معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در کنفرانس توسعه کسب‌وکار و تحول دیجیتال مطرح کرد؛

گام بلند فولاد مبارکه در زیست‌بوم نوآوری کشور

گام بلند فولاد مبارکه در زیست‌بوم نوآوری کشور
کدخبر : 42526

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با بیان این که فولاد مبارکه در اکوسیستم نوآوری استان و کشور گام بلندی برداشته است، افزود: این شرکت در برنامه توسعه زیست‌بوم نوآوری ۳ سطح همکاری در فضای دانشگاهی و فضاهای مراکز نوآوری شهری و صنعت را دنبال کرده و مشارکت‌های ویژه‌ای با دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان سراسر کشور داشته است.

محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه کسب‌وکار و تحول دیجیتال(ICBD) اظهار کرد: توسعه کسب‌وکار و تحول دیجیتال موضوعی جدی و ترکیبی از حوزه‌های دانش و توسعه در سطح جهانی است و در زندگی روزمره بشر اثرگذار است.

وی با اشاره به نگاه و رویکرد شرکت فولاد مبارکه به تحول دیجیتال افزود: این کنفرانس فرصت مغتنمی برای باز شدن پنجره‌ای جهت شناسایی فرصت‌ها، ایجاد تعامل با متخصصان حوزه تحول دیجیتال و کسب تجربیات صنایع مختلف در حوزه توسعه کسب‌وکار دیجیتال است.

انقلاب صنعتی چهارم زندگی انسان را با سرعت زیادی دچار تغییر کرد

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به سیر تحولی صنعت طی چند قرن اخیر خاطرنشان کرد: مشخصاً انقلاب صنعتی اول، دوم و سوم و عامل کلیدی که توانسته یک تحول، جهش و انقلابی را شکل دهد، از مباحث مکانیزه شدن و حضور صنعت برق تا ظهور کامپیوتر و اتوماسیون و آنچه که امروز به‌عنوان تحول دیجیتال شناخته می‌شود را ناشی از حضور اینترنت و همه ویژگی‌های همراه آن می‌شناسیم.

وی با اشاره به مفاهیم صنعت چهارم اذعان داشت: با مطرح شدن مفهوم صنعت چهارم به صورت عمومی، عمدتاً نگاه‌ها به سمت بُعد فنی این موضوع حرکت کرده و تمرکز روی حوزه صنعت می‌رود اما واقعیت این است که انقلاب صنعتی چهارم تمامی شئون زندگی انسان را با سرعت زیادی دچار تغییر کرده است.

تحول دیجیتال عامل اصلی ظهور مفهوم «جامعه پنجم»

ناظمی هرندی با اشاره به صنعت چهارم و پیامد آن تحت عنوان مفهوم «جامعه پنجم» بیان کرد: جامعه پنجم مفهومی است که در حوزه صنعت چهارم در دنیا مطرح شده که عامل اصلی آن تحول دیجیتال است؛ این مفهوم، دارای منافع اقتصادی، اجتماعی و تأثیراتی است که رفاه عمومی مردم را شامل می‌شود.

وی با بیان این که «انسان‌محوری»، «پایداری» و «تاب‌آوری»، ۳ مؤلفه، عناصر کلیدی و پیامد صنعت چهارم است، گفت: صنعت چهارم در ژاپن با مفهوم جامعه پنجم شناخته می‌شود و موضوعی است که ما در شرکت فولاد مبارکه آن را به‌عنوان یک حرکت پایدار در همه شئون دنبال می‌کنیم چراکه ناشی از توسعه کسب‌وکار در پیرامون ما شکل می‎گیرد.

توسعه نوآوری و خلق ارزش بیشتر برای ذینفعان

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به ۲ مفهوم کلیدی «تحول دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتال» تصریح کرد: تحول دیجیتال یک مفهوم فنی، فناورانه و تکنولوژیک نیست بلکه یک مفهوم در حوزه‌های استراتژی، رهبری و شیوه تفکر است و از اهمیّت زیادی برخوردار است.

وی عنوان داشت: در تحول دیجیتال به دنبال توسعه نقش اتوماسیون در سازمان‌ها نیستیم، بلکه به دنبال یک تحول بنیادین در مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، فرایندها، شایستگی‌ها و حتی مدل‌های کسب و کار هستیم و همچنین به دنبال توسعه نوآوری و خلق ارزش بیشتر برای ذینفعان هستیم.

فولاد مبارکه به لایه‌های مختلف مفهوم تحول دیجیتال توجه دارد

ناظمی هرندی با اشاره به نگاه شرکت فولاد مبارکه به تحول دیجیتال تأکید کرد: در حقیقت تحول دیجیتال به‌عنوان یک ابزار پدید آمده تا در کسب‌وکارها سهولت ایجاد کرده و همه ذینفعان آن کسب‌وکارها از آن منتفع شوند تا منجر به حل مسائل سازمان‌ها شود.

وی با بیان این که فولاد مبارکه تحول دیجیتال را صرفاً در حوزه فرایندهای فناوری اطلاعات و ارتباطات یا اتوماسیون سازمانی دنبال نمی‌کند بلکه به همه لایه‌های این مفهوم توجه کرده است، بیان داشت: لایه‌هایی همچون زیرساخت‌ها، رهبری سازمان، رهبری قابلیت‌ها، فرایندها، ساختارها، مدل‌های درآمدی و فرهنگ حاکم بر سازمان برای کارکرد افراد ازجمله لایه‌های مختلف مفهوم تحول دیجیتال است.

ضرورت به‌کارگیری ابزارها و فناوری‌های تحول دیجیتال

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با بیان این که مشتری به‌عنوان ذینفع اصلی بنگاه‌های اقتصادی باید در همه ابعاد ازجمله کسب محصول باکیفیت و ارزان منتفع شود، خاطرنشان کرد: وقتی به شمول مفهوم تحول دیجیتال، فراتر از فرایندهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بنگریم، ابزارهای متنوعی نیز شکل خواهند گرفت.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از ابزارها و فناوری‌ها به همراه مفهوم تحول دیجیتال شکل می‌گیرد که سازمان‌ها باید همه این ابزارها را به خدمت بگیرند چراکه این ابزارها در حقیقت فرصت‌هایی برای تحقق تحول دیجیتال هستند که اکوسیستم دانشی و نوآوری به آن‌ها کمک شایانی خواهند کرد.

حرکت در مسیر تحول دیجیتال بهره‌وری و چابکی را به همراه دارد

ناظمی هرندی با اشاره به موضوع فناوری‌های نوظهور گفت: تحول دیجیتال یک هدف به این مفهوم نیست که به عنوان یک پارامتر در نشان تجاری از آن استفاده کنیم، بلکه ناچار هستیم که به دنبال تحول دیجیتال برویم؛ تحول دیجیتال می‌تواند تهدیدکننده ۳ محرک اصلی بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی، تغییرات و تحولات مبتنی بر دیجیتال، موضوعات زیست‌محیطی و اقتصاد چرخشی و تحولات تکنولوژی باشد.

وی با اشاره به تحولات تکنولوژی و تغییرات دائمی آن‌ها اضافه کرد: شرکت‌های پیشرو دائماً در حال توسعه تکنولوژی‌های خود هستند تا محصولات ارزان‌تر، باکیفیت‌تر و مطابق انتظار مشتری تولید کنند تا منجر به رضایت آنان شوند؛ حرکت در مسیر تحول دیجیتال منجر به بهره‌وری، چابکی و سفارشی عمل کردن در مقابل کلیه ذینفعان ازجمله مشتریان خواهد شد.

فولاد مبارکه به دنبال فرصت‌های کسب‌وکارهای مبتنی بر تحول دیجیتال است

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به مفهوم اقتصاد دیجیتال ابراز داشت: مفهوم اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای جدیدی که امروزه شکل گرفته‌، از اهمیت زیادی برخوردار است و در این میان فولاد مبارکه به‌عنوان صنعتی مبتنی بر یک سخت‌افزار مشخص نسبت به بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است که قطعاً اشتغال‌زایی بیشتری را در کشور داشته است.

وی با بیان این که کسب‌وکارها در دنیای امروز دچار تغییرات فراوانی شده‌اند، گفت: فولاد مبارکه به موضوع کسب و کار دیجیتال توجه ویژه دارد و به دنبال فرصت‌های کسب‌وکار به ویژه کسب‌وکارهای مبتنی بر تحولات دیجیتال و اقتصاد دیجیتال است.

اصلاح چالش‌های راهبری صنایع بزرگ کشور از طریق تحول دیجیتال

ناظمی هرندی با تأکید بر اهمیّت نقش داده‌ها و نگاه دانشی و تخصصی در کسب‌وکارهای دیجیتال افزود: تعاملاتی که انسان‌ها با یکدیگر و همچنین با تکنولوژی دیجیتال دارند، به مکان فیزیکی و زمان مشخصی وابسته نیست؛ همان‌طور که در فولاد مبارکه به دلیل پراکندگی فضاهای فیزیکی مراکز خدماتی برای فروش محصولات به یک نگاه متغیر نیازمندیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در یک کسب و کار کوچک اما مبتنی بر دیجیتال، می‌توان کلیه تعاملات ازجمله تعامل انسان با تکنولوژی را از طریق پلت‌فرم‌های بسیار ساده و البته دقیق پشتیبانی و مدیریت کرد؛ بسیاری از چالش‌های موجود ناشی از راهبری مجموعه‌های بزرگ صنعتی را می‌توان با استفاده از تحول دیجیتال اصلاح کرد.

اقتصاد دیجیتال دارای یک سیر تحولی است

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با بیان این که اقتصاد دیجیتال همچون صنعت دارای یک سیر تحولی است، گفت: در فولاد مبارکه برای پیاده‌سازی تحول دیجیتال و حرکت به سمت کسب‌وکارهای دیجیتال نیازمند مهارت‌هایی ویژه‌ای هستیم.

وی در ادامه با بیان این که فولاد مبارکه جزو پیشتازان تحول دیجیتال است، اظهار داشت: تغییرات و دگرگونی‌های صنایع تولیدی جهان در حوزه تحول دیجیتال نسبت به دیگر حوزه‌ها کمتر بوده و این امر برای صنایعی همچون فولاد مبارکه در کشور یک فرصت محسوب می‌شود تا در این حوزه برنامه‌ریزی کنند.

برنامه‌ریزی فولاد مبارکه برای تحقق تحول دیجیتال در زنجیره تولید

ناظمی هرندی با بیان این که سیستم MIS شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۷۰ راه‌اندازی شد، اذعان کرد: دانش و تکنولوژی ساخت و تولید فولاد همزمان با راه‎اندازی و ساخت فولاد مبارکه به کارکنان این شرکت منتقل شد و همین امر یکی از دلایل پیشتازی فولاد مبارکه نسبت به دیگر صنایع کشور در حوزه تکنولوژی بوده است.

وی تأکید داشت: فولاد مبارکه به گونه‌ای در حوزه تحول دیجیتال برنامه‌ریزی کرده تا پشتیبانی فرایندهای تولیدی خود از بالادست زنجیره تولید فولاد تا زمان رسیدن محصولات به دست مشتریان را در بستر دیجیتال محقق کند و این امر برای فولاد مبارکه یک فرصت بزرگ محسوب می‌شود.

ضرورت هدایت نیروی انسانی به سمت اقدامات دانشی

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه با اشاره به بررسی مسیر ۷ فولادساز بزرگ دنیا برای رسیدن به تحول دیجیتال توسط این شرکت گفت: به‌عنوان مثال شرکت فولادسازی پوسکوی کره جنوبی که مثل فولاد مبارکه دارای زنجیره کاملی از فرایندهای تولید و فروش ورق‌های فولادی است، طرح دیجیتال را به‌گونه‌ای دنبال کرده که پیش از دیجیتالی شدن فرایندهای تولید، نقش نیروی انسانی را کمتر و نقش اینترنت را بیشتر کرده است.

وی با تأکید بر ضرورت هدایت نیروی انسانی از انجام اقدامات سطحی به سمت انجام اقدامات دانشی برای تحقق تحول دیجیتال ادامه داد: هوشمندسازی، استفاده از هوش مصنوعی و ایمنی از دیگر سیاست‌های شرکت پوسکو در حوزه تحول دیجیتال است که می‌توان از آن‌ها الگوبرداری کرد.

گام بلند فولاد مبارکه در زیست‌بوم نوآوری کشور

ناظمی هرندی بیان داشت: فولاد مبارکه با ظرفیت تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن فولاد، تنها صنعتی در کشور است که دارای زنجیره کاملی از تولید است و به دلیل عضویت در باشگاه فانوس دریایی جایگاه ویژه‌ای نسبت به رقبای جهانی خود دارد؛ این شرکت در نقشه استراتژیک خود، درصدد رسیدن به «فولاد مبارکه در کلاس جهانی» است و رهنگاشت تحول دیجیتال تا سال ۱۴۰۴ را تعریف کرده است.

وی با بیان این که فولاد مبارکه در اکوسیستم نوآوری استان و کشور گام بلندی برداشته است، افزود: این شرکت در برنامه توسعه زیست‌بوم نوآوری ۳ سطح همکاری در فضای دانشگاهی و فضاهای مراکز نوآوری شهری و صنعت را دنبال کرده و مشارکت‌های ویژه‌ای با دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان سراسر کشور داشته است.

بررسی چالش‌های تحول دیجیتال در صنایع فولادی

در بخش دیگری از این کنفرانس، پنل «چالش‌های تحول دیجیتال در صنایع فولادی» با حضور امیر گودرزی، مدیر سیستم‌ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه، مهدی اشرفی، رئیس دفتر تحول دیجیتال فولاد مبارکه، اکبر گلبو، مدیرعامل شرکت ایریسا، میلاد حلاجیان، مدیر کسب‌وکار تحول دیجیتال شرکت ایریسا، رسول سرائیان، مشاور و مدرس حوزه تحول دیجیتال و مجید نوک‌زاده، مدیر فناوری اطلاعات فولاد هرمزگان برگزار شد.

امیر گودرزی، مدیر سیستم‌ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه در این پنل تصریح کرد: امروز حرکت به سمت تحول دیجیتال دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است؛ فولاد مبارکه نیز از ۴ سال پیش تاکنون در این مسیر گام نهاده و برنامه‌های خود برای تحقق تحول دیجیتال را آغاز کرده است.

پیشنهاد تشکیل یک کنسرسیوم چنددانشگاهی با محوریت فولاد مبارکه

در پایان این رویداد علمی، علی صنایعی به‌عنوان دبیرکل اولین کنفرانس بین‌المللی توسعه کسب‌وکار و تحول دیجیتال در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد گفت: خوشبختانه این شرایط فراهم است که بتوانیم پس از برگزاری این کنفرانس، با تشکیل یک کنسرسیوم چنددانشگاهی با محوریت شرکت فولاد مبارکه و حمایت دانشگاه مونیخ آلمان، یک طرح جامع کاربردی در حوزه تحول دیجیتال اجرا کنیم.

وی افزود: تشکیل کمیته علمی و اجرایی از چند دانشگاه معتبر کشور، انجام مطالعات امکان‌سنجی در یک بازه زمانی و سرمایه‌گذاری مشخص، با استفاده از تجارب شرکت‌های مربوط به حوزه تحول دیجیتال همچون شرکت ایریسا، به اجرای هرچه بهتر طرح تحول دیجیتال در صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه کمک شایان توجهی خواهد کرد.

 

ایراسین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید