مناطق آزاد/

بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد از مجتمع کشت و صنعت شهید سلیمانی خداآفرین

کدخبر : 44180

«حجت‌الله عبدالملکی»، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، امروز با حضور در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس از مجتمع کشت و صنعت شهید حاج قاسم سلیمانی و پروژه‌های آبزی‌پروری، باغات مدرن و گاوداری بازدید کرد.

این مجتمع کشت و صنعت بزرگ ترین مجتمع کشت و صنعتِ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که علاوه بر زراعت و تولید محصولات باغی، بزرگ‌ترین مگاپروژۀ دامپروری کشور با ۱۰ هزار رأس گاو دوشا و ۲۲ هزار راس گاو به عنوان کل گلّه، در حال راه‌اندازی است. ضمن اینکه بزرگ ترین مزرعۀ آبزی پروری و پرورش ماهی قزل آلای سردآبی با ظرفیت ۱۵۰۰ تُن نیز در حال احداث است.

مدیر پروژه مجتمع کشت و صنعت شهید حاج قاسم سلیمانی در این بازدید با بیان اینکه ۴ فاز این مجموعه آمادۀ بهره برداری است، افزود: کل پروژه تا خرداد سال ۱۴۰۲ مورد افتتاح قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزۀ آبزی پروری علاوه بر مزرعۀ پرورش ماهی، شاهد ایجاد صنایع تبدیلیِ این حوزه مانند مرکز تولید خوراک آبزیان نیز هستیم، گفت: تمامی محصولات باغی و آبزی پروری این مجتمع با هدف صادرات محور تولید می‌شود. همچنین مجموعه‌های این کشت و صنعت طوری طراحی شده‌اند که صنایع تبدیلی را نیز داشته باشند تا این قابلیت به وجود بیاید که بتوان امکان رقابت بیشتری در بازارهای هدف که بیشتر روسیه است را به دست آورد و تولیدِ پایدار، استمرار داشته باشد.‌

به گفته مدیرعامل کشت و صنعت شهید سلیمانی، میزان سرمایه گذاری در این مجتمع، ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.

در این مجتمع کشت و صنعت، ایجاد ۱۰۰۰ هکتار باغات مدرن تعریف شده است که ۱۰۰ هکتار آن تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید. همچنین در زمان حاضر ۳۰۰ نفر در مجتمع کشت و صنعت شهید

 سلیمانی اشتغال دارند و تا پایان سالجاری این تعداد به ۵۰۰ نفر افزایش خواهد یافت، پس از راه‌اندازی کامل این مجتمع کشت و صنعت شاهد اشتغال ۳ هزار نفر در محدوه خداآفرین منطقه آزاد ارس خواهیم بود.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه از مگاپروژه گاوداری ۲۲ هزار رأسی و مگاپروژه پرورش ماهی ۱۵۰۰ تنی شهید سلیمانی شرکت کشت و صنعت خوشه صبا بازدید کرد.

مگاپروژه گاوداری ۲۲ هزار رأسی شهید سلیمانی شرکت کشت و صنعت خوشه صبا، بزرگ‌ترین مجموعه گاوداری شیری کشور است که در زمینی به مساحت ۷۰ هکتار در حال آماده‌سازی و احداث است و سالانه ظرفیت تولید ۱۱۰ هزار تن شیر را دارد. همچنین در کنار تولید شیر مقرر است صنایع تبدیلی آن نیز راه‌اندازی شود.

مگاپروژه پرورش ماهی ۱۵۰۰ تنی شهید سلیمانی شرکت کشت و صنعت خوشه صبا نیز بزرگترین مجتمع پرورش ماهی‌های سردابی(قزل آلا) کشور با کیفیت استاندارد کشور روسیه است که در ۱۰ فاز در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس اجرا می‌شود.

 

فرینا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید