فعالیت گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس تشریح شد

طرح‌های جسورانه «پترول»

طرح‌های جسورانه «پترول»
کدخبر : 40427

گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با نماد پترول در بهمن ماه ۸۹ با سرمایه یکصد‌میلیارد ریال به‌صورت سهامی عام در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسیده است. در ۲۶شهریور ۹۳ سهام شرکت در بازار دوم فرابورس و از ششم اردیبهشت ۹۵در بازار دوم بورس پذیرفته و از همان تاریخ تاکنون به عنوان یکی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود. مطابق با آخرین گزارش ماهانه شرکت منتشر شده در سامانه کدال، ارزش روز پرتفوی سهام این شرکت بیش از ۱۶۵‌هزار‌میلیارد ریال است.

مدیریت عاملی پترول در حال حاضر برعهده رشید قانعی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است. قانعی پیش‌تر مشاور برخی از هلدینگ‌‌‌های بزرگ صنعتی بوده و آشنایی خوبی با صنعت نفت و گاز کشور دارد.

وی از خرداد  سال‌جاری سکان هدایت پترول را در اختیار گرفته است.

قانعی می‌گوید: «پنج طرح اولویت‌‌‌دار در حال پیگیری است و امیدواریم تا نیمه دوم سال آینده پنج طرح در مدار تولید قرار گیرند. با بهره‌‌‌برداری از این طرح‌‌‌ها ۳۰۰‌هزار تن به محصولات تولیدی و ۷۰۰‌میلیون دلار به درآمدهای پترول افزوده می‌شود. مجموع سرمایه‌گذاری برای پنج طرح پترول ۳۰۰‌میلیون دلار است.» مدیرعامل پترول در دوران کوتاه حضورش، بارها در خصوص عملکرد این شرکت پاسخگو بوده است. آنچه در پی می‌آید گفت‌وگوی ما با وی است.

شرکت پترول در سال‌های گذشته چه سهمی از بازار پتروشیمی کشور داشته وچه ارزش افزوده‌ای برای کشور به ارمغان آورده است؟

شرکت دارای سه شرکت تولیدی تحت کنترل است که هریک سهم قابل‌توجهی در صنعت پتروشیمی دارند. پتروشیمی ایلام که در سال ۹۹افتتاح شد یک مجتمع پتروشیمی با زنجیره تولید با ارزش است که با دریافت گاز وتبدیل آن به اتیلن نهایتا محصول با ارزش پلی‌اتیلن سنگین را تولید می‌کند که محصول پلی‌اتیلن  F۷۰۰۰  این شرکت جزو محصولات بسیار مرغوب وپر تقاضاست.

این شرکت در سال ۱۴۰۰بیش از ۱۹۱‌هزار تن HDیا همان پلی اتیلن سنگین به عنوان محصول نهایی تولید کرده است که ارزش فروش این محصولات بیش از ۵۵هزار‌میلیارد ریال بوده است که ارزش ریالی صادرات این شرکت در این سال بیش از ۳۶هزار‌میلیارد ریال است. مابقی محصولات این شرکت در بازار داخل و از طریق بورس کالا تامین‌کننده بازار مصرف داخلی بوده است.

بدیهی است که با توجه به اینکه موقعیت مکانی این شرکت در منطقه کمتر توسعه‌یافته ایلام در غرب کشور قرار دارد، ارزش افزوده مناسبی نیز در توسعه این منطقه داشته است.

همچنین از شرکت‌های حائزاهمیت دیگر تحت کنترل باید به شرکت پتروشیمی اوره لردگان اشاره کرد که این شرکت نیز در سال ۱۳۹۹افتتاح وظرفیت تولید بیش از ۱.۰۷‌میلیون تن محصول اوره را داراست که این شرکت نیز در منطقه کمتر توسعه‌یافته لردگان در نزدیکی شهرستان شهرکرد در استان چهار‌محال‌وبختیاری قرار دارد که این شرکت نیز به توسعه منطقه وهمچنین تامین هر چه بیشتر محصول استراتژیک اوره به کشور کمک شایانی کرده است.

این شرکت تنها در سال ۱۴۰۰به‌رغم برخی مشکلات فنی موفق به تولید بیش از ۲۶۰‌هزار تن محصول اوره با ارزش بیش از ۲۵‌هزار‌میلیارد ریال شد که ارزش صادرات این شرکت در سال گذشته در حدود ۲۰‌هزار‌میلیارد ریال بوده است. جالب توجه است ارزش محصول تولید و فروخته شده این شرکت فقط در سه ماه ابتدای سال‌جاری بیش از ۳۱‌هزار‌میلیارد ریال بوده است که از این مبلغ در حدود ۲۵‌هزار‌میلیارد ریال صادرات صورت گرفته است.

از سایر شرکت‌های دیگر باید به پتروشیمی ارومیه اشاره کرد که این شرکت تولیدکننده محصولات استراتژیک در صنعت شیمیایی همچون سولفات پتاسیم وسولفات آمونیوم است که تامین‌کننده نیاز صنایع کشاورزی وتولید سموم شمال‌غرب کشور است.

همچنین این شرکت محصول با ارزش افزوده اقتصادی بالای کریستال ملامین را نیز تولید می‌کند. فقط در سال ۱۴۰۰ارزش محصولات تولیدی این شرکت بیش از ۵۶۰‌میلیارد تومان بوده است. جالب توجه آنکه در چهار ماه ابتدایی سال‌جاری فروش این شرکت بیش از ۲۳۰‌میلیارد تومان بوده است.

همچنین پترول با در دستور کار قرار دادن توسعه صنایع تکمیلی به حوزه‌های کمتر توجه صنعت ورود کرده است که از جمله آن باید به ایجاد طرح‌های تولید متیل آمین در شهرستان سنقر استان کرمانشاه تولید اتیلن اکساید در و همچنین اتیلن پروپیلن دی ان منومر استان کرمانشاه و سود پرک در ماهشهر استان خوزستان وکریستال ملامین در شهرستان لردگان استان چهار محال وبختیاری کرده است که هریک از این طرح‌ها به توسعه صنایع پایین‌دستی کمک شایانی می‌کنند ارزش افزوده مناسبی برای سهامداران و همه ذی‌نفعان خواهند داشت وبه توسعه این شهرستان‌ها نیز کمک خواهند کرد.

وضعیت شرکت در بورس را چگونه می‌بینید؟

پترول در تابلوی دوم بازار اول بورس اوراق بهادار در حال انجام معامله است وجز نمادهای با شفافیت بالای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادراست.گزارش‌های شرکت از طریق سامانه کدال به صورت پیوسته وبا کیفیت قابل قبولی در حال اطلاع‌رسانی است ودر سنوات اخیر بهبود روند قابل ملاحظه‌ای از لحاظ گزارشگری مالی داشته است و این روند همچنان ادامه دارد. فعالیت‌های پترول در بورس شامل چند دسته می‌شود که در ابتدا باید به پرتفوی با ارزش سهام بورسی شرکت اشاره کرد که مطابق با آخرین گزارش ماهانه شرکت منتشر شده در سامانه کدال ،ارزش روز پرتفوی سهام شرکت بیش از ۱۶۵‌هزار‌میلیارد ریال است. این ارزش صرفا مربوط به پرتفوی بورسی شرکت است ونکته مثبت این پرتفو کیفیت بالای سهام شرکت‌هاست که عمدتا شرکت‌های بنیادی صنعت پتروشیمی همچون پتروشیمی جم، پتروشیمی شیراز وپتروشیمی لردگان و...است.

علاوه براین پرتفوی شرکت‌های غیر‌بورسی با ارزش قابل‌توجهی نیز در ترکیب دارایی‌های پترول قرار دارد که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به پتروشیمی ایلام اشاره کرد که یک مجتمع الفین وهمچنین تولیدکننده محصول با ارزش پلی‌اتیلن سنگین است. شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام تولیدکننده محصول با ارزش پلی پروپیلن که به تعبیری خاویار صنعت پتروشیمی است شرکت صدف خلیج‌فارس تولیدکننده محصول لاستیک مصنوعی و شرکت‌های با ارزش دیگر در حوزه‌های پایین‌دست صنعت پتروشیمی وجود دارد که هر یک ارزش قابل‌توجهی دارند.

به صورت خلاصه می‌توان بیان کرد که با توجه به ارزش بالای دارایی‌های شرکت و همچنین با توجه به وضعیت مناسب حقوق مالکانه پترول از لحاظ ناو یا همان خالص ارزش دارایی‌ها‌ی پترول در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد به طوری که فقط ارزش ۱۶۵‌هزار‌میلیاردی پرتفوی سهام بورسی متعلق به پترول از ارزش کل بازار سهام پترول که در حدود ۱۵۸‌هزار‌میلیارد ریال است بیشتر است واین نشان می‌دهد که ارزش سهام پترول با ارزش بنیادی شرکت اختلاف قابل‌توجهی دارد که امیدواریم با تحلیل دقیق سهامداران این اختلاف با رشد قیمت سهام جبران شود.

البته وضعیت کلی شاخص بورس و ریسک‌های سیستماتیک بازار را نمی‌توان از این افت قیمت بی‌علت دانست که امیدواریم با بهبود وضعیت بازار سرمایه روند سهام پترول نیز بهبود  یابد.

شرکت پترول برای آینده چه برنامه‌هایی دارد و در سال‌جاری چه هدفی را دنبال می‌کند؟

علاوه بر اهمیت برنامه‌ریزی برای بهبود تولید در مجتمع‌های تولیدی بزرگ شرکت همچون پتروشیمی ایلام و پتروشیمی لردگان، با توجه به ماموریت و رسالت تعریف شده پترول به عنوان بازوی تخصصی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حوزه صنایع پایین‌دستی و صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی طراحی، ایجاد و راه‌اندازی طرح‌های پایین‌دستی پتروشیمی مهم‌ترین برنامه و رسالت شرکت است.

همان‌گونه که اشاره شد پترول طرح‌های جذاب و جسورانه‌ای در دستور کار قرار داده است تا با استفاده از این طرح‌ها علاوه بر اینکه از خام‌فروشی در کشور جلوگیری کند سود و ارزش افزوده اقتصادی مناسبی نیز برای سهامداران شرکت ایجاد کند. در این خصوص در سال‌جاری تامین منابع مالی از مهم‌ترین اهداف سال‌جاری برای پیشبرد این طرح‌هاست. قطعا با بهبود وضعیت تولیدی شرکت‌های به بهره‌برداری رسیده و پیشرفت اجرای مگا‌پروژه‌هایی همچون پتروشیمی صدف خلیج‌فارس و ارغوان‌گستر‌ایلام و پیگیری طرح‌های پایین‌دستی وضعیت بنیادی پترول نیز بهبود قابل‌توجهی خواهد داشت که امیدواریم این مساله به بهبود روند قیمتی سهام پترول نیز منجر شود.

شرکت پترول در خصوص مسائل ارزی در چه شرایطی قرار دارد؟

شرکت اصلی پترول به عنوان هلدینگ دارای تراز مثبت است که مربوط به مطالبات ارزی از شرکت‌های زیرمجموعه است و در نتیجه ریسکی از این بابت متوجه شرکت اصلی نیست. شرکت‌های تحت کنترل دارای بدهی ارزی همچون پتروشیمی ایلام وپتروشیمی لردگان به‌رغم وجود ریسک حاصل از نوسانات نرخ ارز با توجه به اینکه بخش قابل‌توجه محصولات این شرکت‌ها صادراتی هستند درنتیجه ریسک قابل‌توجهی از بابت تغییرات نرخ ارز پیش‌بینی نمی‌شود.

تا به حال چه میزان در زمینه تکمیل زنجیره ارزش موفق بوده‌اید؟

پترول با در دستور کار قرار دادن توسعه صنایع تکمیلی به حوزه‌های پایین‌دستی و تکمیل زنجیره ارزش صنعت ورود کرده است که از جمله آن باید به ایجاد طرح‌های تولید متیل‌آمین در شهرستان سنقر استان کرمانشاه تولید اتیلن اکساید و همچنین اتیلن پروپیلن دی ان منومر استان کرمانشاه وسود پرک در ماهشهر استان خوزستان وکریستال ملامین در شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری  اشاره کرد که هر یک از این طرح‌ها به توسعه صنایع پایین‌دستی کمک می‌کند و شاید بتوان گفت در حال حاضر پیشرو توسعه زنجیره ارزش صنعت در کشور به نوعی پترول است.

چه میزان از نیاز داخلی کشور توسط شرکت‌های زیرمجموعه پترول تامین می‌شود واین میزان در آینده به چه رقمی خواهد رسید؟

در حال حاضر شرکت‌های به بهره‌برداری رسیده پترول مقادیر قابل‌توجهی از تامین محصولات موردنیاز را پوشش داده‌اند. به طوری که فقط فروش داخلی شرکت‌های زیرمجموعه پترول ارزشی بیش از ۲۱‌هزار‌میلیارد ریال بوده است و ارز‌آوری از طریق انجام صادرات در سال گذشته ارزشی بیش از ۵۵هزار‌میلیارد ریال داشته است و قطعا در سال‌جاری با بهبود شرایط تولید این شرکت‌ها این مبالغ افزایش قابل‌توجهی خواهند داشت. به عنوان نمونه با بهبود شرایط تولید پتروشیمی لردگان و در صورت تولید به میزان ظرفیت ۸۰‌درصد ظرفیت عملی این شرکت می‌تواند بالغ بر ۲۰۰هزار تن محصول اوره خود را به بازارهای داخلی عرضه کند و به فراوانی عرضه این محصول در کشور به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در حوزه صنعت کشاورزی کمک کند.

چه برنامه‌هایی برای تغییر پرتفوی بورسی وغیر بورسی شرکت دارید؟

پرتفوی بورسی وغیر بورسی شرکت عمدتا مختص به شرکت‌های با ارزش بنیادی قابل‌توجه هستند ومهم‌ترین تمرکز شرکت با توجه به اهمیت پیشبرد طرح‌های تامین مالی است واستفاده از ظرفیت‌های موجود در پرتفوی شرکت می‌تواند به این مهم کمک کند.

 

روزنامه دنیای اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید