یادداشت؛

بی توجهی صنایع نسبت به مسئولیت اجتماعی در حوزه مهارت آموزی و اشتغال

بی توجهی صنایع نسبت به مسئولیت اجتماعی در حوزه مهارت آموزی و اشتغال
کدخبر : 40840

بسیاری از صنایع کشور از کمبود نیروی کار ماهر رنج‌ می‌برند و این در حالی است که به جای تحقق مسئولیت اجتماعی در زمینه تربیت نیروی ماهر استفاده از اتباع خارجی را در دستور کار دارند.

اشتغال و نرخ بیکاری یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های عقب ماندگی و یا پیشرفت جوامع است، عاملی که می‌تواند به رونق اقتصادی در جامعه نیز کمک قابل توجهی داشته باشد و از سوی دیگر میزان آسیب‌های اجتماعی را به حداقل برساند.

کشور ایران و به ویژه استان اصفهان دارای صنایع مختلفی است که برای چرخیدن چرخ آنها نیروی انسانی مهم‌ترین عامل است، معادن، کارخانجات سنگ و فلزات، کارخانجات تولید آجر، کارخانجات تولید قطعات و ... همه و همه دغداغه تامین نیروی کار ماهر را دارند و این در حالی است که برای این امر هنوز آنطور که باید چاره‌ای اندیشیده نشده است.

بر اساس طرح آمایش استان اصفهان بیش از ۱۹۷ هزار نفر بیکار در این استان وجود دارد که ۵۷ درصد آنها افراد تحصیل کرده هستند. افرادی که فاقد مهارت بوده و در سیستم آموزشی به گونه‌ای تربیت شده‌اند که فرصت شغلی را برای خود ندارند و اغلب در انتظار خالی شدن میز و صندلی برای جایگزینی خودشان هستند، اتفاقی که با توجه به شرایط فعلی کشور و نیروهای حجمی مازاد در برخی از ادارات و سازمان‌ها که حاصل تدبیرها و یا بی تدبیری‌های گذشتگان است، امکان ایجاد اشتغال برای افراد جدید نزدیک به صفر است.

ضعف در مهارت آموزی سیستم آموزشی متهم اصلی بیکاری جوانان در جامعه

در این بین همواره سیستم آموزشی و ضعف در مهارت آموزی متهم اصلی بیکاری جوانان در جامعه است، ضعفی که گویا سال‌های سال است از سوی صنایع به عنوان دغدغه مطرح شده و مسئولان حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با حرکتی لاکپشتی در صدد رفع آن هستند.

از سوی دیگر نیز باید توجه داشت که برخی از واحدهای صنعتی نیازمند به جای تحقق مسئولیت اجتماعی خود در زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان و آموزش آنها با توجه به نیاز واحد صنعتی خود راحت‌ترین راه را انتخاب کرده و با بکارگیری نیروهای اتباع خارجی و بدون شناسنامه با حداقل حقوق و بکارگیری آنها بدون پرداخت بیمه راه را برای خود آسان کرده و تاکنون اقدام جدی در زمینه تربیت نیروی ماهر از بین نیروهای داخلی ندارند، چرا که بیمه آنها را موظف به پرداخت هزینه بیمه کرده و با بکارگیری نیروهای تبعه بی شناسنامه باری را از دوش خود برداشته‌اند.

بحران نیروی انسانی ماهر تنش بزرگ موجود در صنایع

روسای اتحادیه‌های مختلف صنعتی در کشور و به ویژه استان اصفهان کمبود و بحران نیروی انسانی را در آینده منجر به ایجاد تنش بزرگ در صنعت می‌دانند و این امر را تهدیدی بزرگ برای اقتصاد دانسته و همواره بر جلوگیری از سخت‌گیری‌های اداره کار و بیمه تامین اجتماعی بر عدم بکارگیری نیروهای خارجی تاکید دارند و این در حالی است که در جلسات مختلف این افراد هنوز نپذیرفته‌اند که باید به مسئولیت اجتماعی خود در زمینه مهارت آموزی توجه داشته باشند تا کمتر دچار بحران نیروی انسانی ماهر باشند.

از سویی نیز برخی از آنها بر این باورند که نیروی کار داخلی حاضر به فعالیت در صنایعی مانند سنگبری‌ها نیستند و این در حالی است که افراد جویای کار در بسیار از سامانه‌های کاریابی برای این امر نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

از این رو پیشنهاد می‌شود صنایع استان اصفهان به جای استفاده از نیروی خارجی و شانه خالی کردن از مسئولیت‌های اجتماعی خود در زمینه مهارت آموزی و اشتغال زایی نسبت به راه‌اندازی آموزشگاه‌های جوار صنعت توجه بیشتری داشته باشند تا شاهد کاهش نرخ بیکاری جوانان تحصیل‌کرده‌ای باشیم که روز به روز به تعداد آنها افزوده شده و در بازه زمانی نه چندان دور به عنوان بحران جدی در کشور تلقی خواهد شد.

 

ایراسین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید