بیمه/

اینشورتک‌ها در ایران فرصت ظهور می‌یابند؟

اینشورتک‌ها در ایران فرصت ظهور می‌یابند؟
کدخبر : 38429

امروزه رشد سریع صنعت بیمه نیاز به ایجاد فناوری‌‌های مدرن را دوچندان کرده که می‌تواند پاسخگوی دو طرف این خدمت یعنی شرکت‌های بیمه و مشتریان بوده و در این مسیر با رشد فناوری، اینشورتک‌ها پا به عرصه وجود گذاشتند.

 استفاده از اینشورتک‌ها از سال ۲۰۱۶ آغاز و به سرعت در همه جا دنیای توسعه یافت. اینشورتک یا فناوری بیمه عبارتست از  استفاده از نوآوری‌های فناوری در صنعت بیمه جهت بهبود کارایی و اثربخشی فعالیت‌های این صنعت که با گسترش استارتاپ‌های بیمه‌ای در ایران، رشد و توسعه یافت. در حقیقت اینشورتک در تلاش است تا فناوری را وارد حوزه بیمه کرده و به نوعی ارتباط بین صنعت بیمه و استارتاپ‌ها را تقویت کند. 

این فناوری بیمه‌ای که با هدف افزایش صرفه‌جویی و بهره‌وری از مدل فعلی صنعت پا به عرصه وجود گذاشته است، شاخه‌ای از فین‌تک یا فناوری مالی است که به نوعی زیرمجموعه آن نیز محسوب می‌شود.

درقیقت آنچه که برای اینشورتک مهم است کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه، توزیع و مدیریت خدمات بیمه‌ای بوده و در همین راستا هم در کشور توسعه یافت.  اینشورتک در حقیقت به کمک صنعت بیمه می‌آید تا با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، اطلاعات مشتریان را برای ارائه خدمات بهتر بیمه‌ای متناسب جمع‌آوری و تحلیل کرده، همچنین خدمات مورد نیاز هر مشتری را ارائه دهد.

همچنین شرایطی را فراهم می‌کند تا مشتریان در هر لحظه از زمان و در هر مکان، به کمک تلفن همراه هوشمند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

شرکت‌های فعال در زمینه اینشورتک همواره به دنبال راهکارهای جدیدی برای ارائه خدمات متنوع و دیجیتالی کردن خدمات بیمه ای در بازار رقابتی بوده و به نوعی در تلاش هستند تا بازار بیمه را به نفع مردم تغییر دهند. 

دیواری برای اینشورتک‌ها  در ماه‌های گذشته راه‌اندازی سامانه آمیتیس توسط بیمه مرکزی اعلام شد که البته اجرایی شدن آن با ورود کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به موضوع، متوقف شده و تصمیم‌گیری درباره این سامانه به عهده کارگروه اقتصاد دیجیتال قرار گرفت.

اما اخیرا زمزمه‌های از راه‌اندازی چراغ خاموش این سامانه توسط بیمه مرکزی شنیده می‌شود.

موضوعی که انجمن فین‌تک آن را به "قتلگاه استارتاپ‌های بیمه‌ای" تعبیر کرده است انجمن فین‌تک در بیانیه جدید خود درباره راه‌اندازی بی‌سروصدای سوییچ بیمه‌ای آمیتیس به مدیران ارشد صنعت بیمه هشدار داد که بیمه مرکزی را قتلگاه استارتاپ‌ها نکنند.

در بیانیه این انجمن ضمن اشاره به این موضوع که راه‌اندازی سامانه سوییچ بیمه مرکزی (آمیتیس) اقدام علیه استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه بوده، این امر مغایر با سیاست‌های حاکمیتی و برخلاف خواست دولت در حمایت‌ از شرکت‌های استارتاپی و نوآورانه است. 

همچنین در این بیانیه اشاره شده است که بیمه مرکزی سعی بر اجرای فوری و غیر کارشناسی پروژه سوییچ بیمه را داشته و در این راه حتی تأکید کرده‌اند اجباری برای تبعیت از نامه‌های دیگر نهادها از جمله کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را ندارند.

همچنین به ‌جای بهره‌گیری از نظرات فعالان این عرصه به‌دنبال فضاسازی رسانه‌ای در مصاحبه‌های متعدد اتهامات مختلفی را به استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه وارد کرده است. 

یکی دیگر از مناقشات اینشورتک‌ها با بیمه مرکزی توقف فروش آنلاین حق بیمه در صورت اجرای عجولانه سامانه‌ سوئیچ به شکل فعلی و نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان این عرصه و بیکاری هزاران نفر در این صنعت است. علاوه بر این موضوع رسوب حق بیمه از دیگر مواردی است که مدیران بیمه مرکزی، کارگزاران برخط را به آن متهم کرده آن را تخلف می‌نامند.

اما چه بسا شیوه‌ تسویه در هر شرکت بیمه با دیگری متفاوت بوده و صد البته به صورت توافقی انجام می‌شود و علاوه بر این تفاوتی بین کارگزاری برخط و غیر از آن وجود ندارد. 

باید به این نکته نیز توجه داشت که اخیرا هجمه و فضاسازی علیه استارتاپ‌ها، تلاش به تخریب آنها، انتشار بیانیه‌های مختلف انجمن‌های کارگزاری در محکوم کردن استارتاپ‌های بیمه، همراهی بیمه مرکزی با فعالان و انجمن‌های کارگزاری با تاکید بر را‌ه‌اندازی سوئیچ بیمه مرکزی (آمیتیس) روند رو به رشدی داشته که فعالان حوزه اینشورتک را نگران کرده است.

 

دیوان اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید