ایرالکو/

نشست خبری مدیرعامل محترم ایرالکو با رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه و بورس برگزار شد

نشست خبری مدیرعامل محترم ایرالکو با رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه و بورس برگزار شد
کدخبر : 44263

دکتر سید محمد رضا میری لواسانی مدیر عامل ایرالکو در نشست خبری با رسانه های تخصصی بازار سرمایه و بورس: کاهش ۵۰ مگا واتی انرژی برق در تابستان سال جاری حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از سود ایرالکو را کاهش داد.

خبرنگاران و رسانه های تخصصی بازار سرمایه و بورس، پس از بازدید از کارگاه های مختلف تولیدی شرکت آلومینیوم ایران، در نشست خبری دکتر میری لواسانی مدیر عامل محترم ایرالکو، شرکت کردند و سوالات و پرسش های خود را در زمینه های مختلف به ویژه مسائل مرتبط با حوزه بورس مطرح نمودند.

در این بازدید که با حضور مهندس نقدی، سرپرست معاونت بهره برداری ایرالکو، آقای عزیزمحمدی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت، مدیران کارگاه‌های مختلف تولید ایرالکو، رئیس و کارشناسان روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از خبرنگاران و رسانه‌های تخصصی و تحلیلی بازار سرمایه و بورس، پایگاه‌های خبری و روزنامه‌های اقتصادی به عمل آمد، بازدیدکنندگان پس از بازدید از نمایشگاه دائمی محصولات ایرالکو، از کارگاه های احیاء یک و دو، آندسازی، میله گذاری، اطاق کنترل، ریخت و توزیع برق بازدید نموده و با توضیحات کارشناسان هر واحد در جریان فرآیند تولید شمش آلومینیوم در ایرالکو قرار گرفتند.

پس از بازدید، نشست خبری دکتر میری لواسانی مدیر عامل محترم ایرالکو با اصحاب رسانه که با همراهی مهندس زاوشی عضو محترم هیات مدیره ایرالکو، دکتر رضایی قائم مقام محترم اجرائی ایرالکو و عزیز محمدی مدیر محترم ارتباطات و اطلاع رسانی همراه بود، خبرنگاران و اصحاب رسانه سوالات، پرسش‌ها و دیدگاه‌های خود درباره مشکلات و مسائل روز صنعت آلومینیوم کشور و همچنین فعالیت‌های بورسی ایرالکو مطرح نمودند.

مدیرعامل ایرالکو ضمن تقدیر و تشکر از حضور خبرنگاران تخصصی حوزه بورس با اشاره به پنج دهه فعالیت ایرالکو به عنوان نخستین تولید کننده شمش آلومینیوم در خاورمیانه، در خصوص فعالیت شش ماهه ابتدایی شرکت در سال ۱۴۰۱ اعم از آمار تولید در کارگاه های مختلف، تاثیر پذیری میزان تولید کارخانه در راستای اجرای مصوبه کاهش آمپر برق مصرفی و تعداد دیگ های خارج شده از مدار، تقسیم سود و سهام ایرالکو در بورس، وضعیت نیروی انسانی و مسائل زیست محیطی در شرکت و پروژه های در دست اجرا توضیحات جامع و مبسوطی ارائه نمودند.

دکتر لواسانی از برنامه‌ها و سیاست‌های ایرالکو برای مقابله و چاره اندیشی با مشکلات بوجود آمده در خصوص مصوبه کاهش آمپر برق مصرفی در ابتدای تابستان سال جاری و چالش های بوجود آمده در پی آن و نیز پیش بینی‌های آینده به منظور فائق آمدن بر این مشکلات خبر داد و با اشاره به هزینه هنگفت و گزاف چند میلیاردی برای بازسازی دیگ های از مدار خارج شده، بیان نمودند: با توجه به مصوبه اجرائی هیأت وزیران قرار بود ۱۰۰ مگاوات  کاهش آمپر داشته باشیم که با مکاتبات و رایزنی های مختلف صورت گرفته و مساعدت مقامات محترم استانی و دفتر محترم معاون اول رئیس جمهور این میزان به ۵۰ مگاوات کاهش پیدا کرد. در نهایت ۷۰ دیگ از خط احیاء یک و ۱۶ دیگ از خط احیاء دو از مدار خارج گردید که فرآیند بازسازی و در مدار تولید قرار گرفتن دوباره این دیگ ها مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیار تومان هزینه برای ایرالکو در برداشت و این کاهش میزان بار مصرفی برق در حدود ۵۴۰۰ تن از تولید ایرالکو در شش ماهه نخست سال را کاهش داد.

وی افزود: این تبعاتی است که صنعت آلومینیوم در مقابل قطعی برق دارد و با سایر صنایع متفاوت است. بنابراین داشتن یک نیروگاه اختصاصی جزء لاینفک این شرکت است.

ایشان با اشاره به نیاز مبرم صنایع آلومینیومی به داشتن نیروگاه برق، اظهار داشتند: تحقیقات و مطالعات فنی و مهندسی در این زمینه به طور کامل صورت پذیرفته که در حال مذاکره با مقامات استان درباره جانمایی این نیروگاه و تأسیس آن هستیم.

دکتر لواسانی با اشاره به شرایط فروش شمش در بورس کالا، عنوان نمودند: برای نخستین بار از ابتدای امسال در بین کارخانه های آلومینیومی کشور، فروش صادراتی توسط ایرالکو در رینگ صادراتی صورت پذیرفته که شرکت های دیگر نیز پس از ایرالکو مبادرت به انجام این امر نمودند که البته پیامدهای مثبت نیز برای ما به همراه داشته است. همچنین عرضه داخلی شمش تولیدی با فرمول مخصوص خود و براساس رقابت موجود در حال انجام است که عرضه داخلی ما در سال حدود ۱۱۰ هزار تن می باشد که با توجه به افت تولید در تابستان امسال به رقم پایین تری خواهد رسید.

وی به تأمین مواد اولیه و بویژه پودر آلومینا از شرکت آلومینای ایران و منابع مختلف در سراسر دنیا با توجه به نیاز ۳۶۰ هزار تنی ایرالکو اشاره و اظهار نمودند: امیدوارم پس از ۱۰ سال بتوانیم از کشور استرالیا ۲ کشتی پودر را با توجه به کیفیت بالای آلومینای این کشور در سال جاری وارد نماییم.

دکتر لواسانی سود عملیاتی شش ماهه اول امسال نسبت به شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ را با هفت و نیم درصد افزایش اعلام کرده و عنوان کردند که این افزایش سود در شرایطی رخ داده که ایرالکو نسبت به سال گذشته افت تولید و فروش داشته و همچنین میانگین L.M.E در بازار جهانی در طی همین محدوده زمانی ۲۸ درصد کاهش داشته است که از لحاظ اقتصادی دارای تعابیر مهمی می باشد.

مدیر عامل ایرالکو کاهش قیمت L.M.E  و  نوسان فراوان آن در بازار جهانی در سال جاری را یکی از عوامل مهم در عدم پیش‌بینی دقیق میزان سود آوری شرکت در ۶ ماهه دوم عنوان نموده و اظهار امیدواری کردند که با توجه به هزینه ۵۰۰ میلیاردی که برای بازسازی دیگهای از مدار خارج شده صورت گرفته، بتوانیم میزان سود سال گذشته را تکرار نماییم.

ایشان برق مصرفی کارخانه را یکی از عوامل اصلی تولید شرکت دانسته و بیان داشتند : ایرالکو متعهد به راه اندازی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی است که اقداماتی در جهت EPC آن صورت گرفته و شرکت مشاور از یک سال گذشته در حال اخذ مجوزهای آن می باشد.

دکتر میری لواسانی میزان برق مصرفی استان را ۱۱۰۰ مگاوات اعلام نمودند که از این مقدار حدود ۴۸۰ مگا وات در بخش صنایع مصرف می‌گردد و شرکت آلومینیوم ایران به تنهایی حدود ۳۴۰ مگا وات آن را مصرف می نماید. ایشان کاهش برق مصرفی در تابستان سال آینده را حتمی دانسته و یکی از بخش هایی که قطعا مورد هدف این موضوع خواهد بود را صنایع آلومینیومی عنوان نمودند. مدیر عامل ایرالکو بخشنامه کاهش مصرف برق را ناعادلانه دانسته و اظهار داشتند: می بایست کاهش برق بر اساس میزان مصرف برق باشد و عددی یکسان برای همه در نظر گرفته نشود. ایشان با اشاره به بستن قرارداد سه ساله پرسنل با شرکت در ابتدای تابستان سال جاری برای اطمینان خاطر پرسنل از امنیت شغلی در پی تخریب و خارج کردن دیگ ها از مدار را کار بزرگ هیات مدیره دانسته و عنوان نمودند: ما توانستیم با برنامه ریزی و مساعدت هیات مدیره و همت، غیرت و تلاش پرسنل گرانقدر زودتر از موعد مقرر تمامی دیگهای از مدار خارج شده را وارد مدار کنیم در حالی که برخی شرکت های دیگر با توجه به تکنولوژی به روزتر هنوز با این چالش روبرو هستند.

وی از تاسیس نیروگاه مولد ۱۳۲ مگاواتی در ایرالکو خبر داده که بر اساس پیش بینی ها در نیمه خرداد سال ۱۴۰۲، ۵۰ مگاوات آن وارد مدار تولید خواهد شد که در مرحله عقد قرارداد آن هستیم.

مدیر عامل ایرالکو پروژه کارخانه آندسازی را یک پروژه ۱۸ ساله دانسته که در حال حاضر حدود ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امسال روند پیشرفت آن بسیار چشمگیر بوده که در نهایت پس از افتتاح آن، حدود ۴۰ میلیون دلار در سال از خروج ارز در کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

دکتر لواسانی از پروژه های مطالعاتی ایرالکو نیز خبر داده که شامل یک طرح ۳۶۰ هزار تنی تولید شمش و طرح تولید آلومینا با ۵۰۰ هزار تن در مرحله نخست که مصوبه هیات مدیره را نیز دارد، می شود. همچنین طرح جایگزینی ۱۱۰ هزار تنی به جای خطوط قدیم کارخانه نیز در حال بررسی و انجام می باشد. ایشان با اشاره به بررسی واردات بوکسیت از کشورهای آفریقایی گینه و سیرالئون، طرحی نیز در این زمینه در دست بررسی و اقدام می باشد که در نهایت بتوانیم  با واردات بوکسیت، نیاز مصرفی کارخانه به پودر آلومینا را خودمان تأمین نماییم. همچنین طرحی درباره صنعت رینگ سازی نیز در دست بررسی می باشد تا بتوانیم از خام فروشی در بخشی از تولید مذاب جلوگیری کنیم.

دکتر لواسانی ایرالکو را یکی از موفق ترین شرکتهای واگذار شده به بخش خصوصی بر اساس اصل۴۴ دانسته چرا که این شرکت تا سال ۱۳۹۶ دارای زیان انباشته بوده و بعد از ورود بخش خصوصی به ایرالکو علاوه بر افزایش سود آوری هر ساله، توانسته در بخش نیروی انسانی حدود ۱۹۰۰ نفر از پرسنل پیمانکار شرکت را هم، قرارداد شرکت نماید که در نوع خود کم نظیر است.

مدیر عامل ایرالکو سهم ایرالکو را در بحث عوارض آلودگی یک درصد عنوان نمودند و اظهار داشت: ما در مسیر طرح جامع زیست محیطی شرکت در قالب ۹ کارگروه که به تایید محیط زیست استان نیز رسیده، قدم برمی داریم و دانشگاه صنعتی شریف را به عنوان مجری این طرح معرفی نموده که در نهایت سند زیست محیطی ایرالکو پیاده سازی می‌شود.

وی افزود: عوارض آلایندگی اتخاذ شده برای ما صحیح نیست. متأسفانه برای تمامی کارگاه هایمان عوارض آلودگی پرداخت می نماییم که در حال پیگیری موضوع از طریق مراجع ذیربط هستیم که البته این موضوع در سنوات گذشته مغفول مانده و پیگیری نشده است.

مهندس زاوشی عضو محترم هیات مدیره و رئیس هیات مدیره کربن صنعت امیر کبیر نیز در این نشست خبری توضیحاتی در خصوص کارخانه ۱۰۰ هزار تنی آندسازی کربن صنعت امیر کبیر در ۳۰ کیلومتری شهر اراک، به خبرنگاران داده و بیان نمودند: ظرفیت اولیه این طرح ۶۵ هزار تن بود که به میزان مصرف داخل شرکت بود که در نهایت طرح بازطراحی شد و ظرفیت آن به ۱۰۰ هزار تن رسید که می توان ظرفیت آن را به ۱۵۰ هزار تن نیز رساند. ایشان پیش بینی سرمایه گذاری طرح را بیش از ۴ هزار میلیارد تومان عنوان نمودند.

دکتر رضایی قائم مقام اجرایی ایرالکو نیز در خصوص توزیع سود سهام ایرالکو توضیحات جامعی ارائه و عنوان نمودند بخش از هزینه های طرح هایی که توسط مدیر عامل محترم عنوان گردید از طریق سود سهامی که ذخیره گرفته ایم و نیز سودی که سهامدار از آن چشم پوشی کرده است، تأمین می گردد.

در این نشست عزیزمحمدی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی ایرالکو ضمن عرض خیرمقدم به اصحاب رسانه و تقدیر و تشکر از دکتر لواسانی که این فرصت را در اختیار مطبوعات تخصصی حوزه بورس قرار دادند، افزود: ایرالکو محور توسعه صنعت آلومینیوم کشور است و تولیدات با کیفیت محصولات آن با درجه خلوص ۹۹/۸۵ حاکی از تجربه و تخصص تمامی همکاران محترم در طول بیش از پنج دهه فعالیت تولید شمش آلومینیوم در این بنگاه اقتصادی، استراتژیک و مادر تخصصی است.

وی افزود: برگزاری نشست‌های مطبوعاتی با اصحاب رسانه می‌تواند به بیداری و اقناع افکار عمومی در بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی کمک شایانی نماید.

مدیر ارتباطات گفت: حتی نقد منصفانه در فضای آزاد مطبوعات در اعتلاء و پیشرفت بنگاه‌ها، موسسات، ارگان‌ها و شرکت‌های تولیدی تأثیر گذار است. وی افزود: ایرالکو در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در استان مرکزی پیشرو و سرآمد است و به عنوان یک شرکت مادرتخصصی وظیفه تأمین مواد اولیه ۱۱ هزار کارگاه و کارخانه کوچک و بزرگ در صنایع جانبی و پایین دستی در کشور را برعهده دارد.

 

روابط عمومی شرکت ایرالکو

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید