امروز انجام شد؛

رایزنی‌های حسینی با سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف

رایزنی‌های حسینی با سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف
کدخبر : 36876

مراسم تحلیف اولین رئیس‌جمهور چپ‌گرای کلمبیا با حضور مقامات بیش از ۶۰ کشور جهان، در محل کنگره و مقابل مجلس سنا و کاخ ریاست جمهوری برگزار شد و سید محمد حسینی معاون رئیس جمهور در امور مجلس با شرکت در این مراسم با برخی از رؤسای جمهور، معاونان، نخست وزیران و وزرای خارجه‌ شرکت کننده در مراسم، دیدار و گفت و گو کرد.

معاون رییس جمهور کشورمان در این دیدارها بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل گسترده و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در چارچوب احترام متقابل بین کشورها تاکید کرد.

در این مراسم آقای پترو رئیس‌جمهور منتخب کلمبیا که رویکردی متفاوت با رؤسای سابق این کشور دارد و انتخاب وی به عنوان تضعیف موقعیت و سیطره‌ آمریکا محسوب می‌شود، رسما از جانب رئیس کنگره به عنوان رئیس‌جمهور قانونی کلمبیا و خانم مارکز به عنوان معاون رئیس‌جمهور معرفی و مراسم تحلیف برگزار شد.

گوستاوو پترو پس از ادای سوگند، در سخنان مبسوطی به تبیین برنامه های دولت جدید پرداخت و محورهایی را که در مبارزات انتخاباتی مطرح کرده بود از جمله: تلاش برای تثبیت و تداوم صلح و امنیت در کشور، رفع مشکلات محیط زیستی و آب و هوا، کوشش بین المللی برای بهبود محیط زیست و اقدام برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و مشارکت همه جانبه‌ی مردم را مورد تاکید قرار داد.

در این مراسم که در کاخ ریاست جمهوری صورت گرفت، حسینی در دیدار با رئیس‌جمهور کلمبیا که معاون وی خانم مارکز و آقای لیوا وزیر خارجه نیز حضور داشتند، ضمن ابلاغ سلام و تبریک آیت الله ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور کشورمان به ایشان بر علاقمندی جمهوری اسلامی ایران بر ارتقاء روابط دو کشور و گسترش همکاری های فنی و علمی و تبادلات تجاری دو کشور در دوره جدید تاکید کرد و از آقای پترو برای دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل و سفر به تهران دعوت کرد.

لازم به ذکر است که قبل و بعد از مراسم تحلیف، سه ساعت مسئولان کشورهای شرکت کننده که غالباً از آمریکای لاتین و جنوبی بودند، فرصت گفت و گوهای دو و چند جانبه را داشتند.

 حسینی نیز در این فرصت با اغلب رؤسای جمهور، معاونان رؤسای جمهور و وزرای خارجه‌ی حاضر در مراسم، دیدار و پیرامون زمینه‌ها و ظرفیت‌های توسعه همکاری ها و رفت و آمد هیات ها گفت و گو کرد و در مورد نقطه نظرات و سؤالات آنان پیرامون اوضاع اقتصادی، زمینه های همکاری و تعاملات ایران با کشورهای دیگر توضیحاتی ارائه و بر آمادگی جمهوری اسلامی برای تقویت روابط و افزایش همکاری ها در چارچوب منافع طرفین تاکید کرد.

دیدار و گفت و گو با رئیس‌جمهور بولیوی،  رئیس‌جمهور شیلی، معاون رئیس‌جمهور السالوادور، معاون رئیس جمهور پرو، پادشاه و وزیر خارجه اسپانیا، نخست وزیر کاراسائو، معاون رئیس جمهور اروگوئه، نخست‌وزیر گویان، وزیر امورخارجه پاراگوئه و وزیر امور خارجه دومینیکن از جمله برنامه های دکتر حسینی در حاشیه مراسم تحلیف بود.

 

ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید