مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان خراسان جنوبی عنوان کرد؛

قرض‌الحسنه موجب پویایی اقتصاد می‌شود

قرض‌الحسنه موجب پویایی اقتصاد می‌شود
کدخبر : 39380

مدیر شعب بانک در استان خراسان جنوبی گفت: قرض‌الحسنه موجب پویایی اقتصاد می‌شود. عقد قرض‌الحسنه در مقابل بانکداری بین‌الملل ایستاده، چرا که در بانکداری متعارف قبل از سال ۱۳۶۲ فقط به نیازهای مصرفی یا سرمایه‌گذاری از طریق وام با بهره پاسخ داده می‌شد، در حالی که در بانکداری اسلامی اعطای وام برای هر کدام از نیازهای اساسی در قالب یک عقد است.

«وحید مرادنژاد» مدیر شعب بانک در استان خراسان جنوبی در گفت‌وگوی خود با رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: قرض‌الحسنه عقد بسیار وسیعی است که در ۸ شهریور ۱۳۶۲ در ۲۷ ماده و چهار تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در ۱۰ شهریور همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید و در سال ۱۳۶۳ نیز اجرایی شد.

وی یادآوری کرد: در گذشته با وعده و وعید جایزه توسط برخی بانک‌ها، قرض‌الحسنه مظلوم واقع شده بود و مردم از باطن این مهم مطلع نبودند یا نمی‌توانستد آن را درک و لمس کنند.

مرادنژاد ادامه داد: قرض‌الحسنه یکی از عقدهای مهم و رایج در نظام اقتصادی است که یکی از طرفین میزان معینی از مال خود را به طرف مقابل می‌دهد.

وی اضافه کرد: در عقود مبادله‌ای و مشارکتی موضوع تملیک مطرح نیست و بانک به صورت امانت پول را در اختیار مشتری قرار می‌دهد و در شرایطی بعد از گذراندن زمان تعیین شده، می‌تواند مالک آن وسیله باشد.

کارشناس حوزه پولی و بانکی گفت: در عقد قرض‌الحسنه بحث تملیک را داریم که عین آن مال یا مثل آن یا قیمت آن دوباره به قرض‌دهنده باز می‌گردد. این اتفاق در عقد قرض‌الحسنه بر خلاف بعضی از عقود لازم است؛ یعنی قرض‌دهنده و قرض‌گیرنده در وسط کار نمی‌توانند آن را فسخ کنند.

مرادنژاد تأکید کرد: در عقود مشارکتی و مبادله‌ای امکان فسخ وجود دارد، اما در عقد قرض‌الحسنه این شرایط را به لحاط حقوقی نداریم.

وی با یادآوری ۱۸ برابر بودن پاداش قرض‌الحسنه نسبت به صدقه، افزود: امام جعفر صادق (ع) تأکید کرده‌اند مالی را که قرض می‌دهم بیشتر از مالی دوست دارم که آن را ببخشم.

کارشناس حوزه بانکی گفت: قرض‌الحسنه موجب پویایی اقتصاد می‌شود. عقد قرض‌الحسنه در مقابل بانکداری بین‌الملل ایستاده، چرا که در بانکداری متعارف قبل از سال ۱۳۶۲ فقط به نیازهای مصرفی یا سرمایه‌گذاری از طریق وام با بهره پاسخ داده می‌شد، در حالی که در بانکداری اسلامی اعطای وام برای هر کدام از نیازهای اساسی در قالب یک عقد است.

مرادنژاد ادامه داد: در بانکداری اسلامی و بدون ربا برای تأمین مالی مشتریان و طرح‌های اقتصادی از روش وام قرض‌الحسنه، در قراردادهای مبادله‌ای مثل فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، جعاله، سلف، خرید دین یا در قراردادهای مشارکتی مثل مشارکت مدنی، حقوقی، مزارعه و مضاربه استفاده می‌شود.

وی گفت: قرض‌الحسنه یک سنت اسلامی است که اقتصاد را در خدمت عقیده به کار می‌گیرد و تجلی حاکمیت ارزش‌های اخلاقی و مبانی عقیدتی بر سودجویی‌های اقتصادی است، در حالی که ربا یکی از انواع پلیدی‌های استثمار است. قرض‌الحسنه به همان اندازه می‌تواند ارزش باشد که ربا ضدارزش است.

مقام معظم رهبری بر ترویج قرض‌الحسنه تأکید دارند

مرادنژاد در ادامه این گفت‌وگو به ضرورت فرهنگ‌سازی قرض‌الحسنه اشاره کرد و گفت: این مهم نیازمند کمک سیستم بانکی، قانون‌گذاران و رسانه‌ها دارد. همچنین روحانیون در نمازهای جمعه و جماعات تأکید کنند که نباید ربا، وجه التزام و سود بانکی در قبال وام بانکی گرفته شود. در یک سال اخیر بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی بارها بر ضرورت گسترش قرض‌الحسنه تأکید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) نیز بر موضوع قرض‌الحسنه تأکید دارند، خاطرنشان ساخت: مردم پتانسیل دارند و نشان داده‌اند در چنین موضوعاتی همه کمک می‌کنند.

کارشناس حوزه بانکی گفت: قرض‌الحسنه عقد با برکتی است و در بخش‌های مختلف ارزش افزوده ایجاد می‌کند. در سیستم بانک‌های قرض‌الحسنه، از امسال وام بدون ضامن نیز لحاظ شده که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۴۰ درصد از وام‌های خود را بدون ضامن پرداخت کرده و تا سقف میلیون تومان با این شرایط قابلیت پرداخت دارد.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی گفت: مبلغی که از بانک‌های قرض‌الحسنه قابل دریافت است، در بانک‌های دیگر به جز وام ازدواج، بیش از ۵۰ میلیون تومان نیست.

مرادنژاد اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تا ۵۰۰ میلیون تومان و افراد حقیقی تا ۲۰۰ میلیون تومان از بانک‌های قرض‌الحسنه وام دریافت کنند و نگران پرداخت مبلغ اضافی از سقف وام نباشند.

وی با بیان اینکه به سمت دریافت مزد خدمت می‌رویم، خاطرنشان ساخت: حتماً مزد خدمت بسیار پایین خواهد بود.

مرادنژاد ابراز امیدواری کرد تا به برکت قرض‌الحسنه همه مردم ایران حساب بانک‌های قرض‌الحسنه را داشته باشند و کارت‌های این بانک‌ها، کارت زندگی شود.

وی ادامه داد: در ۲ بانک قرض‌الحسنه ۹۵ درصد مبلغی را که از مشتریان دریافت می‌کنیم، بدون مسدود کردن، به مردم همان استان برمی‌گردانیم؛ چرا که اوراق قرضه و مشارکت صادر نکرده و بنگاه داری نمی‌کنیم. همچنین شرکت اقماری نداریم و سود سپرده بلندمدت و کوتاه‌مدت نیز دریافت نمی‌کنیم.

 

روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید