طاهرپور : پیشتازی در عرصه بومی‌سازی

کدخبر : 36097

شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات (MMTE) یکی از بازیگران شناخته شده حوزه صنایع معدنی و فلزی کشور است. در همین راستا با مدیرعامل این شرکت به گفتگو نشستیم. شهریار طاهرپور از نحوه شکل‌گیری شرکت؛ اهداف و ماموریت ها و مهم‌ترین دستاوردها گفت و تحلیلی پیرامون مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این شرکت و دیگر شرکت‌های فعال حوزه ارائه کرد.

در گفتگو با مدیرعامل شرکت MMTE دکتر شهریار طاهرپور تشریح شد:

شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات (MMTE) یکی از بازیگران شناخته شده حوزه صنایع معدنی و فلزی کشور است. در همین راستا با مدیرعامل این شرکت به گفتگو نشستیم. شهریار طاهرپور از نحوه شکل‌گیری شرکت؛ اهداف و ماموریت ها و مهم‌ترین دستاوردها گفت و تحلیلی پیرامون مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این شرکت و دیگر شرکت‌های فعال حوزه ارائه کرد.

 مدیرعامل شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات اظهار داشت: این شرکت  در سال ۱۳۸۱ باهدف فعالیت در پروژه‌های معادن و فلزات و با حمایت شرکت فولاد خوزستان و فولاد مبارکه تشکیل شد. هدف اصلی شرکت، انتقال دانش فنی از خارج به داخل کشور، بومی‌سازی و پیاده‌سازی کارخانه­های فولادی و افزایش ظرفیت فولاد کشور بود. بدیهی است که فولاد یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعتی کشور به‌حساب می‌آید.

وی در ارتباط با خصوصیات و ویژگی‌هایی متمایزکننده شرکت اظهار داشت:  مهم‌ترین خصوصیت شرکت به خدمت گرفتن کادر جوان و تحصیل کرده در کنار پرسنل باتجربه در صنایع فولاد است. جوانی، شادابی، علاقه و انگیزه موجب شد در مدت ۲۰ سال عمر شرکت، هرسال یک پروژه به اتمام برسد. به‌جا گذاشتن چنین رکوردی در شرایط سخت و دشوار کنونی؛ موفقیتی بود که به نام شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات ثبت شد.

انجام پروژه‌های شاخص برای اولین بار

پروژه‌های انجام شده توسط این شرکت برای اولین بار در تاریخ کشور انجام شده است. شهریار طاهرپور ضمن بیان این موضوع و در تشریح مهم‌ترین دستاوردهای شرکت به موارد زیر اشاره کرد:

    عقد قرارداد و انجام مشاوره به‌صورت MC با شرکت فولاد اکسین شامل: طراحی بخش‌های عمومی، بازرسی، بررسی مدارک سازنده، همکاری در راه‌اندازی و بهره‌برداری این پروژه. شرکت توانایی تولید ورق با عرض ۸/۴ متر و ورق لوله‌های نفت و گاز تا ۵۶ اینچ و ورق بدنه کشتی و فولادهای کم آلیاژ را دارد.

    مشاوره، نظارت و مشاوره بهره‌برداری اولین کارخانه گندله‌سازی ۵ میلیون تن به‌صورت MC در گل گهر سیرجان

    عقد قرارداد، مشاوره به‌صورت MC کارخانه فولادسازی روهینا در دزفول با فناوری روز دنیا (به نام MIDA)؛ به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن شامل ذوب، ریخته‌گری و شارژ گرم به خط تولید نورد میلگرد در راستای کاهش انرژی و نیروی انسانی، رعایت استانداردهای مصرف آب، برق و گاز و ملاحظات زیست‌محیطی مطابق استانداردهای روز دنیا

    ایجاد واحد فولادسازی واقع در شرکت جهان فولاد سیرجان به ظرفیت یک‌میلیون تن در سال به‌صورت EPC

    راه‌اندازی ۱۵ واحد احیاء مستقیم در ظرفیت‌های مختلف (از ۸۰۰ هزار تن تا یک‌میلیون و ۸۰۰ صد هزار تن در سال). این اقدام، نقشی تعیین‌کننده در افزایش ۱۷ میلیون تن فولاد کشور بازی کرد.

مهم‌ترین برنامه شرکت

وی در رابطه با مهم‌ترین برنامه‌های در دست انجام و آتی شرکت گفت: مهم‌ترین برنامه شرکت، پیاده‌سازی واحدهای احیاء مستقیم به‌صورت شارژ گرم به روش‌های مختلف و در ظرفیت‌های گوناگون؛ مطابق نیاز مشتری و ورود به بازارهای منطقه جهت اجرای پروژه‌های فولادسازی است.

شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات یکی از وظایف خود را «انتقال فناوری روز دنیا به ایران و بومی‌سازی آن در عرصه فرآوری فلزات و صنایع معدنی داخل کشور» تعریف کرده است. طاهرپور در ارتباط با مهم‌ترین فناوری‌های جدیدی که شرکت به کشور منتقل کرده یا زمینه بومی‌سازی آن را فراهم کرده است گفت: مهم‌ترین فناوری که شرکت به آن دست‌یافته دستیابی به دانش فنی واحد احیاء مستقیم در ظرفیت‌های مختلف با هدف اجرای آن در داخل و خارج کشور است.

 وی در ارزیابی وضعیت معادن کشور ازنظر استفاده از فناوری روز دنیا به خبرنگار صمت گفت: عدم ارتباط با دنیا موجب شده است که نتوانیم از علم و دانش روز؛ به‌طور مطلوب در معادن کشور استفاده کنیم. لذا در حوزه‌هایی مثل اکتشاف، بهره‌برداری از معادن، حمل‌ونقل مواد معدنی، فرآوری مواد معدنی و مسائل زیست‌محیطی با معادن دنیا فاصله داریم.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل و چالش پیش روی شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات  و شرکت‌های مشابه، عدم امکان اجرای پروژه در خارج از ایران به‌خصوص در کشورهای همسایه و منطقه است. انتظار می‌رود که مسئولین در این زمینه مساعدت کنند.

بسیاری از فعالان حوزه; وجود بعضی قوانین; آیین‌نامه‌ها و مصوبه‌های مشخص شده برای مدیریت این حوزه را ناکارآمد و مانع آفرین می‌دانند. شهریار طاهرپور ضمن اشاره به این موضوع افزود:  یکی از مشکلات مهم؛ تغییر قوانین در حوزه گمرک، ترخیص کالا و ورود تجهیزات به کشور است. موانع و محدودیت‌های مربوط به انتقال ارز برای تامین تجهیزات و نوسانات قیمت ارز و تورم؛ ازجمله مهم‌ترین موانع دیگر هستند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید