مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران:

آینده نظام بانکی کشور متعلق به فرهنگ متعالی قرض‌الحسنه است

آینده نظام بانکی کشور متعلق به فرهنگ متعالی قرض‌الحسنه است
کدخبر : 45494

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تأکید بر اینکه در نظام قرض‌الحسنه رعایت شأن و کرامت مشتری اولویت دارد، گفت: موفقیت و دستاوردهای یک دهه اخیر بانک‌های قرض‌الحسنه به وضوح نشان می‌دهد که آینده نظام بانکی در اختیار فرهنگ قرض‌الحسنه خواهد بود.

دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک با حضور در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو، ضمن تبریک فرا رسیدن پانزدهمین سالگرد تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، به تشریح فعالیت سال‌های اخیر بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه کشور پرداخت و گفت: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مردم به دلایل اعتقادی که داشتند، به سمت سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه رفتند، اما در سال‌های بعد این حرکت به دلایلی همچون تورم و خلق بی‌رویه نقدینگی، کاهش پیدا کرد و توجه مردم به سوی سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بانکی جلب شد.

مردم به سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه اعتماد کرده‌اند

وی تأسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۸۶ و بانک رسالت در سال ۱۳۹۱ را مایه رشد و تعالی دوباره فرهنگ قرض‌الحسنه دانست و گفت: بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه در حال حاضر بیش از ۳.۵ درصد نقدینگی شبکه بانکی را در اختیار دارند که نشانگر ذهنیت مثبت مردم به حوزه قرض‌الحسنه است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از سپرده‌گذاری حدود ۲۳ میلیون نفر از مردم در بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: وقتی که می‌توانیم سالانه حداقل ۴ میلیون فقره وام قرض‌الحسنه با پایین‌ترین درصد معوقات بانکی که در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیم درصد است، ارائه کنیم یعنی به موفقیت بزرگی در تغییر نگرش مردم به نظام قرض‌الحسنه دست پیدا کرده‌ایم.

شمسی‌نژاد با ابراز این نکته مهم که باز کردن حساب قرض‌الحسنه در واقع گشایش حساب در صندوق الهی است، گفت: بر اساس آیات و روایات کسی که به فرهنگ قرض‌الحسنه توجه می‌کند، اول با خدا معامله می‌کند و در واقع از دست مبارک خداوند وام می‌گیرد.

افتتاح حساب قرض‌الحسنه، گشایش حساب در صندوق الهی است

این متخصص برجسته حوزه پول و بانک با اعلام این خبر که چیزی حدود ۳۰ درصد وام‌های قرض‌الحسنه بدون ضامن پرداخت می‌شود، گفت: می‌خواهیم به وسیله فرهنگ متعالی قرض‌الحسنه، ضریب اعتماد اجتماعی را افزایش دهیم و صاحب وام بر اساس اعتبارسنجی که برای خودش انجام می‌دهد، بدون ضامن وام دریافت کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با رادیو گفت‌وگو یکی از بزرگترین اهداف انقلاب اسلامی ایران را ضرورت افزایش شمولیت مالی و افزایش ضریب نفوذ تسهیلات عنوان کرد و گفت: مردم باید در هر جایی که هستند و با هر توانایی که دارند، بتوانند از خدمات مالی و بانکی استفاده کنند. در واقع شمولیت نمی‌تواند در قالب ایجاد شعبه‌های محدود اتفاق بیفتد، زیرا راه‌اندازی شعب در روستاها و مناطق دورافتاده به‌صرفه نیست و هزینه‌های مالی و در نتیجه امکان ارائه وام‌های ارزان‌قیمت را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ارائه خدمات آنلاین را یکی از مهمترین راهکارهای افزایش ضریب نفوذ معرفی کرد و گفت: خوشبختانه نظام بانکی قرض‌الحسنه بیش از ۵۰ درصد خدمات بانکی خود را کاملاً غیر حضوری ارائه می‌دهد.

شمسی‌نژاد پیشگامی بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه در ایجاد سامانه‌های الکترونیکی و توسعه خدمات آنلاین را به عنوان یکی دیگر از مصادیق شمولیت مالی برشمرد و گفت: سفته‌های الکترونیکی، توثیق سهام، توسعه وثایق سرمایه‌ای در دست مردم (طلا، سیم‌کارت شخصی و...) از ارکان رشد و توسعه ضریب نفوذ وام‌های قرض‌الحسنه در میان آحاد مردم است.

راه‌ رشد و توسعه صندوق‌های قرض‌الحسنه تعامل با بانک‌هاست

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان صندوق‌های قرض‌الحسنه را ساماندهی و میان آن‌ها با بانک ارتباط معنادار ایجاد کرد، گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ صندوق قرض‌الحسنه در کشور فعالیت می‌کنند که ۹۷۰ شعبه از آن‌ها زیر نظر سازمان اقتصادی کشور و تعداد دیگری زیر نظر بانک مرکزی و ظاهراً ۲ صندوق نیز مستقل عمل می‌کنند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تأکید بر اینکه باید بتوان ظرفیت‌ها و منابع مالی این صندوق‌ها را ذیل بانک‌های قرض‌الحسنه کارسازی و تعریف کرد تا مشکلات موجود آن‌ها برطرف شود، گفت: این ساماندهی به بهداشت اعتباری و مالی صندوق‌ها کمک می‌کند و به شبکه‌سازی و ایجاد نظام در رفع نیازها و توسعه ظرفیت‌های پربار صندوق‌ها منجر می‌شود.

شمسی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰ صندوق خرد در مساجد کشور فعالیت می‌کنند، گفت: مساجد به عنوان خانه امن و با برکت مردم اگر بتوانند با دریافت کد شناسه مالیاتی ذیل بانک‌های قرض‌الحسنه فعالیت کنند، با توجه به ضریب نفوذ و معنویت و وجه اجتماعی که دارند، می‌توانند ضمن افزایش منابع خود از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه، راهگشایی بیشتری برای مردم داشته باشند.

تشریح سازوکار اوراق قرض‌الحسنه

وی با بیان اینکه در سوپرمارکت مالی بازار سرمایه، جای ابزارهای خیرخواهانه خالی است گفت: در صورت تأیید سازمان بورس، اوراق قرض‌الحسنه با مبلغ ابتدایی ۱۰۰۰ میلیارد ریال عرضه خواهد شد و مردم می‌توانند با خرید اوراق با نرخ ثابت و بدون کارمزد با پایه قیمت ۱۰۰هزار تومان، هم مشمول دریافت وام قرض‌الحسنه شوند و هم در کارهای خیرخواهانه مشارکت کنند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر لزوم فرهنگ‌سازی قرض‌الحسنه در سبد اقتصادی خانواده و گروه‌های آموزشی کشور تأکید کرد و گفت: ما هم باید مانند برخی از کشورهای پیشرفته، سواد مالی خود را از همان دوران کودکی در میان خانواده‌ها ترویج دهیم. در این زمینه توانسته‌ایم با همکاری آموزش و پرورش «زنگ قرض‌الحسنه» را ایجاد کنیم و در صدد هستیم کارت‌های دانش‌آموزی با کاربرد مالی قرض‌الحسنه را با هماهنگی بانک مرکزی برنامه‌ریزی و تولید کنیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد مرجعیت علمی قرض‌الحسنه هستیم، گفت: بر این اساس قرار است در ۱۴ اسفند ماه سال جاری که مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی و هنری قرض‌الحسنه را برگزار می‌کنیم، پایگاه جامع اطلاع‌رسانی خود را که با حضور حداقل ۵۰ دانشجو و پژوهشگر برجسته شامل دستاوردها و پایان‌نامه‌های علمی و پژوهشی تخصصی حوزه فرهنگ قرض‌الحسنه و کسب‌وکارهای خرد است، راه‌اندازی کنیم.

مرجعیت علمی قرض‌الحسنه ایجاد می‌شود

شمسی‌نژاد از ورود و فعالیت ۲۱هزار مُبلغ دینی و حوزوی برای توسعه و ترویج فرهنگ متعالی قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: ایجاد سبک زندگی مبتنی بر قرض‌الحسنه با تهیه کارت جامع زندگی علاوه بر اینکه منجر به توسعه اقتصاد اسلامی می‌شود، امکان تأمین تمام جریان و شئون زندگی مردم از قبیل هزینه‌های شخصی، سفر، بیمه و... از طریق کارت جامع قرض‌الحسنه را فراهم می‌کند.

وی به راه‌اندازی جامع‌ترین طرح الکترونیکی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با عنوان«نئوبانک/ Qbank» اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که تنها راه خدمت‌رسانی جامع و مشتری‌مدارانه ارائه خدمات با ابزارهای هوش مصنوعی است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه در صدد هستیم دغدغه متشرعان در زمینه صفر کردن کارمزد خدمات را تأمین کنیم، گفت: ما می‌خواهیم به جای دریافت کارمزد بابت خدماتی که ارائه می‌دهیم، مزد خدمت دریافت کنیم و این طرح در حال حاضر برای وام‌های تا سقف ۱۰ میلیون تومان قابل اجراست.

شمسی‌نژاد با تأکید بر اینکه بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه در کمتر از ۲ دهه فعالیت خود، مجموعاً به منابع مالی ۲۲۰ همت رسیده‌اند، گفت: این ۲ بانک بیش از ۳.۵ درصد منابع شبکه بانکی کشور را در اختیار دارند و این رشد فزاینده باید منجر شود تا سال ۱۴۱۰ به ۲۰ درصد منابع بانکی کشور دست یابند.

این متخصص برجسته حوزه بانکی ضمن تقدیر از حمایت رسانه ملی از توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه، گفت: شک نکنید موفقیت‌ها و دستاوردهای نظام بانکی قرض‌الحسنه تداوم خواهد داشت و آینده درخشانی در انتظار فرهنگ متعالی قرض‌الحسنه است.

 

روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید