دبیر کمیته بررسی صندوق‌های جسورانه و خصوصی خبر داد

صدور مجوز پنجمین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در فرابورس

صدور مجوز پنجمین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در فرابورس
کدخبر : 37708

دبیر کمیته بررسی صندوق‌های جسورانه و خصوصی فرابورس ایران از پذیره‌نویسی پنجمین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی با نام «خصوصی اکسیر زیست پارسیان» خبر داد و گفت: این صندوق با سرمایه 350 میلیارد تومان موفق به اخذ مجوز پذیره‌نویسی از سازمان بورس و اوراق بهادار شده و پذیره‌نویسی آن طی روزهای آتی از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران انجام خواهد شد.

نفیسه شاهمرادی دوره فعالیت این صندوق را 6 سال اعلام کرد و گفت: صندوق خصوصی اکسیر زیست پارسیان طی 3 سال اقدام به جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران طی فراخوان‌های تأدیه خواهد کرد.

شاهمرادی با اشاره به اینکه تمرکز عمده فعالیت صندوق خصوصی اکسیر زیست پارسیان، حوزه سلامت است، عنوان کرد: همچنین موسسین این صندوق نظیر مرکز درمان ناباروری مام میهن از مراکز فعال در این حوزه هستند.

وی حوزه سلامت را یکی از حوزه‌های مورد توجه سرمایه‌گذاران خصوصی معرفی کرد و افزود: طی 20سال گذشته در کشورهای توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری خصوصی در حوزه سلامت رشد چشمگیری داشته است.

به گفته شاهمرادی، این رشد به نحوی بوده که حدود 14 درصد از ارزش معاملات خصوصی انجام شده در سال 2020 مربوط به این حوزه بوده است که افزایش دوبرابری را نسبت به سال 2007 نشان می‌دهد.

دبیر کمیته بررسی صندوق‌های جسورانه و خصوصی فرابورس ایران با تاکید بر اینکه در پاندمی کرونا لزوم توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های حوزه سلامت(سلامت تِک) بیش از پیش احساس شد، عنوان کرد: این وضعیت ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این حوزه را بارزتر کرد برای مثال در حدود 20 درصد از سرمایه‌گذاری‌های خصوصی حوزه سلامت در آمریکا در سال 2021 به فناوری اطلاعات سلامت (Healthcare IT) اختصاص داشته است.

شاهمرادی در تشریح فعالیت صندوق‌های خصوصی به طور کلی، بیان کرد: این نوع صندوق‌ها منابع مالی را از سرمایه‌گذاران جمع کرده و منابع جمع‌آوری شده را در شرکت‌های هدف سرمایه‌گذاری می‌کنند که صندوق‌ها در ازای این عمل، سهم یا واحد مشارکتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

دبیر کمیته بررسی صندوق‌های جسورانه و خصوصی اضافه کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی از ابعاد مختلف نظیر تغییر ساختار مدیریتی شرکت‌ها، کاهش هزینه‌های تأمین مالی و همسویی اهداف و منافع ذی‌نفعان در شرکت‌های هدف خلق ارزش می‌کنند.

شاهمرادی در پایان با اشاره به مجموع 2،700 میلیارد تومانی سرمایه صندوق‌های جسورانه و خصوصی در بازار سرمایه ایران، گفت: از این مقدار 1،600 میلیارد تومان تأدیه شده و قریب به 300 میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری شده است.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید