دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد؛

پیش‌دستی سازمان بورس در اصلاح بودجه ۱۴۰۲

پیش‌دستی سازمان بورس در اصلاح بودجه ۱۴۰۲
کدخبر : 44928

محمدرضا دهقانی احمدآباد گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با تشکیل کارگروهی متشکل از معاونت نظارت بر بازار سرمایه، کانون‌ها، تحلیلگران و فعالان خبره بازارسرمایه، به بررسی معضلات صنایع مختلف پرداخت و طی نامه‌نگاری‌هایی پیش از اینکه لایحه بودجه تنظیم و به مجلس ارسال بشود، هشدارها و پیشنهادهای لازم را به گوش دولت رساند.

محمدرضا دهقانی احمدآباد، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد: تدوین بودجه سال‌هاست که در بازار سرمایه بحث برانگیز بوده و سال گذشته نیز این بحث بسیار داغ شد؛ زیرا لایحه‌ای که تقدیم مجلس شد، تبعات زیادی را برای بازار سهام در پی داشت و با توجه به واکنش سریع بازار، با ریزش‌های پی در پی مواجه شدیم.

دهقانی احمدآباد اضافه کرد: عمده ترس بازار سهام از لایحه بودجه‌ای که سال گذشته ارائه شد، مربوط به نرخ‌های گاز، خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه‌ و غیره بود که در همین راستا نیز کانون‌ها و سازمان بورس جلسات متعددی را برگزار کردند و در نهایت نامه‌ای به‌منظور هشدار در خصوص تبعات سنگین لایحه مذکور به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال شد. خوشبختانه با مکاتباتی که در آن زمان انجام شد اقداماتی همچون قائل شدن سقف قیمتی برای نرخ‌های گاز و خوراک پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شد و همچنین ممانعتی در جهت مالیات بر سپرده سهامداران شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی و پالایشی از صنایع بزرگ و مهم در اقتصاد کشور به حساب می‌آید، افزود: با مشکلاتی که در سال گذشته به وجود آمد، جلسات مشترکی با انجمن پتروشیمی برگزار شد و در نهایت نامه‌ای را با سه امضاء تقدیم ریاست جمهوری کردیم که در آن نامه به مشکلات صنعت پتروشیمی و دغدغه فعالان بازار اشاره شده بود. در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز، سازمان بورس پیش‌دستی کرده و پیش از وقوع چالش، مشکلات را به‌طور تخصصی احصاء و بررسی کرد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار با تشکیل کارگروهی متشکل از معاونت نظارت بر بازار سرمایه، کانون‌ها، تحلیلگران و فعالان خبره بازارسرمایه، به بررسی معضلات صنایع مختلف پرداخت و طی نامه‌نگاری‌هایی پیش از اینکه لایحه بودجه تنظیم و به مجلس ارسال بشود، هشدارها و پیشنهادهای لازم را به گوش دولت رساند.

دهقانی احمدآباد مطرح کرد: هدف سازمان بورس از ارائه این پیشنهادها، انجام وظیفه به‌موقع، جلوگیری از ایجاد تلاطم قیمت‌ها و نگرانی فعالان صنعتی از حاشیه سود تولید بوده است. این اقدام سازمان بورس بسیار کمک‌کننده و سازنده بوده است.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: انتظار بر این بوده که مجموعه دولت و حاکمیت به بخش واقعی اقتصاد و تولید بپردازند و به صنایع، صرفا به عنوان محلی برای جبران کسری بودجه دولت و پوشش مخارج نگاه نکنند. نمی‌توان تمام این کسری‌ها را از جیب صنایع در بیاوریم و انتظار داشته باشیم که چرخ تولید بچرخد و در بحث جذب سرمایه‌گذار پیشتاز باشیم و یا بازار سرمایه رونق داشته باشد.

وی افزود: به‌نظر می‌رسد عمده هدف از بودجه‌ریزی‌ها، تامین کسری درآمد دولت بوده است و به ‌طور حتم اگر تنها بر این موضوع تمرکز بشود، تبعات سنگین و جبران ناپذیری شامل حال صنایع بورسی می‌شود. به همین علت است که سازمان بورس به نمایندگی از سهامداران وظیفه دارد تا اقداماتی را جهت کاهش آسیب به سهام و صنایع را در پیش گرفته و رایزنی‌های لازم را داشته باشد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مطرح کرد: موضوع بودجه همواره بر بازار سرمایه تاثیرات منفی داشته و خنثی شدن تهدیدات آن تا چندین ماه به طول می‌کشد. این موضوع به‌خودی خود تبدیل به ریسک شده و هر ساله در ماه‌های پاییزی با ریزش و ترس مواجه هستیم؛ از این رو می‌طلبد که دولت نگاه بلندمدتی را اتخاذ کند و سازوکار منطقی را در احکام دائمی لحاظ کند تا به این واسطه هرساله با اما و اگرهای متغییرهای تاثیرگذار مواجه نشویم.

دهقانی احمدآبادی با تاکید بر اینکه دولت صنایع بورسی را فدای مخارج کوتاه مدت نکند، گفت: دولت با هدف تامین مخارج کوتاه مدت تغییراتی را در فاکتورهای تاثیرگذار در صنایع بورسی به وجود می‌آورد که این اقدام بسیار آسیب‌زاست و به همین منظور جلسات تخصصی توسط خبرگان هر حوزه برای بررسی دقیق صورت‌های مالی و یافتن نقطه سر به سر برگزار شد و از دولت انتظار می‌رود که دغدغه فعالان بازار را نادیده نگیرد.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید