فروشگاه رفاه/

انقلاب رفاه پس از خصوصی سازی

انقلاب رفاه پس از خصوصی سازی
کدخبر : 44783

فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با نزدیک به ۱۱۰۰ شعبه و صد و پانزده هزار قلم تنوع کالایی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور با تلفیق این قدمت به همراه نوآوری و مدرن بودن امروزه یکی از رهبران اصلی و پیشگام در صنعت خرده‌فروشی کشور و خاورمیانه است...

فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با نزدیک به ۱۱۰۰ شعبه و صد و پانزده هزار قلم تنوع کالایی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور با تلفیق این قدمت به همراه نوآوری و مدرن بودن امروزه یکی از رهبران اصلی و پیشگام در صنعت خرده‌فروشی کشور و خاورمیانه است، اما این مهم به آسانی اتفاق نیفتاده است، تلاش شبانه‌روزی مدیران و پرسنل این مجموعه در راستای یک استراتژی دقیق و بلند مدت برای رسیدن به چشم انداز ترسیم شده عامل اصلی این جهش بوده است.

تاریخچه فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه

در سالیان دور به‌طور جدی ایجاد یک بنگاه اقتصادی قدرتمند در دستور کار دولت و برخی از نهادهای عمومی غیردولتی از جمله شهرداری‌ها قرار گرفته بود و  در نهایت سال ۱۳۷۴ نقطه آغاز به کار اولین شعبه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با رویکرد تامین کالاهای اساسی خانواده‌های ایرانی در سراسر ایران با قیمت‌گذاری مناسب و تخفیف‌های واقعی و همچنین اصلاح نظام توزیع کشور بود که با حمایت و دستور رئیس‌جمهور وقت اجرا شد و تا به امروز همچنان با تلاش شبانه روزی در هر شرایطی آماده خدمت‌رسانی به مردم ایران عزیزمان بوده است.

شرایطی که بسیاری از رقبای نوپا و قدیمی را وادار به کنار کشیدن از این صنعت کرد تا رفاه با ارزش و اعتباری ستودنی برای تامین کنندگان و اعتمادی غیر قابل وصف از مشتریان خود با بیست و شش سال تجربه یک فروشگاه با اصالت و همچنان مدرن باشد.

انقلاب رفاه با آغاز خصوصی سازی

خصوصی‌سازی به عنوان یک نقطه عطف می‌تواند باعث بهبود بهره‌وری و افزایش کارایی در بنگاه‌های اقتصادی شود، زمانی که یک مجموعه به بخش خصوصی واگذار می‌شود، مالکین در سود و زیان شریک هستند و صاحبین مجموعه از حالت نظارت به حالت درگیر بودن در پروسه کار تغییر می‌کنند و در این حالت کافی است که مالکین، هیئت مدیره و مدیرعامل با استراتژی و برنامه‌ریزی درست گام بردارند و خواهید دید که انقلابی از شکوفایی در آن سازمان رخ خواهد داد.

انقلابی که باعث شد شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به یکی از پرچمداران قدرتمند صنعت خرده فروشی کشور تبدیل شود.

رفاه در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ روند خصوصی‌سازی را آغاز کرد و پس از آن به موفیقت‌های بسیاری دست پیدا کرد تا امروزه به عنوان الگویی برای فعالان صنعت خرده فروشی کشور به شمار آید.

در این مطلب به بررسی چند مورد از این دستاوردها می‌پردازیم.

چشم انداز و ماموریت رفاه

مدیران و پرسنل مجموعه رفاه وظیفه و ماموریت خود را (تحقق خرید خوشایند با تجربه‌ای متمایز) می‌دانند و همواره در راستای آن کوشیده‌اند و امروزه به چشم انداز خود برای تبدیل شدن به یکی از رهبران صنعت خرده‌فروشی در منطقه با ارائه خدمات ارزش‌آفرین، راهکارهای هوشمندانه و مبتنی بر فناوری برای خلق تجربه خوشایند خرید از همیشه نزدیک‌ترند.

بهبود و توسعه شتابان در راستای سیاست‌های کلان

مدتی بعد از انتقال مجموعه رفاه به بخش خصوصی و از سال ۱۳۹۸ افتتاح شعب جدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه آغاز شد و به‌طور میانگین هر هفته یک فروشگاه جدید با هدف اشتغالزایی هرچه بیشتر در راستای افزایش میزان خدمت‌رسانی به مشتریان افتتاح شد و این روند همچنان با قدرت ادامه دارد.

و امروز با افتخار با نزدیک به ۱۱۰۰ شعبه و ۱۴۰۰۰ پرسنل متخصص و کارآزموده به مشتریان خود خدمت‌رسانی می‌کند.

تغییر و نوین‌سازی مدیریت در قیمت‌گذاری

مجموعه رفاه با تغییر در قیمت‌گذاری خود روی تخفیف‌ها هم تخفیف گذاشت! رفاه با رایزنی‌های قدرتمند با توجه به اعتبار بالای خود تخفیف‌های ویژه‌ای از تامین کنندگان نسبت به رقبای خود دریافت می‌کند و همین امر باعث افزایش مشتریان نسبت به قبل از خصوصی سازی می‌شود و طبیعتا خرید مشتریان بیشتر می‌شود و در نهایت رفاه با تخفیف‌های بیشتر و کاستن از سود خود از حجم خرید مشتریان درآمدزایی می‌کند و این را می‌توان یک معامله برد برد بین رفاه و مشتریانش در نظر گرفت.

رفاه در مراکز تجاری بزرگ و اصلی

علاوه بر توسعه شتبان شعبات رفاه، این مجموعه پس از خصوصی سازی اقدام به تاسیس فروشگاه‌های رفاه مارکت، رفاه اکسپرس و همچنین وین مارکت نموده است.

با توجه به بعد اجتماعی حضور مردم در مراکز تجاری و نقش فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای در سبد خانوار جامعه، رفاه برنامه گسترده‌ای برای افتتاح فروشگاه‌های جدید در تمامی استان‌های کشور در مگامال‌ها و مراکز تجاری شروع کرده است. بسیاری از شعبات فروشگاه‌های رفاه در مجتمع‌های تجاری بزرگ قرار دارد و به نوعی رفاه مستاجر اصلی این نوع مراکز است.

از جمله این مراکز می‌توان به پالادیوم تبریز، تورک مال ارومیه، ایپک پالاس تبریز، سیتی سنتر نور شاهین شهر، برج اول کرمان، لیوسان کلاردشت، اسکای سنتر نسیم شهر، الماس جنوب لامرد، نیلوفر آبی شیراز، میلاد همدان، سیتی استار مشهد، لوتوس مال تهران، اوریاد ارومیه و … اشاره کرد.

همچنین شرکت رفاه در ساخت و راه‌اندازی مجتمع‌های تجاری نیز ورود کرده است که درحال مذاکره برای تامین منابع مالی بوده و به زودی ساخت مجتمع‌های تجاری متوسط و بزرگ را شروع خواهد کرد.

ایجاد اولین فروشگاه‌های عمده فروشی نوین

این مدل فروشگاه‌ها، در شهرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار نفر و در زمین‌های چهل تا هشتاد هزار متر و با مساحت سطح فروش حداقل ده تا بیست هزار متر فعالیت خواهند کرد و از هدف‌های این فروشگاه‌ها فروش محصولات با قیمت پایین‌تر از عمده‌ فروشی‌ها می‌باشد.

گسترش فرانچایزینگ و اعطای نمایندگی

پس از نگرانی‌های بسیار برای سوپرمارکت‌های محلی در عصر فروشگاه‌های زنجیره‌ای تلاش شد در حمایت از این سوپرمارکت‌ها روح تازه‌ای به کسب و کار در بخش سنتی دمیده شود، این نگرش سبب پیدایش سبک جدیدی از فروشگاه‌های رفاه با نام «رفاه‌مارکت» شد، اساس همکاری در این نوع فروشگاه تامین کالا از سمت رفاه و تامین تجهیزات فروشگاه از سمت مالک فروشگاه است.

عطای نمایندگی به فروشگاه های محلی می تواند به رشد اقتصادی منطقه ای و رفع دغدغه تامین کالا از هر دو طرف مالک فروشگاه و مشتریان کمک کند. حذف دغدغه تامین کالا و هماهنگی با شرایط متفاوت تامین کنندگان مختلف نیز در ازای معامله با یک سازمان منظم مثل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مزایای اصلی این نوع همکاری است.

به عبارت دیگر تأمین کالاهای برندهای معتبر داخلی و خارجی با هزینه بسیار کمتر‌‌، بهره‌مندی از تخفیفات جذاب تأمین‌کنندگان طرف قرارداد با شرکت رفاه، بهره‌مندی از برنامه‌های تبلیغاتی و جشنواره‌های فروش گسترده فروشگاه‌های رفاه شامل برنامه‌های فروش ویژه، پروموشن‌های دوره‌ای و مناسبتی، پشتیبانی تأمین کالا، حسابداری و خدمات مالی، تعمیرات و نگهداری تجهیزات، آموزش نیروی انسانی، بهره‌مندی از استاندارد روز در طراحی و چیدمان فروشگاه به منظور ارائه خدمات بهتر به مشتریان، امکان تأمین تجهیزات استاندارد با قیمت کمتر، استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری شرکت رفاه شامل سیستم سفارش‌گذاری و درخواست کالا، مدیریت فروش، صندوق و صدور فاکتور، باشگاه مشتریان و سامانه پیام کوتاه و بهره‌مندی از امتیازات ویژه نمایندگی‌های رفاه شامل اهدای جوایز به نمایندگی‌های برتر از مزایای قابل توجه همکاری با رفاه در زمینه فرانچایزینگ است.

همچنین در صورتی که مالک مغازه مایل به همکاری با فروشگاه های زنجیره ای رفاه در پذیرش نمایندگی باشد، نگرانی از بابت تامین بودجه جهت سرمایه گذاری ندارد و از همان امکانات اولیه فروشگاه می توان استفاده کرد در قبال این همکاری رفاه متعهد می شود تمامی امکانات و کالاهای موجود در فروشگاه های اصلی را تامین کند، به عبارت دیگر سرمایه در گردش از رفاه و ملک مغازه دار به همراه امکانات تاسیساتی اولیه از مالک است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود می تواند راهکاری مناسب جهت یک قرارداد کاری بهینه و همراه با سود مناسب برای هر دو طرف معامله باشد.

اپلیکیشن خرید اینترنتی رفاه مارکت

به دنبال ارائه خدمات مطلوب و افزایش رضایتمندی مشتریان و افزایش خدمات‌رسانی به صورت مدرن در بستر اینترنت، فعالیت پررنگ در فضای مجازی با هدف پاسخگویی هرچه بهتر به مشتریان و حضور پررنگ فروش اینترنتی کالا از جمله اقدامات شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در راستای مشتری‌مداری الکترونیکی است که در ماه‌های اخیر با راه‌اندازی روش‌های ارتباطی نوین سرعت بیشتری گرفته است.

اپلیکیشن رفاه مارکت با ارائه گستره‌ای از امکانات و خدمات نوین در اختیار شما کاربران قرار گرفته است. این اپلیکیشن دارای تمامی امکانات وب‌سایت رفاه مارکت است که تجربه خریدی آسان و لذت‌بخش را برای شما فراهم می‌کند.با نصب اپلیکیشن رفاه مارکت می‌توانید در هر زمان و هر مکان به حساب کاربری خود دسترسی داشته و ضمن خریدی مستقیم و بی‌واسطه، از آخرین تخفیف‌ها و جشنواره‌های فروش، مطلع شوید.یکی از ویژگی‌های اپلیکیشن رفاه مارکت استفاده از کارت‌های اعتباری «رفاه کارت» است که دارندگان آن می‌توانند با توجه به مقررات مربوط به کارت‌های اعتباری از آن خرید کنند. ارسال سریع کالا و تخفیف‌های شگفت‌انگیز رفاه مارکت به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید کالاهای مورد نیازتان را به صورت روزانه از طریق تلفن همراه خریداری کنید.

این اپلیکیشن در شهر تهران، قم و به زودی در سایر شهرهای کشور، سرویس‌دهی خواهد داشت

.با نصب اپلیکیشن رفاه مارکت می‌توانید در هر زمان و هر مکان به حساب کاربری خود دسترسی داشته و ضمن خریدی مستقیم و بی‌واسطه، از آخرین تخفیف‌ها و جشنواره‌های فروش، مطلع شوید.

یکی از ویژگی‌های اپلیکیشن رفاه مارکت استفاده از کارت‌های اعتباری «رفاه کارت» است که دارندگان آن می‌توانند با توجه به مقررات مربوط به کارت‌های اعتباری از آن خرید کنند. ارسال سریع کالا و تخفیف‌های شگفت‌انگیز رفاه مارکت به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید کالاهای مورد نیازتان را به صورت روزانه از طریق تلفن همراه خریداری کنید.

ایفای نقشی پررنگ در مسئولیت‌های اجتماعی

از دیگر اقدامات در حوزه مسئولیت اجتماعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در سال ۱۳۹۸می‌توان به مواردی همچون: اهدای ۱۰هزار بسته تسهیلات جهیزیه جهت خرید لوازم خانگی ایرانی به ارزش ۲۴میلیون‌تومان به مناسبت بیست‌وچهارمین سال فعالیت این مجموعه، تفاهم‌نامه همکاری شرکت فروشگاه‌های رفاه و سازمان بهزیستی کشور، اجرای کمپین برای مادران و کمپین همیار پلیس، حمایت رفاه از تیم ملی والیبال و بسکتبال، حمایت فروشگاه رفاه از چهارمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر دانشگاه‌های سراسر کشور و شرکت در نخستین نمایشگاه رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی، ارائه تخفیفیات در ماه‌های رمضان و محرم، برگزاری جشنواره‌های تخفیف محور با اهدای جایزه به صورت مرتب با همکاری سفیر برند خود جناب آقای مهران مدیری را می‌توان ذکر کرد.

در سال ۹۹ فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در اقدامی شایسته با توافق با سازمان بازنشستگی کشوری در راستای تامین نیازهای بازنشستگان محترم، کارت خرید از رفاه را در اختیار این افراد قرار داد. این کارت هر چهار ماه شارژ شده و بازپرداخت آن با بهره نزدیک به صفردرصد در یک دوره چهارماهه صورت خواهد گرفت.

فروشگاه رفاه وظیفه خود را تنها به بعد اقتصادی محدود نکرده و از آنجا که امنیت اجتماعی یکی از دغدغه‌های مدیران این فروشگاه است، افتتاح فروشگاه در مناطق کم‌برخوردار و محروم به منظور اشتغالزایی جوانان و برقراری امنیت اجتماعی در کنار رونق اقتصادی مد نظر قرار گرفت.

باشگاه مشتریان رفاه

باشگاه مشتریان از دیگر اقدامات جذاب رفاه در راستای سرویس دهی بیشتر به مشتریان می‌باشد، سیاست این باشگاه امتیازدهی به مشتریان وفادار رفاه پس از هر خرید و ارائه تخفیفات و جایزه‌های متنوع است.

از نکات قابل توجه این است که تا کنون ۱۸ میلیون نفر از وفادارترین مشتریان رفاه در باشگاه عضو شده‌اند.

همکاری با شرکت‌های برتر ایرانی

همزمان با سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با ۱۷ شرکت برتر ایرانی تولید‌کننده کالا و تجهیزات فروشگاهی کشور تفاهم‌نامه‌ همکاری امضا کرد.

همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به عنوان اولین بنگاه اقتصادی فعال در صنـعت خرد فروشـی ایـران به عضویـت انجمـن مراکـز خرید و خرده فروشی خاورمیانه و شمال آفریقا درآمد.

طبق این تفاهم‌نامه‌ها که با مبلغ دوهزار میلیاردریال منعقد شدند، شرکت‌های تولیدکننده برتر ایرانی متعهد شدند محصولات خود را همسو با آخرین استانداردهای تولید ملی و بین‌المللی در شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه سراسر کشور عرضه کنند.

این تفاهم‌نامه‌ها در جهت ظرفیت سازی بیشتر با ارگان‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی ادامه داشته است که از میان آن‌ها می‌توان به مجتمع‌های بزرگ تجاری، قوه قضاییه، کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، صندوق بازنشستگی کشوری، بانک ملی ایران، بانک پارسیان، سازمان بهزیستی، سازمان غذا و دارو، شرکت ملی پست ایران، مجتمع تجارت جهانی فردوسی، همراه اول و شرکت ارتباطات مبین‌نت، تخفیفان (نت‌برگ)، اپلیکیشن فون‌پی و… اشاره کرد.

امروزه این ظرفیت در فروشگاه‌های رفاه به عنوان یک بنگاه اقتصادی پیشگام و قابل اعتماد ایجاد شده که در مقیاس کشوری بتواند همکاری کاربردی و موثری را در جهت اعتلای اقتصادی و رفاهی مردم با شرکت‌ها، مجتمع‌ها و سازمان‌های کلیدی و مهم کشور داشته باشد.

۲۵۰۰ تامین کننده در قفسه‌های رفاه

تعداد بیش از ۲۵۰۰ تامین کننده فعال در حال همکاری و فروش کالای خود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه هستند، این تعداد بالا حکایت از سودمند بودن این تامین کنندگان در همکاری با رفاه است.

در مجموعه رفاه سعی بر این بوده است که بالاترین تنوع کالایی در شعبات موجود باشد اما پیش از آن رفاه با وسواس خاصی برترین تامین کنندگان را انتخاب نموده تا مطمئن باشد هرکالایی وارد قفسه‌های فروشگاه و سپس سبد خرید مشتریان می‌شود از مرغوب‌ترین کیفیت برخوردار باشد.

۱۴هزار اشتغال‌زایی پایدار در سال‌های متوالی

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، با به‌کارگیری نیروهای متخصص بومی و اشتغالزایی برای تعداد بسیاری از جوانان به تناسب احداث شعب جدید، سهم بسزایی در افزایش میزان اشتغالزایی، رونق اقتصادی و جلوگیری از پیامدهای منفی و زیان‌بار بیکاری داشته است که این عمل می‌تواند از منظر عمل به مسئولیت اجتماعی، رفع دغدغه اقتصادی تعدادی از جوانان و افزایش امنیت اجتماعی در پی برطرف کردن دغدغه‌های اقتصادی را به همراه داشته باشد. اقدامات مذکور در فروشگاه‌های رفاه، جزو اقدامات جهادی با نتایج موثر و بازتاب مثبت بود که توجه و تقدیر مقامات دولتی را نیز برانگیخت.

این فروشگاه‌ تا به امروز موفق به جذب ۱۴ هزار نفر شده‌اند.

رفاه در میان ۱۰ شرکت برتر ایران

فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه توانست در رتبه‌بندی شرکت‌‌‌های برتر ایران، از شرکت‌های با بیشترین صعود از نظر رتبه کل باشد که این امر موجب شد جزو شرکت‌های تازه‌وارد در فهرست ۱۰ شرکت اول قرار گیرد؛ به طوری که از رتبه ۸۷ در سال مالی قبل با چندین پله صعود در سال جاری موفق به کسب رتبه در میان ۱۰ شرکت برتر ایران شد.

سازمان مدیریت صنعتی ایران، به‌عنوان برترین و رسمی‌ترین مرجع رتبه‌بندی شرکت‌های تجاری کشور در بیست‌و‌سومین سال رتبه‌بندی ‌IMI-100‎، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه را در فهرست ۱۰ شرکت برتر ایران به‌عنوان شرکت پیشرو و فعال در کشور قرار داد و تندیس و لوح تقدیر را به دکتر محمدی، عضو محترم هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اهدا کرد.

این رتبه‌بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می‌کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاه‌های اقتصادی و کمک به سیاستگذاران اقتصادی کشور انجام شده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید