گهرزمین/

توسعه ریلی گهر زمین و اهمیت احداث خط ریلی سایت سیرجان و بردسیر

توسعه ریلی گهر زمین و اهمیت احداث خط ریلی سایت سیرجان و بردسیر
کدخبر : 41017

شرکت سنگ آهن گهرزمین با تعریف پروژه احداث خط ریلی سایت سیرجان و بردسیر تلاش می کند تا توسعه ای همه جانبه را رقم زده و بتواند اهداف و چشم اندازهای خود را محقق کند. پروژه ای که در نهایت سه برنده اصلی خواهد داشت.

حمل و نقل یکی از گلوگاه های اصلی در توسعه زنجیره ارزش فولاد و تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 است که بار ها درباره آن هشدار داده شده است.

زیرساخت های حمل و نقل جاده ای پاسخگویی میزان جابه جایی مواد معدنی نبوده و توسعه حمل ریلی بیش از زمان دیگری ضرورت پیدا کرده است. در سند چشم انداز افق ۱۴۰۴، توسعه شبکه ریلی کشور به میزان ۲۵ هزار کیلومتر عنوان شده که به معنای احداث ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی است.

هرچند توسعه زیرساخت های حمل و نقلی از وظایف دولت ها محسوب می شود اما خطری که در کمین سرمایه گذاری ها صورت گرفته در بخش معدن و صنایع معدنی قرار دارد باعث شده تا شرکت های فعال در این بخش خود برای توسعه حمل ریلی آستین ها را بالا زده و وارد میدان شوند.

گهرزمین نیز به عنوان یکی از شرکت های اثر گذار در حوزه سنگ آهن که حالا برنامه های توسعه ای بسیاری روی میز دارد و تلاش می کند زنجیره ارزش را در این بخش ایجاد کند. اما تحقق این برنامه ها با موانعی مواجه است که این مجموعه در تلاش است با تعریف سرمایه گذاری های جدید از آنها گذر کند.

به عنوان مثال در حوزه تامین انرژی احداث نیروگاه در برنامه های گهر زمین قرار گرفته است تا بتواند مشکل تامین برق را تا حدودی برطرف کند.

اما امروز در بخش توسعه ریلی این شرکت، پروژه احداث خط ریلی سیرجان بردسیر در دستور کار این مجموعه قرار دارد و در انتظار اخذ مجوز برای شروع کار است.

اجرای این پروژه از چندین منظر برای گهرزمین دارای اهمیت است.  در اولین گام توسعه خطوط ریلی هزینه های تامین مواد اولیه به کارخانه های فرآوری و تولیدی را کاهش می دهد. امروز با افزایش هزینه های حمل جاده ای و موضوع سوخت هزینه قابل توجه ای به بخش معدن تحمیل شده است. این در حالی است که فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل نیز خود می تواند بر هزینه ها و زمان جا به جایی مواد اولیه موثر باشد.

 درنتیجه سرمایه گذاری در بخش توسعه حمل ریلی یک سرمایه گذاری منطقی و دارای توجیه اقتصادی است، هرچند در بخش حمل ریلی نیز مشکلاتی در زمینه تامین واگن و ... وجود دارد اما می توان امیدوار بود با ایجاد این خط که برای حمل ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد، بخشی از هزینه های گهر زمین و زمان حمل با کاهش مواجه شود.

درواقع افزایش توان لجستیکی گهر زمین می تواند در عمل به تعهدات در قبال مشتریان هم موثر باشد زیرا با کاهش سرعت حمل و نقل، میزان تولید هم افزایش پیدا می کند.

این موارد در نهایت دست به دست یکدیگر می دهند تا افزایش درآمد و فروش را محقق کنند. نگاهی به نقشه راه  گهر زمین نشان می دهد توسعه در تمامی بخش های موثر در تولید و فروش در حال اجرا است و اگر دولت در صدور مجوزها و رفع برخی موانع همراهی کند، این مجموعه می تواند سهم به سزایی در توسعه زنجیره ارزش و همچنین افزایش اشتغال در این منطقه داشته باشد.

اما در مرحله آخر نتیجه چنین برنامه هایی برای سهامداران معدنی قابل لمس خواهد بود. با افزایش فروش و میزان درآمد بنگاه های اقتصادی بیشتر خواهد شد و این موضوع بر تقسیم سود سالانه آنها موثر است. در واقع تصمیم گهر زمین برای اجرای خط ریلی سایت سیرجان و بردسیر به نفع منطقه، شرکت و در نهایت سهامداران خواهد بود و می تواند استقبال از این سهم را هم افزایش دهد.تیتر20

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید