یک کارشناس مسائل بانکی عنوان کرد؛

حمایت ۸۰هزار میلیاردی بانک‌های قرض‌الحسنه از اشتغال‌زایی

حمایت ۸۰هزار میلیاردی بانک‌های قرض‌الحسنه از اشتغال‌زایی
کدخبر : 35095

رضا رمضانی با اشاره به رویکردهای نوین بانک‌های قرض‌الحسنه در تخصیص منابع گفت: بانک‌های قرض الحسنه در سال گذشته ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در حوزه اشتغال‌زایی وام پرداخت کردند که رقم قابل توجهی است.

«رضا رمضانی» کارشناس مسائل بانکی در برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: تفاوت اصلی صندوق های قرض الحسنه با دیگر بانک‌ها در این است که در ازای پرداخت وام، هیچ سودی از وام‌گیرنده دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: این صندوق ها عمدتاً سپرده های خود را برای پوشش هزینه های خود، در بانک های تجاری سپرده‌گذاری می کنند و موضوع اصلی یعنی قرض‌الحسنه را رعایت نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: مشکل نظام مالی و بانکی ما این است که بانک مرکزی نسبت به نهادهای قرض‌الحسنه رویکرد متفاوتی ندارد و دستورالعمل و چارچوب بانک‌های قرض‌الحسنه و تجاری را یکسان تدوین می‌کند؛ در صورتی که ماهیت و هدف این دو کاملاً از هم متفاوت است.

رمضانی گفت: بانک‌های قرض‌الحسنه وام‌های خرد و ارزان قیمت پرداخت می‌کنند و مسائل حقوقی و قوانین خاص خودشان را دارند.

وی با تأکید بر تفاوت عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه با صندوق‌های فعال در حوزه قرض‌الحسنه، به پنج مورد از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه اشاره کرد و افزود: از مشکلات عمده صندوق‌های قرض‌الحسنه می‌توان به گرفتن کارمزد بیش از هزینه‌های انجام شده، افتتاح سپرده‌های پس‌انداز غیر قرض‌الحسنه بر خلاف مصوبه شورای پول و اعتبار، اعطای وام قرض‌الحسنه بر خلاف مصوبه شورای پول و اعتبار، خرید دارایی‌های غیرمنقول از محل سپرده‌گذاران و سوءاستفاده از منابع سپرده‌گذاران اشاره کرد.

کارشناس مسائل بانکی همچنین سهامداری و تعیین سقف برای وام قرض‌الحسنه را از جمله چالش‌های بانک‌های قرض‌الحسنه عنوان کرد و گفت: ابلاغ این موضوع باعث می‌شود که منابع ارزان قیمت در بانک‌های تجاری در محلی به غیر از قرض‌الحسنه مصرف شود و درآمد و سود بیشتری را برای بانک تجاری به همراه داشته باشد.

رمضانی با اشاره به رویکردهای نوین بانک‌های قرض‌الحسنه در تخصیص منابع گفت: بانک‌های قرض الحسنه در سال گذشته ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در حوزه اشتغال‌زایی وام پرداخت کردند که رقم قابل توجهی است.

 

روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: