تسهیل سازی تامین تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات با فناوری بالا است البته ما شرایط کشور را به خاطر تحریم‌های ظالمانه و مشکلات در واردات برخی تجهیزات و مواد اولیه کلیدی چون نیکل و برخی مواد اولیه معدنی که در کشور تولید نمی‌شود را درک می کنیم و انتظار داریم دولت نیز حساسیت صنعت ما را درک کند.

ارزش بازار کاتالیست ایران به ویژه در حوزه صنعت فولاد چقدر است و چه میزان از این بازار توسط محصولات داخلی و چه میزان توسط محصولات وارداتی تامین می شود؟

ارزش بازار کاتالیست در حوزه فولاد با احتساب پروژه های جاری، حدود صد میلیون یورو است که امروزه با ظرفیت و پتانسیل های ایجاد شده، تقریبا همه آن توسط تولید کنندگان داخلی قابل تامین است. البته اگر حجم مبادلات مالی صنعت کاتالیست را با صنایع مرتبط با آن چون فولاد یا پتروشیمی مقایسه کنیم شاید به نظر کوچک بیاید اما اهمیت آن به شدت برای همه صنایع بالاست. در صورت نبودن کاتالیست، صنایع پتروشیمی و فولاد در ایران با مشکل مواجه خواهند شد و به همین خاطر باید بدانیم مسیر اقتصاد مقاومتی و خودکفایی از صنایع کوچکی چون کاتالیست می گذرد.

شرکت محصولات خود را به کدام شرکت های بزرگ به ویژه در صنعت فولاد فروخته است؟

تاکنون محصولات شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان در شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان بارگذاری شده و یک محموله نیز به شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر تحویل شده که قرار است در اولین بارگذاری مورد استفاده قرار گیرد.

مهم ترین برنامه سال جاری شرکت چیست؟

سرفصل برنامه های شرکت در سال جای شامل این موارد است: «افزایش کیفیت محصولات و تطابق با استانداردهای کیفی جهانی»، «برآورده سازی الزامات و افزایش رضایتمندی مشتریان»، «افزایش تنوع تولید و منبع یابی جهت گسترش بازار»، «افزایش سطح آگاهی کارکنان و حفظ منابع انسانی»، «افزایش اشتغال زایی پایدار»، «افزایش ظرفیت خطوط تولیدی».

 

عصر اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید