گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه فجر انرژی خلیج فارس/

سود ۴۳۵ تومانی برای سهامداران بفجر

سود ۴۳۵ تومانی برای سهامداران بفجر
کدخبر : 35623

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس با بیان اینکه نرخ‌های جدید یوتیلیتی گامی در راستای عدالت بود، از افزایش سودآوری و افزایش تولید برق، هوای ابزار دقیق و هوای سرویس در این مجتمع خبر داد.

مجمع عمومی عادی سالیانه «بفجر» با حضور ۷۸ درصد سهامداران و به ریاست محمد حسن فامیلی برگزار شد.

بعد از رأی گیری از حاضران در مجمع برای انتخاب ناظران و استقرار هیات رئیسه، این مجمع در سالن همایش‌های بین‌المللی نیایش آغاز شد.

در ابتدای مجمع، مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس به ارایه گزارش عملکرد و مالی شرکت، در سال مالی منتهی به پایان اسفند ۱۴۰۰ پرداخت و با اشاره به تاریخچه تاسیس شرکت از سال ۱۳۷۷، تغییر نام در سال ۱۳۹۸ و افزایش سرمایه و بروزرسانی نرخ‌های فروش محصولات و ارزش سهام شرکت در سال ۱۴۰۰، سال ۱۴۰۱ را سال حرکت به سمت توسعه پایدار خواند.

علی زال‌خانی با بیان اینکه شرکت فجر انرژی خلیج فارس به عنوان اولین مجتمع تولید یوتیلیتی و سرویس‌های حیاتی متمرکز در ایران از سال ۱۳۸۲ و دومین شرکت در صنعت پتروشیمی کشور بعد از شرکت پتروشیمی بندر امام از نظر حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۲ و نیم میلیارد یورو است، تصریح کرد: این مجتمع عظیم، پیشرفته و مدرن به عنوان قلب تپنده در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، عملیات تولید و توزیع سرویس‌های حیاتی به ۲۳ شرکت مستقر در این منطقه که بالغ بر ۳۴ درصد تولید محصولات صنعت پتروشیمی کشور را شامل می‌شود، برعهده دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه این شرکت از اردیبهشت تا پایان شهریور با ظرفیت تولید هزار مگاوات در ساعت فعالیت می‌کند، اظهار داشت: در این بازه با توجه به تقاضای ۶۸ هزار مگاواتی برق کشور، فجر انرژی با تامین حدود ۵۰۰ مگاوات توان لحظه‌ای علاوه بر تامین نیاز شرکت‌های پتروشیمی، سهمی حدود هفت دهم درصدی از تامین برق کشور را بر عهده دارد و نیاز شبکه برق سراسری را تامین می‌کند.نکته حائز اهمیت آنکه فروش برق به شبکه سراسری که هم در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و هم درآمدزایی برای شرکت است، در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۱۲ درصد بیشتر بوده و در سال ۱۴۰۱ از این مقدار نیز بیشتر خواهد شد.

  زال‌خانی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت فجر‌انرژی خلیج فارس جهت نیل به اهداف بلند مدت و چشم انداز خود و پایداری و افزایش سودآوری در حال بررسی و ایجاد بسترهای مناسب جهت فروش محصولات تولیدی در خارج از منطقه ویژه اقتصادی و دستیابی به بازار فروش جدید است و به دنبال آن است که برترین شرکت بورسی بازار انرژی در افق ۱۴۰۴ بشود، یادآور شد: با توجه به طرح‌های توسعه در حال اجرا در منطقه ویژه اقتصادی این شرکت توانایی تامین نیازهای یوتیلیتی این طرح‌ها را نیز دارد.

مدیرعامل بفجر در ادامه به ارائه گزارش تولید ۱۴۰۰ پرداخت و تصریح کرد: تولید اکثر محصولات شرکت در حد پیش‌بینی شده محقق شد و کلیه تعهدات فروش شرکت نیز به موقع برآورده شد، در برخی محصولات همانند برق ۵ درصد، هوای ابزار دقیق ۹ درصد و هوای سرویس ۴ درصد بیش از سال قبل تولید شده‌اند.

 وی افزود: در سال ۱۴۰۰ محصولات و خدمات فجر انرژی خلیج فارس به شرکت پتروشیمی اروند با ۲۳ درصد، مارون ۲۰ درصد، امیرکبیر ۱۶ درصد، شهید تندگویان ۱۲ درصد، فناوران ۵ درصد، بوعلی سینا ۴ درصد و کارون ۴ درصد عرضه شده است و ۱۵ درصد محصولات و خدمات نیز به سایر شرکت‌های مستقر در منطقه از جمله شرکت‌های پتروشیمی رازی، غدیر، خوزستان رجال، نوید زر شیمی، تخت جمشید، اداره بنادر و کشتیرانی، پایانه‌ها،‌شیمی بافت و سایر شرکت‌ها عرضه می‌شود.

همچنین زال‌خانی با ارایه جدول ترکیب فروش محصولات شرکت فجر در سال ۱۴۰۰،‌گفت: برق ۵۳ درصد انواع آب های صنعتی ۲۰ درصد، بخار ۱۶ درصد، انواع هوا ۷ درصد و سایر محصولات ۳ درصد میزان فروش محصولات این شرکت را تشکیل می‌دهد.

 در ادامه، مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس، دستاوردهای با اهمیت در بخش مالی شرکت را پیگیری و تعدیل نرخ های فروش یوتیلیتی و سرویس های حیاتی و همچنین خدمات تصفیه پساب‌ها توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای سال ۱۴۰۰، پیگیری و تعدیل نرخ فروش برق به شبکه سراسری برای سال ۱۴۰۱، افزایش سرمایه شرکت از شش هزار و پانصد میلیارد ریال به ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، توافق با شرکت مدیریت شبکه برق ایران و وصول چهار هزار و ۴۴۴ میلیارد ریال از مطالبات معوقه از این شرکت شامل سه هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال از طریق دریافت اسناد خزانه اسلامی و تسویه مطالبات تا پایان سال ۱۳۹۹ عنوان کرد.

وی همچنین به مقایسه سود عملیاتی و خالص شرکت طی ۶ سال گذشته پرداخت و سود عملیاتی سال ۱۳۹۵ را ۸ هزار و ۱۴۸ میلیون ریال عنوان کرد که در سال ۱۴۰۰ به ۸۶ هزار و ۷۸۳ میلیون ریال رسید و همچنین سود خالص از۶ هزار و ۴۲۱ میلیون ریال سال ۱۳۹۵ به ۸۵ هزار و ۷۷۷ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ رسید که این میزان سود خالص بیش از ۵۷۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته با توجه به نرخ‌های جدید یوتیلیتی را داشته است.

زال‌خانی در بخش پایانی گزارش خود به مسیر سخت و طولانی طی شده برای رسیدن به نرخ‌های جدید یوتیلیتی پرداخت و گفت: نرخ‌های قدیم شرکت های تولیدکننده یوتیلیتی را به سمت ضرردهی، جلوگیری از توسعه و حتی توقف فعالیت پیش می‌برد که این یک خطر جدی برای صنعت پتروشیمی بود، با تلاش‌های صورت گرفته توسط  مدیر عامل پیشین گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پیگیری‌های ویژه و بسیار موثر دکتر علی عسکری و همراهی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، نرخ‌های جدید اعلام شد که گامی در راستای عدالت بود.

وی در ادامه به تشریح چگونگی تغییر مبنای محاسباتی سرویس‌های حیاتی پرداخت و خاطر نشان کرد: میانگین موزون بازده عملیاتی سال ۱۳۹۹ یازده شرکت‌ مصرف کننده سرویس‌های حیاتی فجر انرژی خلیج فارس، ۱۸.۴ دهم درصد و بازده شرکت فجر انرژی ۴ درصد بوده است.

در ادامه مجمع، بیشتر سوالات سهامداران پیرامون فرمول جدید یوتیلیتی، پذیرفتن این فرمول از سوی شرکت‌های مصرف کننده و برخی اعتراضات مصرف‌کنندگان به این فرمول بود.

مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس در پاسخ به این سوالات گفت: طبق قرار ۲۵ ساله منعقد شده با این شرکت‌ها، مرجع قیمت گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و این فرمول ماحصل بحث های کارشناسی فراوان و در نظر گرفتن سود شرکت‌های مصرف کننده و تامین کننده یوتیلیتی است و این شرکت ها نیز صورتحساب‌های جدید بر اساس نرخ جدید را پذیرفته‌اند و البته با توجه به هزینه سنگین تجهیزات تامین یوتیلیتی و نیاز  به حجم بالایی از سرمایه.گذاری، اگر شرکت بخواهد خود رأساً این کار بکند  قطعا قیمت تمام شده آن بیشتر از  بهای فعلی یوتیلیتی فجر خواهد شد.

در ادامه مجمع، گزارش حسابرس قرائت شد و با رای‌گیری انجام شده صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید.

همچنین این مجمع با تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه مسئولیت اجتماعی موافقت کرد و روزنامه ایران و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی شرکت تعیین شدند.

در پایان، این مجمع با تخصیص حداکثر سود قابل تخصیص به میزان ۴۳۵ تومان به ازای هر سهم بفجر موافقت کرد.

 

روابط عمومی شرکت فجر انرژی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید