نامه عجیب ساترا برای تعطیلی پلتفرم‌های نمایش خانگی!

نامه عجیب ساترا برای تعطیلی پلتفرم‌های نمایش خانگی!
کدخبر : 35192

انتشار نامه عجیب رئیس ساترا برای تعطیلی پلتفرم‌های نمایش خانگی در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

در نامه‌ای از سعید مقیسه رئیس ساترا به پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، به بندهایی از مصوبه شورای فضای مجازی صدا و سیما برای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی اشاره شده است.

این نامه که در تاریخ ۲۱ تیرماه و در ۱۲ بند آماده شده به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که بیشتر به دنبال یارگیری و همراه سازی سازمان‌های مختلف برای از بین بردن رقبای صدا و سیما در شبکه نمایش خانگی است.

این نامه حاوی محتوایی است که بررسی آن بار دیگر بی قانونی نهاد ناظر بر شبکه نمایش خانگی را به نمایش می‌گذارد. چرا که در صورتی که رویه و روالی برای نظارت بر این بخش وجود داشت نیازی به استمداد از بیش از ۲۰ نهاد برای انجام اقدامات عجیب و غریب در جلوگیری از این پلتفرم‌ها نبود. اقداماتی که دامنه آن از ترغیب نمایندگان مجلس برای انجام مصاحبه شروع می‌شود و به نامه نگاری به معاونت علمی ریاست جمهوری برای عدم حمایت مالی می‌رسد و در نهایت اعلام می‌کند که علیه هر سازمانی که همراهی نکرد اقدام رسانه ای‌ کنید.

 

در ادامه این گزارش به بررسی این نامه می‌پردازیم:

 

     در بندی از این نامه آمده است که با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس برای پیش بینی نطق پیش از دستور و ایراد تذکر و ارائه موضوع به کمیسیون اصل ۹۰ رایزنی شده است.

     در بند دیگری به نامه ای خطاب به اداره کل بازرگای صدا و سیما اشاره شده که در آن به جلوگیری از تبلیغات شرکت‌هایی که در پلتفرم‌ها تبلیغ پخش می‌کنند تاکید شده و اقدام مشابه با تبلیغ کنندگان در شبکه‌های ماهواره‌ای را خواستار شده است.

     مقیسه در بند دیگری اعلام کرده که ارسال نامه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای عدم خدمت رسانی به دیتا سنترها در دستور کار اجرایی ساترا قرار گرفته است.

    بارگیری دیگر ساترا از وزارت صمت برای لغو نشان اینماد از برخی از پلتفرم‌ها بوده است.

    همچنین ساترا در این نامه به جبلی اعلام کرده که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عدم صدور مجوز تبلیغات شهری، با معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان تبلیغات اسلامی برای اجتناب از حمایت‌های مالی، با سازمان زیباسازی شهرداری برای جلوگیری از تبلیغات شهری، با پلیس امنیت اخلاقی برای اقدام لازم قانونی، با پلیس فتا برای جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب موجود در پلتفرم‌ها و با ناجا برای جلوگیری از فعالیت‌های تولیدی محیطی در حال نامه نگاری است.

     مقیسه در ادامه برای اجرای مصوبات شورای فضای مجازی صدا و سیما از رئیس این سازمان درخواست کرده که طرح‌های جدید تولید برنامه در شورای صدور مجوز تولید (الماس) مورد پذیرش قرار نگیرد.

    در پایان نیز درخواست شده که علیه معرفی دستگاه‌هایی که با ترک فعل و فرصت سوزی برای رعایت قانون همراهی نمی‌کنند مصاحبه و اقدام رسانه‌ای شود.

    این فشار حداکثری صدا و سیما در حالی در حال اجراست که شبکه نمایش خانگی به ویژه در سالهای اخیر به شدت مورد استقبال مردم و هنرمندان قرار گرفته است.

    درخواست برخورد مشابه با شبکه نمایش خانگی همچون شبکه‌های ماهواره‌ای به ویژه در بخش تبلیغات، درحالی صورت گرفته که سال گذشته مرکز افکارسنجی ایسپا اعلام کرد که در اثر فعالیت شبکه نمایش خانگی حجم قابل توجهی از مراجعه مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای کم شده است.

    هر چند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه امسال بودجه ساترا را حذف کردند، اما همچنان اختلاف بین وزارت ارشاد و صدا و سیما به عنوان نهاد ناظر مطرح است و هنرمندان و فعالان شبکه نمایش خانگی همچنان در انتظار بازگشت نهاد ناظر این بخش به وزارت ارشاد هستند.

    باید منتظر ماند و دید که جبلی که با شعار تحول گرایی به صدا و سیما آمد چگونه با این نامه تهدید آمیز برخورد خواهد کرد و آیا برای اجرای نقش نظارتی خود به بیش از ۲۰ نهاد امنیتی پناه خواهد برد.

    بهتر است صدا و سیما که خود را یکی از متولیان فرهنگی کشور می‌داند به جای این همه رایزنی با نهادهای امنیتی، با راهکارهای مناسبتری در این حوزه نقش آفرینی کند.

    اخطار ستاد امر به معروف به صداوسیما و ۱۰ دستگاه حاکمیتی

    یک ماجرای واقعی از کلاهبرداری به اسم صداوسیما!

 

صدا و سیما

صدا و سیما

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید