معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در یک گفتگو:

پژوهش و نوآوری، رمز بالندگی فولاد مبارکه است

پژوهش و نوآوری، رمز بالندگی فولاد مبارکه است
کدخبر : 45157

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در مورد اهمیت پژوهش و نوآوری گفت: حیات، بالندگی و آینده این شرکت به نوآوری در تولید محصولات جدید، بهبود روش‌ها و فرایندها و توسعه مدل‌های جدید کسب‌وکار بستگی دارد و در این مسیر پژوهش و نوآوری، رمز ماندگاری فولاد مبارکه است.

به گزارش شمانیوز: محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در آستانه روز پژوهش در مورد رویکردهای پژوهشی این شرکت در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: وقتی یک کارخانه ساخته می‌شود مجموعه‌ای از منابع و دارایی‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گیرد تا محصول مورد نیاز به دست آید. در فولاد مبارکه نیز مأموریت اصلی شرکت، تولید ورق‌های فولادی برای برآورده شدن نیاز مشتریان، یعنی صنایع گوناگون است و لذا همه منابع در راستای تحقق این ماموریت سازماندهی می شود.

وی گفت: سرمایه‌های انسانی، تجهیزات، مواد اولیه، انرژی و... ورودی‌ این فرایند است تا به هدف خود برسیم. اما یکی از مهم‌ترین ورودی‌ها و به تعبیر دیگر دارایی‌های فولاد مبارکه، دانش و تجربه‌ای است که منابع را به‌درستی در کنار هم قرار می‌دهد تا ارزش‌افزوده و بهره‌وری بالاتری برای شرکت محقق شود. بخشی از این دانش و تجربه از درون سازمان و بخش دیگر آن از بیرون سازمان به روش‌های مختلفی جمع‌آوری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولاد مبارکه به دنبال نوآوری در همه عرصه‌ها

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه افزود: قسمتی از این دانش، موجود و آماده بهره‌برداری است؛ ولی بخش دیگری از آن باید با مطالعه و پژوهش بیشتر حاصل شود. امروز فولاد مبارکه در همه عرصه‌ها به دنبال نوآوری در محصولات، فرآیندها، تکنولوژی، مدل کسب‌وکار و... است.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه به نوبه خود تلاش می‌کند همه بازیگرانی که می‌توانند با پژوهش، نوآوری ایجاد کنند؛ کنار هم قرار داده تا یک زیست‌بوم فناوری و نوآوری شکل بگیرد و در ادامه با حمایت های خود به رشد اجزای این زیست‌بوم کمک کند. این زیست بوم شامل دانشگاه، اساتید و دانشجویان، شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌های تحقیقاتی، آزمایشگاهی و همه کارکنان در واحدهای مختلف از جمله تحقیق و توسعه و دیگر واحدهایی است که به خلق ارزش‌ افزوده در صنعت فولاد کمک می‌کنند.

حمایت فولاد مبارکه از پژوهش‌های دانشگاهی

ناظمی هرندی تصریح کرد: در یک سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا سازوکار استفاده مؤثرتر از اجزاء این زیست‌بوم را قوی‌تر کنیم. البته برخی سازوکارها از قبل وجود داشته و ما درحال‌توسعه آن هستیم؛ ولی به طور مثال در حال انعقاد قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگر هستیم تا بتوانیم نیازمندی‌های خود را از طریق پروژه‌های تحقیقاتی این مجموعه‌ها، تأمین نموده و از ایده‌های این مراکز نیز برای بهبود فرایندها استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: برای اینکه توجه دانشجویان، خصوصاً در زمینه تحصیلات تکمیلی به سمت چالش فولاد مبارکه و صنعت فولاد جلب شود برنامه‌ای هدفمند برای حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی داریم تا با این حمایت‌ها شاهد رفع چالش‌های موجود باشیم. همچنین برای حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کرده‌ایم تا فضای صنعت و منابع مالی را برای انجام این پژوهش‌ها آماده کنیم و از سوی دیگر با خرید محصولاتی که در نتیجه این پژوهش‌ها تولید می‌شود به نحوی این حمایت را تکمیل کنیم.

حمایت از پژوهشگران با سرمایه‌گذاری خطرپذیر

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: یکی از اقدامات قابل‌توجه در این زمینه ایجاد ساختاری در قالب کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای کاهش ریسک پژوهش‌هاست که این اقدام تأثیر بسزایی در حمایت از پروژه‌های پژوهشی داشته و فولاد مبارکه را از بسیاری از مجموعه‌های دیگر متمایز کرده است. این اقدامات که مخاطب آن زیست‌بوم نوآوری استان و کشور است نتایج خوبی را تا پایان سال و در بلندمدت برای صنعت فولاد کشور به ارمغان می‌آورد.

وی بیان کرد: ارتباط مستمر صنعت با فضای علمی و دانشگاهی یکی از اقداماتی است که فولاد مبارکه به آن توجه داشته و با تخصیص فضای مناسب در محیط دانشگاه و حضور کارشناسان و مدیران این شرکت در آن فضا ، توسعه اهداف پژوهشی فولاد مبارکه محقق می شود. در همین راستا اولین پایگاه این شرکت در دانشگاه صنعتی اصفهان آماده شده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. چنین اقداماتی نشان می‌دهد فولاد مبارکه در حوزه نوآوری، استراتژی‌ مدونی دارد که در قالب نقشه راه آن را تدوین و پیاده سازی می کند.

نگاه فولاد مبارکه به موضوع «پژوهش»؛ فراتر از مسئولیت‌های اجتماعی

ناظمی هرندی توضیح داد: فولاد مبارکه به نوآوری و موضوع پژوهش، نگاهی فراتر از مسئولیت اجتماعی دارد و اعتقاد دارد حیات، بالندگی و آینده این شرکت به میزان پرداختن آن به حوزه نوآوری چه در تولید محصولات جدید و چه در بهبود روش‌ها و فرایندها و توسعه مدل‌های جدید کسب‌وکار بستگی دارد. به تعبیر دیگر، پژوهش و نوآوری، رمز ماندگاری فولاد مبارکه است. این موضوع در بنگاه‌های بزرگ دنیا نیز دیده می‌شود و مشاهده می‌کنیم هرکدام از آن‌ها به معنای واقعی از نوآوری استفاده کرده اند در فضای رقابت نیز موفق‌تر بوده‌اند.

وی گفت: مهم‌ترین سرمایه بنگاه‌های اقتصادی، نهادها و... دانش و تجربه است؛ ولی به خدمت گرفتن این دانش و تجربه برای خلق ارزش بسیار مهم است. فولاد مبارکه از بدو راه اندازی خطوط تولید با نگاهی مبتنی بر دانش عمل کرده و در سال‌های پس از بهره‌برداری با به‌روزرسانی رویکردهای خود، همواره در مسیر خلق ارزش از دانش گام برداشته است.

/منبع: ایراسین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید