شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد :

درج نماد ۲ اوراق اجاره در سامانه پس از معاملات

درج نماد ۲ اوراق اجاره در سامانه پس از معاملات
کدخبر : 42425

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد : نماد ۲ اوراق اجاره در سامانه پس از معاملات درج شد.

بر اساس اطلاعیه صادر شده از سوی سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، درج نماد اوراق‌های اجاره «ذصبا51 و ذصبا 52» در سامانه پس از معاملات انجام گرفت.

 بر اساس اطلاعیه منتشر شده، درج نمادهای «ذصبا51» متعلق به اجاره سرمایه صبا تامین دماوند با سرمایه 19.000.000 ورقه و قیمت اسمی 1.000.000 ریال و «ذصبا52» متعلق به اجاره سرمایه صبا تامین امین با سرمایه 1.000.000 ورقه و قیمت اسمی 1.000.000 ریال در سامانه پس از معاملات صورت گرفت.

اوراق اجاره چیست؟

این اوراق ابزاری مناسب جهت تأمین منابع مورد نیاز جهت اجرای طرح‌های توسعه، تأمین سرمایه در گردش، خرید دارایی جدید و… بر اساس عقد اجاره می‌باشد. جهت استفاده از این ابزار وجود یک دارایی به عنوان دارایی مبنای انتشار ضروری است. مبلغ تأمین مالی به اندازه ارزش روز دارایی مبنای انتشار می‌باشد.

انواع اوراق اجاره

اگر بخواهیم این اوراق را بر اساس هدف انتشار تقسیم‌بندی کنیم، می‌توان آن را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

اوراق اجاره تامین دارایی

در این نوع از اجاره، نهاد واسط (منتشر کننده اوراق اجاره) با جمع‌آوری وجوه سرمایه‌گذاران، کالای مورد نیاز بانی (شرکتی که اقدام به تامین مالی می‌کند)، را خریداری می‌کند و به بانی اجاره می‌دهد. اگر قراردادی که بین بانی و نهاد واسط بسته می‌شود از نوع قرارداد اجاره عادی باشد، دارایی یا تجهیزات مورد نیاز برای مدت مشخصی به بانی اجاره داده می‌شود. اما اگر قرارد اجاره از نوع قراردادهای اجاره به شرط تملیک باشد، پس از پرداخت آخرین مبلغ اجاره، دارایی به بانی تعلق می‌گیرد.

اوراق اجاره تامین نقدینگی

نوع دیگری از قرارداد اجاره، اجاره دارایی برای کسب وجه نقد است. در این روش چون شرکت به وجه نقد نیاز دارد، دارایی خود را به نهاد واسط (ناشر اوراق) می‌فروشد. در این نوع از اجاره ناشر، از طریق انتشار اوراق اجاره ، وجه مورد نیاز جهت خرید دارایی از بانی را جمع‌آوری می‌کند و سپس همان دارایی را به همان بانی اجاره می‌دهد.

اوراق اجاره رهنی

در این نوع از اوراق، بانی معمولا یک موسسه مالی اعتباری یا بانک است. نهاد واسط اوراق اجاره منتشر می‌کند و دارایی‌هایی که بانی (بانک یا موسسه اعتباری) در قالب عقد اجاره به شرط تملیک به دیگران داده، خریداری می‌کند و واسط از طرف سرمایه‌گذاران مالک دارایی‌هایی می‌شود که بانی آن‌ها را قبلا به صورت اجاره به شرط تملیک به گیرندگان تسهیلات واگذار نموده است.

 

روابط عمومی سمات

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید