با تحرکات سهامداران فرابورسی در هفته میانی آذرماه رقم خورد

18 درصد معاملات خرد در اختیار یک صنعت

18 درصد معاملات خرد در اختیار یک صنعت
کدخبر : 44929

تسریع در روند آزادسازی قیمت‌ها در صنعت خودرویی باعث شده تا سهام این گروه طی روزها و هفته‌های گذشته مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. آمارها نشان می‌دهد در هفته منتهی به 18 آذرماه، این گروه به تنهایی 18 درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داده است.

بازارهای فرابورس در هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌جایی بالغ‌بر 22 میلیارد برگه انواع دارایی مالی بودند. ارزش این مبادلات از 198 هزار میلیارد تومان فراتر رفت و در بیش از یک‌میلیون نوبت معاملاتی انجام شد.

در 5 روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت، حجم و ارزش معاملات کاهشی بود اما تعداد معاملات با رشد 7 درصدی مواجه شد.

به این ترتیب که حجم معاملات 53 درصد و ارزش معاملات 2 درصد پایین آمد.

عملکرد بازارها به تفکیک

ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد بازار ابزارهای نوین مالی با معاملات 192 هزار میلیارد تومانی، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات این بازار نسبت به هفته ماقبل، 2 درصد بیشتر شده است.

نگاهی به آمار معاملات بازار ابزارهای نوین مالی به تفکیک ابزارها نیز نشان می‌دهد طی این مدت اوراق مالی اسلامی با رشد 2 درصدی ارزش معاملات همراه شدند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در این مدت حدود 6 هزار و 800 میلیارد تومان معامله به ثبت رساندند.

در 5 روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت 113 میلیارد تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در بازار پایه نیز معاملات 2 هزار و 950 میلیارد تومانی انجام شد که رشد 62 درصدی را به ثبت رساند. بازار اول فرابورس هم طی 5 روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت، شاهد جابه‌جایی بالغ‌بر 2 هزار میلیارد تومان برگه سهم بود و در بازار دوم هم بیش از هزار و 100 میلیارد تومان معاملات سهام به ثبت رسید.

شاخص کل فرابورس نیز در این مدت بدون نوسانی خاص در میانه کانال 18 هزار درجا زد و با کاهش اندک 0.7 درصدی در سطح 18 هزار و 563 هفته را به پایان رساند.

رشد 15 درصدی معاملات خرد

رصد ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت نشان می‌دهد اقبال سرمایه‌گذاران به گروه خودرویی باعث شده تا این گروه یک تنه 18 درصد ارزش معاملات را از آن خود کند.

به این ترتیب که در گروه خودرو هفته گذشته بیش از یک هزار میلیارد تومان سهام جابه‌جا شد. ارزش معاملات این گروه طی هفته گذشته رشد خیره‌کننده 150 درصدی را ثبت کرده که حاکی از اقبال سهامداران به گروه خودرویی است. با تسریع روند آزادسازی قیمت‌ها در گروه خودرویی، سهام آن‌ها موردتوجه اهالی بازار قرارگرفته و همین موضوع اقبال به این گروه را طی هفته‌های گذشته به شدت افزایش داده است.

پس از آن شیمیایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها بودند که هرکدام 8 درصد ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفتند و دو گروه فلزات اساسی و بیمه‌ای‌ها نیز هر کدام 6 درصد از معاملات سهم داشتند.

ارزش معاملات خرد در مدت مورد بررسی نیز 5.4 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به هفته ماقبل نزدیک به 15 درصد رشد داشته است.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: