مدیرعامل هلدینگ معادن و فلزات مطرح کرد

برنامه‌ریزی برای ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی

برنامه‌ریزی برای ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی
کدخبر : 41321

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با تشریح فعالیت‌های این هلدینگ در حوزه فولاد و مس عنوان کرد: استراتژی این شرکت تغییر یافته و علاوه بر بازار سرمایه در پروژه‌های بسیاری سرمایه‌گذاری می‌کند و آماده مشارکت با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای فعالسازی طرح‌های اقتصادی هستیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با تشریح فعالیت‌های این هلدینگ در حوزه فولاد و مس عنوان کرد: استراتژی این شرکت تغییر یافته و علاوه بر بازار سرمایه در پروژه‌های بسیاری سرمایه‌گذاری می‌کند و آماده مشارکت با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای فعالسازی طرح‌های اقتصادی هستیم.

 

فراخوان برای جذب سرمایه در طرح‌های معدنی و صنایع وابسته/ برنامه‌ریزی برای ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی/ آماده مشارکت با بخش خصوصی هستیم

اردشیر سعدمحمدی اظهار کرد: از نظر ما یکی از اتفاقاتی که این هلدینگ رقم زده توسعه اکتشافات در غرب کشور است، ما هیچ‌وقت غرب کشور را به عنوان یک پایگاه معدنی به خصوص در بخش فلزات ندانسته‌ایم اگرچه مواد معدنی مثل دولومیت و سنگ‌آهک در این منطقه وجود دارد.

او درباره طرح‌های این هلدینگ در غرب کشور توضیح داد: هیچ‌وقت ما طرح معدنی بزرگی در این منطقه نداشته‌ایم و معدن‌های کوچک بوده است. غرب کشور از زاگرس مرکزی و از کردستان شروع شده و به مرز اندیمشک منتهی می‌شود‌. در قسمت زاگرس مرکزی هیچوقت شاهد کار بزرگی در بخش معدنی نبودیم.

 

*طرح‌های “ومعادن” در غرب کشور *

سعدمحمدی ادامه داد: ما در قسمت غرب چند طرح بزرگ داریم و معادن دارای سنگ‌آهن شامل معادن شهرک، باباعلی، گلالی و صاحب سقز  تحت پوشش این مجموعه و شرکت صبانور قرار گرفته‌اند.

او افزود: طرح‌های فولادی اعم از طرح ۱ میلیون تنی اردبیل، طرح یک میلیون تن فولاد و ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن ورق فولاد کردستان را در دستور کار داریم و آماده برای اجرا شده‌اند.

او تصریح کرد: نیاز به تامین مواد اولیه زنجیره فولاد ما را بر این داشت که بتوانیم برنامه‌ریزی شرکت صبانور را برای تولید گندله و کنسانتره انجام دهیم. قطعا اولین مرحله نیازمان به سنگ‌آهن و تبدیل به کنسانتره است، سپس گندله و در نهایت زنجیره برای آهن اسفنجی و فولاد کامل می‌شود.

 

*برنامه‌ریزی برای ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی*

او با تاکید بر اهمیت اکتشافات افزود: اکتشاف امر مهمی است و ما برای سال ۱۴۰۱، ۶۰ هزار متر حفاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم. این عدد برای یک شرکتی که به تازگی وارد این بخش شده شاید به نسبت عدد بزرگی باشد ولی مفتخرم به گفتن اینکه در ۶ ماهه امسال تا کنون ۲۵ هزار متر حفاری انجام شده و با توجه به این‌که ما ۹ دستگاه حفاری جدید خریداری کرده‌ایم که یکی وارد ایران شده و دیگری به زودی وارد خواهد شد، امیدواریم سرعت حفاری در ۶ ماهه دوم رشد چشم‌گیری داشته باشد.

سعدمحمدی ادامه داد: با توجه به اکتشافات انجام شده در ۶ ماه اول، ما توانستیم حدود ۵۰ میلیون تن با عیار متوسط بالای ۴۶ درصد به ذخایر سنگ‌آهن اضافه کنیم و این کار در حال گسترش است.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: این امر نشان‌دهنده این است که ما اکتشاف را به صورت هدفمند پیش می‌بریم و با ارزیابی‌هایی که دارم احساس می‌کنم در آینده به ذخایر بسیار مناسب‌تری دسترسی پیدا خواهیم کرد.

مدیرعامل ومعادن با اشاره به برنامه‌های آینده این شرکت گفت: با توجه به اینکه قصد داریم پهنه بیجار و قروه را در اختیار بگیریم و از سویی سرمایه‌گذاری که در فولاد کردستان صورت گرفته، برنامه‌ریزی اکتشاف جدی و عملیاتی را در آن منطقه طراحی کرده‌ایم. امیدواریم با در اختیار داشتن پهنه قروه و بیجار میزان اکتشاف و ارزیابی ذخایر جدید در غرب کشور گسترش جدی داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا “ومعادن” به ذخایر طلای غرب کشور ورود پیدا کرده است یا خیر، گفت: هنوز ورود پیدا نکردیم اما برای بخش طلای غرب کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم و شرکتی در تجلی تشکیل شده، از سویی برای اکتشاف محدوده‌های در نظر گرفته و ثبت کرده‌ایم و اگر بخواهیم به طور کلان صحبت کنیم، ما در عناصر فلزی و غیر فلزی با ارزش قطع به یقین سرمایه‌گذاری برای اکتشاف را انجام می‌دهیم.

 

*دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای فعالسازی طرح‌های اقتصادی*

سعدمحمدی افزود: من در این گفت‌وگوی رسانه‌ای از تمام بخش‌های خصوصی که آماده مشارکت با ما هستند، دعوت می‌کنم چرا که ما برای این نقطه مشارکت برنامه‌ریزی کرده‌ایم و هر بخش خصوصی که توان سرمایه‌گذاری در بحث اکتشاف را چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ مالی دارد، ضمن احترام به مالکیت و دارایی اشخاص بخش شخصی و حقوقی، با تعریف یک روند قانونی که حق آن‌ها محفوظ خواهد ماند، آماده مشارکتیم.

او در همین رابطه افزود: هرکسی محدوده‌هایی در بخش معادن فلزی و غیر فلزی با ارزش دارد که توان مربوط به آن‌ را ندارد، ما حاضریم همکاری‌های لازم را به عمل آوریم و محدودیت‌ها و خط قرمز‌هایی در بخش سرمایه‌گذاری نداریم.

او ‌درباره استراتژی اکتشافی “ومعادن” گفت: هلدینگ پایا یک تعداد محدوده دارد که گزارش‌های اولیه‌ای از محدوده و پهنایی که در اختیار گرفته تهیه کرده‌ایم و برنامه‌ریزی جدیدی برای آنها انجام می‌دهیم که این مرکز فعال‌تر از گذشته مسیر خود را طی ‌کند تا به خروجی قابل اجرا به لحاظ فنی و اقتصادی دست یابیم.

مدیرعامل “ومعادن” ادامه داد: استراتژی مجموعه “ومعادن” بر سرمایه‌گذاری اکتشاف به عنوان سرمایه‌گذاری اقتصادی تمرکز دارد و  آماده همکاری با تمام بخش‌های خصوصی و دولتی در کل کشور است.

 

*اطلاعات جدید از ذخایر مس جانجا*

سعدمحمدی با اشاره به دیگر فعالیت‌های مجموعه ومعادن ادامه داد: ما در سیستان و بلوچستان مجددا کار‌های ژئوفیزیکی برای مس جانجا انجام داده‌ایم و بیش از ۳۴ هزار نقطه را برداشت کرده و خوشبختانه به اطلاعات جدیدی دسترسی پیدا کرده‌ایم. امیدواریم که بتوانیم با یک طراحی جدید از نظر کیفی و کمی، شرایط جدیدی را برای منطقه به وجود بیاوریم.

او افزود: با توجه به این‌که تولید ۱۳۰ هزار تن کنسانتره با عیار پایین را در برنامه داریم، باید سالانه ۱۵ میلیون تن ماده معدنی استخراج شود و چون نسبت باطله‌برداری تقریبا چهار به یک است مفهوم آن این است که باید ۶۰ میلیون باطله‌برداری صورت بگیرد.  در آینده قرار بر این است که کارخانه کنسانتره در سیستان و بلوچستان تاسیس شود، حجم عملیات معدنی آنجا حدود ۷۵ میلیون تن در سال بوده و جزو معادن بزرگ کشور محسوب خواهد شد.

سعدمحمدی مطرح کرد: اما چون میزان عیار پایین است باید تکنولوژی و طراحی معدن با طراحی روز دنیا تطبیق پیدا کند تا ما بتوانیم با توجه به نسبت باطله برداری عملیات اقتصادی را برای آن محدوده تعریف و اجرایی کنیم. زیرا برای اولین بار است معدنی با عیار ۲۶ صدم درصد در سطح کشور شروع به کار می‌کند، بنابراین مستلزم طراحی و مدیریت صحیح است.

مدیرعامل “ومعادن” با بیان اینکه جایگاه صبانور به لحاظ تولید کنسانتره و گندله را به سبب تکمیل زنجیره در فولاد ارتقا خواهیم داد، افزود:  یکی از طرح‌های ۴۸ گانه که ۷ طرح آن مربوط به ومعادن می‌شود، طرح گندله‌سازی صبانور غرب است که خوشبختانه امروزه بیش از ۲۶ درصد پیشرفت کرده و درصدد هستیم ظرفیت ۱ میلیون تنی آن‌را به ۲ میلیون ارتقا دهیم.

 

*برنامه‌های آتی “ومعادن”*

او با اشاره به  برنامه‌های آتی این مجموعه، ادامه داد: قصد داریم یک کارخانه کنسانتره جدید را نیز  به زودی در منطقه گلالی در محدوده معدن‌مان داشته باشیم.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر میزان استخراج مجموعه معادن صبانور با توجه به این‌که جزو معادن متوسط و کوچک هستند ‌چقدر است، گفت: الان تولید ما نزدیک به کمتر از ۵ میلیون تن است و در بازه بین ۳۸۰۰ تا ۴۲۰۰ متغیر است ولی قطع به یقین با استراتژی‌های تعیین شده این عدد باید حداقل ۲ برابر شود.

سعد محمدی مطرح کرد: یک کارخانه گندله‌سازی و کنسانتره با تولید ۶۰۰ هزار تن و یک میلیون تن داریم و یک کارخانه گندله‌سازی جدید در دست احداث است و برنامه‌ریزی‌های ما از این قرار است که کنسانتره یک میلیون تنی را به ۲ میلیون تن ارتقا دهیم.

او با بیان این‌که دو برنامه را در دستور کارمان داریم که شامل یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه بلند مدت است، تصریح کرد: در برنامه کوتاه مدت ۲.۵ ساله می‌خواهیم به ۳ میلیون تن کنسانتره و ۳ میلیون تن گندله دست پیدا کنیم و در برنامه بلند مدت ۵ ساله این اعداد را به ۵ تن ارتقا خواهیم داد.

سعدمحمدی در پاسخ به چگونگی وضعیت ۴۸ طرح عنوان کرد:  یکی از طرح‌های ما فولاد اردبیل است که حدود ۱۹ درصد پیشرفت داشته است، خوشبختانه پس از جلسه برگزار شده در بهمن ماه ما تاکنون برنامه‌ها را به سمت جلو برده‌ایم. به دلیل اینکه در غرب کشور فرصت برای تولید داریم و مشغول به اکتشاف معادن اردبیل و گرفتن پهنه‌های مربوط به آن هستیم که اگر موفق به این کار شویم، ذخیره خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

او در ادامه افزود:  پروژه اقلید پارس که شامل آهن اسفنجی یک میلیون تنی بوده و پیمانکار مروبط به آن مشخص شده و پیش رفته و نزدیک به ۲ درصد پیشرفت داشته است.

او اضافه کرد: فولاد کردستان دارای ۱/۶ میلیون تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن فولاد است، خوشبختانه پیشرفت داشته و قرارداد منعقد شده و اقدامات نهایی برای خرید تجهیزات انجام شده است.

سعدمحمدی گفت: یکی دیگر از هفت طرح ما که بسیار قابل توجه است، نیروگاه برق سمنان با ظرفیت ۳۶۰ مگاوات بوده که ۱۸۰ مگاوات آن وارد مدار شده و ۱۸۰ مگاوات دیگر تا پایان آبان ماه و اوایل آذر به بهره‌برداری خواهد رسید و امیدواریم که در دهه فجر آن را افتتاح کنیم.

او درباره مجموعه کک‌سازی طبس خاطرنشان کرد: برای اولین بار در شهریورماه میزان تولید کک‌سازی طبس از ۶ هزار تن به بالای ۱۰ هزار تن رسید و امیدواریم در مهرماه حدود ۱۱ هزار تن کک داشته باشیم.

سعدمحمدی ادامه داد: کک سازی طبس دارای ۶ سلول است که از آن ۶ سلول تنها ۲ سلول آن از زمان راه‌اندازی تا کنون کار می‌کرده‌اند، ما  این قول را می‌دهیم که در آذرماه در دهه مبارکه فجر، ۲ سلول دیگر را نیز راه‌اندازی می‌کنیم و ظرفیت تولید را به ۲۰ هزار تن در ماه خواهیم رساند. از سویی برنامه ما این است که در سال ۱۴۰۲، دو‌ سلول باقی‌مانده را نیز راه‌اندازی کرده و ظرفیت تولید را به ۳۰ هزار تن برسانیم.

مدیرعامل”ومعادن” افزود: باعث خرسندی است که اعلام کنم کیفیت کاتالیست‌های که شرکت کاتالیست ما واقع در ورامین تولید می‌کند مورد تایید کارخانه‌های فولادسازی مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان قرار گرفته و فکر می‌کنم سرفصل جدیدی برای تولید و توسعه آن در سال جاری اتفاق می‌افتد و سال آینده به سمت شکوفایی حرکت خواهد کرد.

او ‌ادامه داد: برای کارخانه شهید قندی یزد نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم کابل‌های مخابراتی جدیدی که مورد نیاز صنایع هستند را تهیه کنیم.

مدیرعامل هلدینگ معادن و فلزات درباره طرح‌های آینده این مجموعه، گفت: یک سری طرح‌های جدید نیز در حال شکل‌گیری هستند، مانند فروآلیاژی که در شیروان و طرح کورد استیل که در منطقه ایلام شکل خواهد گرفت. همچنین در بعضی از نقاط می‌توانیم با هزینه کم زمین و آب و برق، طرح‌هایی را داشته باشیم که قابلیت مصرف در کشور را نیز داشته باشند.

به گفته سعدمحمدی از موارد مصرفی کورد استیل می‌توان به نوار نقاله‌ها و تایر‌ها اشاره کرد، بنابراین موارد مصرف زیادی دارند و‌مورد نیاز کشور هستند به همین دلیل تولید آن‌ها در دستور کار قرار گرفته و برای سرمایه‌گذاری به زودی عملیاتی و‌ اجرایی خواهند شد.

 

*جذب سرمایه‌ برای مواد معدنی مهم در بازار جهانی*

او درباره چشم‌انداز رفتار استراتژیک  شرکت توسعه معادن و فلزات گفت: برای طرح‌های جدیدی که از نظر اقتصادی در نگرش توسعه صنعت کشور می‌تواند جایگاهی داشته باشد برنامه‌هایی داریم و امیدواریم در سمت و سوی این چرخه‌ معدنی و صنعتی به خصوص بخش فولادی که در آن قرار گرفته‌ایم، بیشتر منعطف شویم و این بخش را از تمام مراحل اکتشاف، معدنکاری، پیمان‌کاری و اجرای عملیات فولادی به نحو احسن پیش ببریم.

سعدمحمدی تاکید کرد: توسعه نیروی انسانی به لحاظ دانش برایمان مهم است و در آینده سعی می‌کنیم آموزش‌هایی به منظور ارتقا سطح علمی برای نیروی انسانی تهیه و تدوین کنیم. بحث ایمنی به طور جدی در این ساختار که در حال تغییر ماهیت است باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا که شرکت توسعه معادن بیشتر ماهیت بورسی داشته و امروزه به نوعی در سرمایه‌گذاری عملیاتی نیز ورود کرده‌ایم.

او در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی می‌توان به اشخاص علاقه‌مند به بورس و سهم بلند‌مدت ومعادن ارائه داد، بیان کرد: بازار سرمایه شرایط چندان جالبی ندارد، بنابراین هرگونه حرفی ممکن است ایجاد شائبه کند و بازار باید مسیر خود را طی کند اما سعی ما بر این است که در آینده با طی این مسیر تعریف جدیدی از درآمد و سود‌دهی ایجاد کنیم.

سعدمحمدی در تکمیل سخنانش افزود: ما در بخش‌هایی که دارای بازار بین‌المللی هستند شامل سرب، روی، مس، طلا و سنگ‌آهن قطعا ورود می‌کنیم. همچنین استراتژی‌های بزرگی مثل تیتان، لیتیوم و‌ کبالت در سطح جهانی وجود دارد که قطعا اگر مواردی از این قبیل شکل بگیرد ما آماده سرمایه‌گذاری هستیم.

 

پایگاه خبری بیرونیت

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید