استیضاح وزیر صمت و اظهارات فعالان و کارشناسان؛

به بهانه طرح استیضاح فاطمی امین در مجلس

به بهانه طرح استیضاح فاطمی امین در مجلس
کدخبر : 41521

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت:درحال حاضر که در میانه دوره وزارت سید رضا فاطمی امین قرار داریم، تغییر وزیر صمت با دلایلی در زمینه تنظیم بازار و سطح عمومی قیمت‌ها نمی تواند منطق درستی برای به چالش کشیدن عملکرد وزیر از حیث معدنی، تولید صنایع و تجارت باشد.

آنوش رحام با اشاره به طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس، اظهارداشت: مشخص نیست در حال حاضر با چه هدفی می خواهند وزیر را استیضاح کنند و منطق استیضاح فعلی چیست.

وی با بیان اینکه مجلس بهتر بود به‌جای اینکه دنبال استیضاح فاطمی امین باشد، مسایل را از طریق پیگیری و گفتگو حل می کرد، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر بخواهند براساس عملکرد و فعالیت وزیر صنعت، معدن و تجارت وی را استیضاح کنند باید درنظر داشته باشند که در صورت تغییر وزیر و کسب آراء وزیر جدید، وزارت صنعت ، معدن و تجارت دستکم شش ماه تا یکسال بعد به‌خاطر تغییر مدیریت‌ها و گرفتن رای اعتماد از مجلس دچار چالش خواهد شد.

این فعال صنعتی با مثبت خواندن عملکرد فاطمی امین در یکسال اخیر، افزود: وزیر صمت با طراحی و اجرای راهکارهایی در حل و فصل سهمیه‌ها، حذف سهمیه‌های عرضه ورق و عدم سرکوب تقاضا در یک سال اخیر اقدامات مثبت و سازنده ای انجام داد، زیرا تا پیش از این، بخش بزرگی از تقاضای صنایع به ورق فولادی سرکوب می‌شد ولی در یکسال اخیر به‌جای سرکوب تقاضا، عرضه اصلاح شد و با عرضه تلفیقی واردات همزمان با عرضه ورق فولاد مبارکه به تقاضا پاسخ داده شد.

رحام با اشاره به شرایط تورمی کشور و تاثیر آن در بخش تنظیم بازار تصریح کرد: در شرایط فعلی که در میانه دوره وزارت فاطمی امین قرار داریم، تغییر وزیر صمت با دلایلی در زمینه تنظیم بازار و سطح عمومی قیمت‌ها نمی‌تواند منطق درستی برای به چالش کشیدن عملکرد وزیر صمت از حیث معدنی، تولید صنایع و تجارت باشد.

وی با بیان اینکه وظایف محوله به وزارت صمت از جمله واگذاری مسئولیت ستاد تنظیم بازار به وزارت صمت، خالی از اشکال نیست، گفت: دخالت‌های دولت در ستاد تنظیم بازار باید کم شود و دولت باید از تنظیم بازار فعلی خارج شود که منطق درستی هم هست و نباید این مسئولیت این ستاد به وزیر صمت واگذار شود، زیرا به طور کاملا شفاف و واضح مسئولیت برگزاری ستاد تنظیم بازار را معاون رئیس جمهور برعهده دارد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با اشاره به افزایش قیمت کالاها و محصولات و تورم چند سال اخیر، اظهارداشت: موضوع تورم و سطح عمومی قیمت‌ها مشخصا برعهده بانک مرکزی است درحالی که رسالت وزارت صمت تولید، توسعه و تجارت و افزایش تولید است و افزایش سطح عمومی قیمت ها به ویژه در صنعت خودرو متاثر از تولید نیست که فاطمی امین به آن پاسخ دهد بلکه متاثر از سیاست‌های پولی و بانکی است. پاسخ مطالبات پولی و بانکی از وزیر صمت آدرس اشتباهی است و فقط باید در حوزه تولید، معدن و ارتقای صادرات از وزیر پرسشگری شود.

رحام، چابک شدن ساختار وزارت صنعت و جانمایی فعالیت‌ها و مراکز تخصصی را از موضوعات مهم و قابل توجه فاطمی امین پس از استیضاح دانست و تصریح کرد: اخذ عوارض از صادرات محصولات فولادی در ابتدای سال هر چند الزام قانون بودجه بود اما از موضوعاتی بود که برای اجرای آن بهتر بود از قبل با تشکل‌های فولادی هماهنگ می‌شد تا صادرات محصولات فولادی با اعمال این عوارض دچار وقفه نشود. امیدواریم پس از کسب رای مجدد فاطمی امین از نمایندگان مجلس ، این موضوعات کارشناسی تر اعمال شود.

 

فولادبان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید