کاهش هزینه تولید در صنعت خودرو؛

از واگذاری واحدهای اقماری زیان‌ده تا کاهش هزینه تامین مالی

از واگذاری واحدهای اقماری زیان‌ده تا کاهش هزینه تامین مالی
کدخبر : 35874

مهم‌ترین مساله این روزهای صنعت خودرو، موضوع عدم‌همخوانی دخل و خرج آن‌هاست؛ از سویی قیمت‌گذاری از شورای رقابت گرفته و به ستاد تنظیم بازار واگذار شده و از سوی دیگر...

مهم‌ترین مساله این روزهای صنعت خودرو، موضوع عدم‌همخوانی دخل و خرج آن‌هاست؛ از سویی قیمت‌گذاری از شورای رقابت گرفته و به ستاد تنظیم بازار واگذار شده و از سوی دیگر هرچند نرخ چهارچرخ‌ها در حاشیه بازار با نوسانات ارز هر روز بالاتر می‌رود اما تولیدکنندگان خودرو از افزایش قیمت‌های بازار جا مانده‌اند.

خودروسازان در چندسال گذشته تلاش فراوانی به خرج دادند تا بتوانند اختیار قیمت‌گذاری را در دست بگیرند. این در حالی است که آن‌ها خواستار تعیین قیمت در حاشیه بازار هستند، اما دولت با این امر موافقت نمی‌کند و تنها به تغییر نهاد قیمت‌گذار بسنده کرده است حال آنکه هزینه این واحدهای تولیدی هر روز بنا به دلایل مختلف مانند رشد نرخ ارز، افزایش حقوق کارگران، گرانی آب، برق و گاز، رشد بهای مواد اولیه مانند فولاد و... افزایش می‌یابد.

در این شرایط تنها راهکار باقیمانده در صنعت خودرو کاهش هزینه‌های کارخانه‌های تولیدی است که برای تحقق این مهم راهکارهای متنوع و مختلفی می‌توان ارائه کرد از جمله اینکه هزینه مواد اولیه و قیمت تمام‌شده آنها با استفاده از سازوکارهایی که در اختیار است مانند تعرفه گمرکی و نظایر آن کاهش یابد.

خروج دولت از پروسه قیمت‌گذاری  و واگذاری این وظیفه به بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا دیگر راهکار کاهش هزینه‌های تولید است.

خودروسازان برای کاهش هزینه‌های تولید باید واحدهای اقماری و زیرمجموعه خود را که زیان‌ده هستند، را واگذار کنند، بهره‌وری تولید خود را افزایش دهند و با به‌کارگیری روش‌های نوین تولید از هزینه‌های تولید خود بکاهند. از سوی دیگر، هزینه تامین مالی خودروسازان هم بسیار است و آن‌ها باید از سایر ظرفیت‌های تامین مالی ازجمله بازار سرمایه نهایت استفاده را ببرند تا کمتر دچار مشکل تامین نقدینگی شوند.

دو خودروساز بزرگ می‌توانند با تولید و تامین مشترک قطعات اصلی خودرو، به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.قطعاتی همچون موتور، گیربکس، اکسل، ‌سیستم فرمان، سیستم ترمز و جعبه دنده از قطعات اصلی تشکیل‌دهنده پلت‌فرم خودرو است، و در حال حاضر این دو شرکت خودروساز هر کدام به‌صورت جداگانه کار طراحی، تولید و تامین این قطعات را انجام می‌دهند که برای کاهش هزینه‌ها باید قطعات اصلی خودرو را به صورت مشترک تولید و تامین کنند. به‌عنوان مثال هر کدام از این دو شرکت به‌صورت جداگانه در حال طراحی و تولید یک موتور جدید با راندمان بالا و مصرف سوخت پایین هستند این پروژه‌ها با یکدیگر ادغام شده و با همکاری دو طرف یک موتور ملی برای استفاده هر دو شرکت تولید شود.

هزینه‌های طراحی و تولید یک موتور خودرو بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون یورو است، که وقتی دو خودروساز بزرگ با همکاری یکدیگر یک پروژه بزرگ را مدیریت و تامین مالی می‌کنند، هزینه‌های مالی آنها در حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، علاوه‌بر آن در صورت تولید مشترک قطعات اصلی خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، تیراژ قطعات تولیدی به شدت افزایش یافته و به همان نسبت هزینه‌های تمام شده آن کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند به کاهش زیان خودروسازان کمک کند، قیمت‌گذاری دستوری است، شما در هیچ کشوری مشاهده نمی‌کنید نهاد و ارگانی که ازسوی دولت منصوب شده باشد، نرخ محصولی مانند خودرو را تعیین کند. بلکه وضعیت عرضه و تقاضا در بازار تعیین‌کننده قیمت است. در کشور ما نیز در سال‌های قبل قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین می‌شد، اما بعد از آن، شورای رقابت براساس وظیفه‌ای که قانون برای آن تکلیف کرده بود، اقدام به قیمت‌گذاری کرد. حال که دولت در  تصمیم خود پس از چند سال تجدیدنظر کرده و ستاد تنظیم بازار وظیفه قیمت‌گذاری را برعهده خواهد گرفت باید دید که می‌تواند این چالش را رفع کند.

 

شبکه خبری تحلیلی حزب الله

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید