پرونده اولین ماه پاییزی فرابورس بسته شد

رونق معاملات بازار مشتقه فرابورس با آمارهای خیره‌کننده

رونق معاملات بازار مشتقه فرابورس با آمارهای خیره‌کننده
کدخبر : 41200

آمارها از بازار ابزارهای مشتقه نشان از روند رو به رشد و توسعه‌ای این بازار دارد. به‌این‌ترتیب که در ماه گذشته حدود 63 میلیارد تومان ارزش معاملات این بازار بوده که در مدت مشابه سال قبل این رقم تنها 400 میلیون تومان بوده و با رشد خیره‌کننده نزدیک به 14 هزار درصدی مواجه شده است.

بازارهای فرابورس در اولین ماه فصل پاییز شاهد دادوستد نزدیک به 62 میلیارد ورقه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ‌بر 667 هزار میلیارد تومان بودند که در حدود 2 میلیون و 700 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید.

به‌این‌ترتیب طی 18 روز معاملاتی مهرماه در حالی حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته با دو درصد رشد، تغییر قابل‌توجهی نداشته است ارزش معاملات با افزایشی 59 درصدی همراه شد.

ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد که در میان بازارهای سهام فرابورسی، طی این مدت بازار پایه با معاملاتی به ارزش 6.6 هزار میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشته است، رتبه دوم هم متعلق به بازار اول با ارزش معاملاتی 5 هزار میلیارد تومانی بوده و بازار دوم نیز در این یک ماه ارزش معاملاتی 3 هزار و 700 میلیارد تومان را تجربه کرد.

بازار ابزارهای نوین مالی نیز در این مدت با ارزش معاملات نزدیک به 652 هزار میلیارد تومان نسبت به مهرماه سال گذشته 68 درصد افزایش داشت.

آمارهای خیره‌کننده از بازار مشتقه فرابورس

همچنین آمارها از بازار ابزارهای مشتقه نشان از روند رو به رشد و توسعه‌ای این بازار دارد. به‌این‌ترتیب که در ماه گذشته حدود 63 میلیارد تومان ارزش معاملات این بازار بوده که در مدت مشابه سال قبل این رقم تنها 400 میلیون تومان بوده و با رشد خیره‌کننده نزدیک به 14 هزار درصدی مواجه شده است.

نگاهی به جزییات معاملات این بازار نشان می‌دهد در ماه گذشته بیش از 209 میلیون برگه حجم معاملات این بازار بوده است که رشدی نزدیک به 23 هزار درصدی نسبت به مهر سال قبل داشته است.

رونق معاملات etf ها در مهرماه

رصد معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز نشان می‌دهد در مهرماه ارزش معاملات اوراق بدهی رشدی 67 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته، همچنین معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طی این مدت نیز بارونق همراه شده است.

به‌این‌ترتیب که در این مدت بیش از 17 میلیون واحد به ارزشی بالغ‌بر 19 هزار میلیارد تومان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله مورد دادوستد قرارگرفته که رشدی 317 درصدی در حجم و افزایشی 146 درصدی در ارزش معاملات را شاهد بودیم.

اما در سوی دیگر این بازار شاهد کاهش اقبال به اوراق گواهی تسهیلات مسکن هستیم، به‌این‌ترتیب که دراین مدت بیش از 275 میلیارد تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن خریدوفروش شد که 7 درصد نسبت به مهر سال گذشته کم شده است.

بازارهای سهام فرابورس در مهرماه چه کردند؟

در ادامه این گزارش نگاهی به روند معاملات سهام در مهرماه نشان می‌دهد طی این مدت به‌طور میانگین روزانه بیش از 2 میلیارد برگه سهم به ارزشی بالغ‌بر 850 میلیارد تومان در این بازارها دادوستد می‌شده که بازار پایه با معاملات 13 میلیارد و 700 میلیون حجمی به ارزش 6.6 هزار میلیارد تومان بیشترین سهم را در مبادلات بازارهای سهام داشته است.

پس از آن، بازارهای اول و دوم با ارزش معاملاتی 5 هزار و 3700 میلیارد تومانی، بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در ادامه رصد معاملات سهام فرابورس به ارزش معاملات خرد می‌رسیم. طی این مدت ارزش معاملات خرد سهام بیش از 13 هزار و 200 میلیارد تومان بود که 5 صنعت بزرگ بازار بالغ‌بر 40 درصد از ارزش معاملات را در اختیار داشتند. به‌این‌ترتیب نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان ارزش معاملات خرد متعلق به صنایع سرمایه‌گذاری‌ها، خودرویی‌ها، بیمه، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بود.

بزرگ‌ترین بازار فرابورس

در ادامه این گزارش بررسی ارزش بازارها نشان می‌دهد ارزش فرابورس در پایان مهرماه 1.7 میلیون میلیارد تومان شامل 1.8 هزار میلیارد سهم است که از این عدد 46 درصد متعلق به بازار دوم است تا این بازار عنوان بزرگ‌ترین بازار فرابورس را از آن خود کند.

بازار اوراق مالی اسلامی نیز 22 درصد و پس از آن نیز 20 درصد از ارزش کل فرابورس به بازار پایه اختصاص دارد.

در پایان این گزارش شایان ذکر است شاخص کل فرابورس با افتی 2.9 درصدی در سطح 17 هزار و 855 واحد پرونده مهرماه را بست.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید