معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم:

تحول در زیرساخت‌های اقتصادی جنوب کشور با اجرای طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس

تحول در زیرساخت‌های اقتصادی جنوب کشور با اجرای طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس
کدخبر : 38259

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طراحی و ساخت 4 پروژه در طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس از سوی سازمان منطقه آزاد قشم، توسعه زیرساخت‌های اقتصادی جزیره و استان هرمزگان را در پی خواهد داشت.

سیدمحمد قدسی با تأکید بر اهمیت استراتژیک طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس گفت: این طرح با دربرگیری 4 پروژه شامل پل خلیج‌فارس، توسعه بندر تجاری کاوه، احداث بزرگراه اتصالی این بندر به سرزمین اصلی و راه آهنی که این بندر را از طریق پل به سرزمین اصلی متصل می‌کند، انقلابی در حوزه تبادلات اقتصادی و حمل‌ونقل کالاهای تجاری جنوب کشور با سایر مناطق سرزمین اصلی خواهد بود.

وی به اقدامات انجام‌شده از سال 1390 برای به ثمر رساندن این طرح اشاره کرد و افزود: حدود یک دهه از طراحی و ساخت پروژه‌های طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس گذشته که این طرح را به یک خواسته ملی مبدل ساخته است و ما امیدواریم با تأکیدات ریاست محترم جمهوری و پیگیری‌های دکتر فتح الهی، مدیرعامل سازمان، این مهم تا پایان دولت مردمی محقق شود.

به گفته قدسی، پس از سفر ریاست جمهوری به جزیره قشم در دی ماه سال گذشته، تأمین اعتبار برای ساخت پل خلیج‌فارس(با حدود 3.5 کیلومتر طول) به‌عنوان نخستین کلید موفقیت در عملیاتی کردن طرح مذکور، گامی امیدوارانه بوده که به بازآغاز مراحل ساخت پل منجر شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: پروژه توسعه بندر کاوه جزیره قشم به‌عنوان یک بندرگاه منحصربه‌فرد در مرحله بعد و احداث بزرگراهی به طول 92 کیلومتر باهدف پوشش بخشی از محور مواصلاتی کریدور شمال به جنوب کشور به‌منظور تسریع در تبادل کالاهای تجاری، دو پروژه توأمان در این طرح است که مطالعات آن توسط سازمان منطقه آزاد قشم به انجام رسیده و در مراحل اجرا قرار دارد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: هم‌اکنون ساخت قطعه چهارم بزرگراه خلیج‌فارس به‌منظور تحقق سومین بخش از پروژه‌های طرح شبکه جامع در دست اجرا است.

به گفته وی 28 کیلومتر از طول 92 کیلومتری این بزرگراه چهار خطه، در جزیره قشم و مابقی آن شامل پل بزرگراه روی پل و شبکه مواصلاتی سرزمین اصلی می‌باشد.

قدسی همچنین از پایان مراحل مطالعاتی و طراحی پروژه راه‌آهن این طرح از سوی سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد و گفت: چهارمین بخش از پروژه‌های طرح شبکه جامع، احداث راه‌آهن دوخطه به طول 82 کیلومتر از بندر کاوه تا شبکه سراسری ریلی در سرزمین اصلی است که باهدف دسترسی به حمل‌ونقل باری ارزان و به‌تَبَع آن کاهش قیمت کالا در بازار کشور به اجرا درخواهد آمد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: 29 کیلومتر از پروژه خطوط راه‌آهن در جزیره قشم بین محدوده بندر کاوه تا ابتدای پل خلیج‌فارس و ادامه آن مربوط به راه‌آهن روی پل و مابقی در سرزمین اصلی خواهد بود.

قدسی در پایان ابراز امیدواری کرد با کامل شدن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس در چارچوب طرح‌های زیربنایی و مواصلاتی کشور و نقشی که در توسعه اقتصادی، امنیتی و اجتماعی در جنوب کشور خواهد داشت، منطقه آزاد قشم بتواند اثرگذاری عمیقی در افزایش ثبات سیاسی، ایجاد ثبات، تحول در اقتصاد ملی، ایجاد اثرات توسعه‌ای و امنیتی، ایجاد اشتغال فزاینده، تحول در صنعت گردشگری جنوب کشور، جذب سرمایه‌گذار خارجی در جزیره، دستیابی به توسعه پایدار و درنهایت تقویت روحیه ملی‌گرایی با پرآوازه کردن نام خلیج‌فارس داشته باشد.

 

روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: