فراطرح فولاد/

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۳۱ تیر ۱۴۰۱

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۳۱ تیر ۱۴۰۱
کدخبر : 35767

در هفته منتهی به ۳۱ تیر شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۴۸۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲.۷ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۷۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

در هفته منتهی به ۳۱ تیر شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۴۸۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲.۷ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۷۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۶۴۵۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۷۸۰۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

قیمت میانگین میلگرد در بازار در تیرماه ۱۴۷۰ تومان در هر کیلو معادل ۸ درصد کاهش یافت و بازار آهن در این ماه، بزرگ‌ترین کاهش قیمت ماهانه در سال جاری را از سر گذراند.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۵۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۳.۱ درصد کاهش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۵۲۱۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۶۵۸۲ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۲۲ تیر ۱۴۰۱، کاهش ۱۷۲ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۱۱ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۱۳۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۴۹۳۳ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۳۴۵ تومان به ازای هر کیلو یا ۲.۴۵ درصد کاهش یافت.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۴ تیر ۹.۵ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۱ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۲۸ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۱۰۰ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت. پیش‌بینی می‌شود در هفته پیش رو نیز شاهد تقاضای پایین و معاملات کم‌رمق میلگرد در بورس کالا باشیم.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۳۲۰۰۰ تومان به ۳۱۹۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۶۳۱۸ تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی ۳۹ تومان افزایش یافت.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که شاهد کاهش بیشتر قیمتها در هر دو بخش شمش و محصولات فولادی باشیم. البته روند کلی در بازار به قیمتهای پایه عرضه در بورس کالا بستگی دارد که پیش‌بینی می‌شود با توجه با کاهش قیمتهای صادراتی شمش فولادی، بورس کالا هم مجددا قیمت پایه شمش را کاهش دهد. قیمت شمش صادراتی ایران کف‌شکنی کرده و با از دست دادن حمایت ۵۰۰ دلاری، وارد کانال ۴۰۰ دلاری شده است. چون قیمتهای صادراتی برای شرکتهای صادرکننده جذابیت ندارد، بازار داخلی بیش از پیش اشباع خواهد شد و این امر احتمالاً کاهش بیشتر قیمت شمش و مقاطع در بازار داخلی را درپی خواهد داشت. همزمان با کاهش قیمتهای جهانی، نگرانی جدیدی نیز در هفته‌های اخیر در بازار فولاد ظهور کرده و آن بحران بخش مسکن در چین است که کاهش قیمت فولاد و مصالح ساختمانی در این کشور را درپی داشته و اثرات آن در بازار سایر کشورها نیز پدیدار شده است.

 

فراطرح فولاد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید