رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

اقدام بزرگ فاطمی امین سالم سازی فضای کسب و کار است

اقدام بزرگ فاطمی امین سالم سازی فضای کسب و کار است
کدخبر : 41358

امیررضا رجبی افزود: سالم سازی فضای کسب و کار به ویژه برای بخش معدن که اطلاعات همه محدوده های معدنی شفاف شد و بر روی سامانه قرار گرفت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی بیان کرد: از مدتها قبل سامانه ای به نام "کاداستر" در بخش معدن مورد استفاده قرار می گرفت که فضای کاملا شفافی بود، برخی از اطلاعات معدن هم به صورت فیزیکی جمع آوری می شد اما روی سامانه قرار نمی گرفت، اما در یک سال اخیر با اراده شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت، سامانه کاداستر به روزرسانی شد و تقریبا تمامی فرایندهای مرتبط با حوزه معدن از طریق این سامانه مشخص می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر همه محدوده های معدنی دارای پروانه اکتشاف یا پروانه بهره برداری در خراسان رضوی روی سامانه کاداستر بارگذاری و اطلاعات مکانی همه محدوده های معدنی فعال دارای پروانه اکتشاف یا پروانه بهره برداری به صورت شفاف درج شده است، در حالیکه قبلا برخی اطلاعات مربوط به معدن در داخل پرونده و برخی اطلاعات بر روی سامانه بود و برخی دیگر نیز اساسا شفاف نبود اما با اراده دولت سیزدهم همه اطلاعات مربوط به محدوده های معدنی شفاف شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی واگذاری محدوده های اکتشافی یا قابل بهره برداری معدنی از طریق مزایده را از دیگر اقدامات موثر این وزارتخانه دانست و گفت: با تاکید شخص وزیر، مبنی بر حفظ حقوق مردم و حقوق بیت المال، حتی یک مورد واگذاری خارج از مزایده محدوده معدنی به سرمایه گذار طی یک سال گذشته انجام نگرفته است.

رجبی افزود: از ابتدای امسال مزایده برای بیش از 200 محدوده اکتشافی یا بهره برداری معدنی در خراسان رضوی انجام گرفته است که 80 متقاضی مربوط به شرکتهای بخش خصوصی برنده این مزایده شدند و در حال تکمیل مدارک خود برای بهره برداری یا مسایل اکتشافی هستند که از جمله این محدوده های معدنی، معدن سنگ آهن "ققنوس" در خواف بود که مزایده آن انجام گرفت.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حذف امضاهای طلایی، دستورالعمل های حوزه های صنعت، معدن و سرمایه گذاری را سالم سازی و شفاف سازی کرده و شرایط را به گونه ای تغییر داده است تا همه کسانی که می خواهند از این بخش بهره مند شوند از این فرصت استفاده کنند، به عنوان مثال در حوزه واردات ماشین آلات معدنی قبلا دستورالعمل سه یا چهار صفحه ای و پیچیده ای وجود داشت که با همت وزارتخانه این دستورالعمل شفاف شده و به نصف صفحه رسیده، امضاهایی طلایی حذف شده و فرصت بهره مندی را برای همه شرکتها فراهم کرده است.

نقش مهم راه اندازی سامانه جامع تجارت در سالم سازی اقتصاد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به ورود این وزارتخانه به تقویت حوزه زیرساختها گفت: سامانه جامع تجارت یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد بستر سالم در حوزه اقتصاد است که در دولت سیزدهم راه اندازی شد، همه اعداد و ارکان در حوزه های تولید، توزیع و عرضه کالا در سامانه جامع "تجارت کد" نقش گرفت و جریان کالا کاملا شفاف شد که این مهم باعث جلوگیری از رانت و انحراف منابع مالی می شود.

رجبی افزود: سامانه جامع تجارت، کار نظارت بر روند تولید تا توزیع و عرضه کالا را آسان کرده است و به جای اینکه برای هر بخش از چرخه کالا یک بازرس قرار گیرد، نظارت سامانه ای برای هر بخش مهیا شده و این مهم، فشار کاری را کاهش داده و یک اقتصاد شفاف را برای بخشهای تولید تا عرضه کالا به وجود آورده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اینکه همه کالاهای موجود در بازار کد شناسه و کد رهگیری داشته باشند، از قاچاق جلوگیری می کند که این طرح در دولت سیزدهم اجرا شده است و کالاها دسته بندی شده اند و عمده کالاهایی که مردم با آن سر و کار دارند کد شناسه دریافت کرده اند و از این طریق مردم می توانند با مراجعه به سامانه و استعلام از آن به کد شناسه کالا دست یابند و از نوع آن اعم از ساخت داخل، وارداتی یا قاچاق بودن آن مطلع شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال و دوره مسوولیت فاطمی امین در وزارت صنعت معدن و تجارت با ایجاد زیرساختهای لازم، رشد بخش صنعت در خراسان رضوی بیش از 5.3 درصد بوده که از متوسط رشد اقتصادی کشور بالاتر است، همچنین امسال تولیدات معدنی استان بیش از 50 درصد بوده و اکنون با سرمایه گذاریهای انجام گرفته در بخش معدن، هیچ ماده معدنی خام از خراسان رضوی صادر نمی شود و همه در داخل کارخانه ها فرآوری می شود.

رجبی افزود:در مجموع با توسعه و شفاف سازی زیرساختهای حوزه های صنعت و معدن و تجارت، بستر اعتمادی به وجود آمده است که منجر به رشد می شود اما اگر با تغییر وزیر و تغییر برنامه ها، این روال رو به رشد تغییر کند، شرایط دشوار خواهد شد.

 

ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید