مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم:

پرورش متراکم میگو راهی به سوی تأمین امنیت غذایی کشور

 پرورش متراکم میگو راهی به سوی تأمین امنیت غذایی کشور
کدخبر : 42313

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قشم به دنبال تغییر الگوی تولید میگو از روش های سنتی با بهره وری پایین به روش های متراکم با بهره وری بالا و افزایش تولید در واحد سطح می باشد.

منصور آزاد با بیان این مطلب، اظهار داشت: در تمام دنیا از جمله ایران برنامه‌ریزی‌ها با هدف تأمین این پروتئین، حول محور پرورش آبزیان انجام می‌شود و نمودار تولید در سال‌های اخیر که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان مللل متحد «فائو» ارائه شده موید این حقیقت است.

وی ادامه داد: براساس آمارهای منتشر شده  در سال ۲۰۳۰ برای حفظ دسترسی فعلی جمعیت دنیا به پروتین  باید سهم پرورش در تولید پروتین های دریایی از ۴۸ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در ایران به واسطه وجود سواحل طولانی در شمال و جنوب کشور صنعت تکثیر و پرورش میگو همزمان با رشد و توسعه این حرفه در عرصه جهانی از توسعه چشمگیری برخوردار بوده و در جزیره قشم نیز برنامه‌ریزی برای تولید۳۲ هزارتن میگو انجام شده است.

آزاد با بیان اینکه صنعت پرورش میگو شامل مولد سازی، تکثیر، پرورش، عمل آوری و بازاریابی مطرح است، تصریح کرد: در همه مراحل یاد شده موضوع برندسازی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون میگو به روش سنتی و در سدهای خاکی در نزدیکی سواحل پرورش می‌یافته اما با همت کارآفرینان و سرمایه‌گذران هم اکنون تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه پرورش میگو از جمله کشت متراکم و فوق متراکم به کشور وارد شده است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: کشت‌های مبتنی بر تکنولوژی علاوه بر اینکه عواقب محیط زیستی کشت‌های سنتی را در پی ندارند و کم‌ترین آسیب را به محیط پیرامون وارد‌می‌کنند از نظر اقتصادی نیز بهره‌وری چند برابری دارند و مقرون به صرفه هستند.

به گفته آزاد؛ برداشت ۱۰ برابری کشت‌های مدرن نسبت به کشت سنتی جذابیت این صنعت رابرای سرمایه‌گذاران دوچندان کرده چراکه در کشت متراکم به ازای هر هکتار زمین توانایی برداشت تا ۱۰۰ تن میگو را می توان ایجاد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: جزیره قشم توان تولید ۳۲ هزار تن میگو را دارد و که هم اکنون ۴ هزار تن از این مقدار به مرحله تولید رسیده است و تا سال ۱۴۰۴ میزان تولید میگو پرورشی در قشم به ۲۳ هزار تن از طریق کشت‌های سنتی و متراکم می رسد.

براساس این گزارش، پرورش متراکم میگو هم اکنون در زمره یکی از پربازده‌ترین صنایع شیلاتی مورد توجه قرار گرفته و نخستین مزرعه پرورش میگو به شیوه فوق متراکم در قشم نیز با حضور افشار فتح‌الهی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به بهره‌برداری رسید.

شرکت کیان یزدان قشم با فعالیت در حوزه پرورش میگو به شیوه فوق متراکم در ۱۰ هکتار وسعت و سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد ریالی سعی کرده باتوجه به محدودیت منابع زمین در جزیره قشم، به بالاترین نرخ تولید در هر هکتار دست یابد.

این شرکت با توان تولید ۶۴ تن میگو در هر هکتار، ۲۵۰ مخزن پرورش دارد که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در مرحله آزمایشی کار خود، ۶۶ مخزن را به بهره برداری رساند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: