بیمه تعاون/

بررسی مدیریت ریسک و حاشیه سود بیمه تعاون در سال‌های اخیر

بررسی مدیریت ریسک و حاشیه سود بیمه تعاون در سال‌های اخیر
کدخبر : 44240

شرکت‌های بیمه ازجمله شرکت‌هایی هستند که ریسک‌های دوطرفه دارند. یعنی هم محصولی که تولید می‌کنند و مشتریان آن‌ها می‌توانند با ریسک‌های خاصی همراه باشند و هم خود شرکت نیز می‌تواند دارای ریسک بالایی باشد. در صنعت بیمه ایران هستند شرکت‌هایی که خودشان تبدیل به ریسک شده‌اند و اگر کسی محصول آن‌ها را خریداری کند نمی‌تواند امیدوار باشد که در صورت بروز حادثه ، شرکت بیمه آن‌ها، خسارت را پرداخت کرده و جبران کند. بر همین اساس مردم همواره دنبال شرکتی می‌گردند که خود دارای مدیریت ریسک مناسبی باشد و البته دارای سخت‌گیری‌های غیرحرفه‌ای در پرداخت خسارت نباشد.

یکی از شرکت‌های بیمه گری که نشان داده است که روزبه‌روز شرایط خود را نسبت به قبل بهبود بخشیده و تمام تلاش خود را معطوف مدیریت پرتفو و ریسک کرده شرکت بیمه تعاون است.

برای اثبات این ادعا می‌توان چند موضوع را بررسی کرد. درواقع برای بررسی وضعیت شرکت‌های بیمه می‌توان به پرتفوی، نسبت خسارت، حاشیه سود و نسبت مالکانه آن‌ها سر زد و طی بررسی آن‌ها گفت که وضعیت شرکت رو به رشد است یا برعکس.

بیمه تعاون با مدیریت پرتفوی خود توانست ریسک شرکت را بهبود بخشیده و ۱۰ درصد از ریسک شرکت را کاهش دهد که بر اساس نسبت خسارت این کاهش ریسک رخ دهد. نسبت خسارت بالای ۵۳ درصد به حدود ۴۷ درصد رسیده است.

علاوه بر این، در شرکت بیمه تعاون، در مهر و شهریور امسال نسبت به سال قبل، چه در شهریور و چه در اسفند، شاهد اصلاح پرتفوی شرکت بودیم و رشته‌های پر ریسکی مانند درمان و خودرو کاهش بالای ۲۰ درصدی داشتند و در مقابل رشته عمر زمانی بیش از ۷۴۳ درصد رشد را تجربه کرد. یا در رشته‌های پوشش تکمیلی عمر ۲۳۰ درصد رشد یافته است. در حقیقت شرکت رشته‌های پرریسک را برای کاهش نسبت‌های خسارت و هزینه بالا کم کرده و به رشته‌های پربازده روی آورده است.

از طرف دیگر این رویه سبب شده است تا وضعیت سودآوری شرکت جهش پیدا کند. حاشیه سود شرکت در سال‌های گذشته حدود ۱ تا ۱.۵ درصد بود که نشان از نامناسب بودن وضعیت درآمد و هزینه شرکت بود اما مدیریت ریسک و پرتفوی خود توانست این شرکت به حاشیه سود ۸.۱۷۲ درصدی در ماه‌های اخیر برسد.

همچنین می‌توان گفت که شرکت دارای وضعیت باثباتی در خصوص ساختارهای دارایی خود است برای سنجش این‌که آیا شرکت بیمه تعاون شرکت باثباتی است و قابل‌اعتماد یا شرکتی کوچک بدون توانایی‌های خاص می‌توان با نسبت مالکانه این موضوع را سنجید چراکه نسبت مالکانه بیمه تعاون در ماه‌های اخیر از ۱۷ درصد در سال‌های قبل به نزدیک ۴۰ درصد رسید. این یعنی شرکت دارای ساختاربندی مناسبی است و قابل‌اعتماد است و می‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

بر اساس این گزارش می‌توان گفت که بیمه تعاون با مدیریت پرتفو و ریسک به حاشیه سود و نسبت‌های خوب مالی برسد و روند قابل قبولی را برای سرمایه گذاران خود به نمایش بگذارد.

 

صفحه اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید