چشمه آب گرم لامرد؛ چشم انتظار حمایت «میراث» و «صنایع»

چشمه آب گرم لامرد؛ چشم انتظار حمایت «میراث» و «صنایع»
کدخبر : 35427

در راستای ارتقای صنعت توریسم و جلوگیری از فوت هموطنان در چشمه آب گرم لامرد جنوب فارس، ساخت یک مجموعه رفاهی-ورزشی و استقرار سایر امکانات ضرورت دارد که تاکنون احیای این ظرفیت طبیعی مغفول مانده است.

چشمه آب گرم (آوباد AOWBAD) لامرد فارس (با مختصات x=۷۳۶۶۱۰  و Y=۳۰۲۵۳۱۹ ) حد فاصل  روستای کرزا-کارخانه سیمان لامرد- روستای کشکو و در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر لامرد واقع شده است که علاوه بر قابلیت‌های گردشگری، خواص معدنی و درمانی نیز دارد.

با استناد به گزارش استعدادیابی سال ۹۹ اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد، این چشمه آب گرم در تمامی فصل‌های سال، پذیرای گردشگران است و دارای مواد معدنی و گاز سولفید هیدروژن (H۲s) که کیفیت آب آن اسیدی با PH=۶.۴ و قابلیت هدایت الکتریکی آن برابر با EC=۸۸۰۰ میکروموهوس بر سانتیمتر مربع است و دمای متوسط آن ۳۰ درجه سانتی‌گراد بوده و از این لحاظ در زمره چشمه‌های آب گرم معدنی قرار دارد.

نوع چشمه به طور احتمال گسلی است و در محل آبرفت‌های دوره کواترنر رخنمون شده است و از لحاظ ساختار به صورت زهکشی و به لحاظ آبدهی دائمی و از لحاظ کیفیت معدنی است.

میزان متوسط دبی اندازه‌گیری شده براساس آخرین آماربرداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس در حداقل و حداکثر آبدهی حدود ۱.۲۵ در ابتدای فصل زمستان تا ۵ لیتر در ثانیه در میانه فصل بهار می‌باشد.
تصاویر ماهواره متوالی حدود ۴ سال از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ نشان می‌دهد چشمه مذکور تحت تاثیر رودخانه فصلی مهران نبوده و وجود دو حلقه چاه پیزومتر اندازه‌گیری شرکت سهامی آب منطقه ای فارس در دو سوی چشمه مذکور، منشاء آب از سازنده‌های تبخیری گروه فارس و از ارتفاعات مجاور بوده و به نحوی که عمق سطح آب در اطراف چشمه حدود یک متری سطح زمین است در حالی که عمق سطح آب در رودخانه مهران به صورت زهکش دشت و حدود ۲ متری است.
در فصول بارندگی که از دی ماه شروع شده و تا فروردین ادامه دارد چشمه مذکور در ماکزیمم آبدهی است به نحوی که تا شعاع ۱۵۰۰ متری اطراف چشمه تحت تاثیر قرار گرفته و تصویری بیضوی از دریاچه‌ای فصلی به قطر حدود ۲۵۰۰ متر با حوضچه‌های متعدد حاصل از رسوبات نمکی و ترکیبات رنگی مختلف بوجود می‌آورد. ترکیبات شیمیایی غالب سولفاته بوده و نمک‌های رسوبی بجا مانده، ترکیبات شیمیایی مختلفی از جمله اکسید آهن و منگنز و احتمالا باریم و فلور نیز دارا است و به نحوی که رنگ‌های سبز قرمز زرد خاکستری و قهوه‌ای مشاهده می‌شود.

برای مشخص کردن نوع و تیپ آب معدنی موجود، باید یک طرح مطالعاتی قوی تعریف و اجرایی شود که تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است اما وجود گاز سولفید هیدروژن به وضوح قابل استشمام است. این گاز بی‌رنگ، سمی و آتشگیر که بوی آن شبیه به بوی تخم مرغ فاسد و به صورت گاز فاضلاب و متعفن همراه با ایجاد خفقان شناخته می‌شود. این گاز از طریق ممانعت در عملکرد آنزیم و سیتوکروم اکسیداز مانع جذب اکسیژن می‌گردد. تماس کوتاه مدت (حاد) با سولفید هیدروژن باعث ایجاد سوزش و حساسیت در حلق، بینی، چشم و ریه‌ها می‌شود. تماس با غلظت‌های بالاتر آثار جدی بر سلامت به جا گذاشته و منجر به مرگ می‌شود که چشمه آب معدنی گرم آوباد لامرد نیز دارای گاز سولفید هیدروژن بوده و تاکنون به علت نبود امکانات و آشنایی نداشتن مراجعین با نوع گاز موجود، سبب مرگ بسیاری از استفاده‌کنندگان شده است.

این چشمه و اطراف آن دارای ویژگی‌های طبیعی بسیاری است، تالاب زیبایی در نزدیکی آن قرار دارد که مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گردشگری به شمار می آید.

چشمه‌ آب گرم و معدنی لامرد باتوجه به ویژگی‌های گفته شده، از نظر درمان درد مفاصل و استخوان نیز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی از حوزه کشورهای خلیج فارس بوده که حال باتوجه به نبود امکانات مناسب رفاهی-ورزشی و سکونتگاه و بی‌توجهی‌ها؛ این ظرفیت طبیعی و خدادادی مغفول مانده است.

انتظار می‌رود تا وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی همراه با صنایع لامرد از جمله کارخانه سیمان، منطقه ویژه اقتصادی، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب که نسبتا همجوار با این چشمه هستند و همچنین مشارکت سایر صنایع و سرمایه‌گذاران؛ این ظرفیت طبیعی را برای توسعه صنعت توریسم و استفاده خانواده کارکنان صنایع و عموم شهروندان احیا کند.

 

ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید