با حضور معاونین وزرای صمت، نفت، نیرو/

 اولین همایش یک‌روزه تخصصی انرژی در صنعت فولاد برگزار شد

 اولین همایش یک‌روزه تخصصی انرژی در صنعت فولاد برگزار شد
کدخبر : 45525

اولین همایش یک‌روزه تخصصی انرژی در صنعت فولاد با حضور معاونین وزرای صمت، نفت، نیرو و جمعی از مدیران شرکت‌های فولادی در تهران برگزار شد.

اولین همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد (چالش‌ها و راهکارها)، ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با حضور معاونین وزرای نفت، نیرو، صمت، مدیران و فعالان حوزه انرژی و نیروگاهی کشور به همراه جمعی از مدیران شرکت‌های فولادی و معدنی در سالن همایش هتل هما تهران برگزار شد.

در این همایش به تبیین چالش‌ها و ارائه راهکارها در حوزه انرژی مورد نیاز و سرمایه گذاری‌های انجام شده در این حوزه، ارائه مدل‌های و دیدگاه‌های جدید در زمینه تامین و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کارخانجات فولادی و معدنی در پنل‌های تخصصی پرداخته شد.

دکتر بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اولین همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد، از مدیریت ناصحیح کمبود گاز گله کرد و اظهار داشت: در دنیا سالانه ۲ میلیارد تُن فولاد به دو روش کوره بلند و احیا مستقیم تولید می‌شود که یک میلیارد تُن در کشور چین تولید می‌شود. ایران در حال حاضر با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد در رده دهم جهان قرار دارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده در کشور ۴۵ میلیون تن است که از ۱۵ میلیون تن آن بهره‌برداری نمی‌شود. در صنعت فولاد ۳۰ میلیون تُن به میزان ۵۵۰۰ مگاوات مصرف برق دارد یعنی کمتر از ۱۰ درصد مصرف برق کشور؛ پس چرا باید اول برق فولاد کشور را قطع کنند؟! در صنعتی که بعد از صنعت نفت بالاترین درآمد را برای کشور دارد چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟

سبحانی اشاره‌ای هم به گاز مصرفی صنعت فولاد داشت و افزود: برای تولید ۳۰ میلیون تن فولاد روزانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز داریم؛ اما در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد به روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز داریم.

دکتر هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت در پنل تخصصی با بیان این جمله که حفظ جریان پایدار گاز در کشور نیازمند هماهنگی مجموعه مدیران استانی با مدیران صنعت گاز است، افزود: تعامل و تبیین وضعیت شبکه گاز در هر استان با هدف حل مسائل در سطح مدیران استانی از مزیت‌های مدیران صنعت گاز در کشور به‌شمار می‌رود. وزارت نفت برای ایجاد توازن بین تولید و مصرف در بخش نفت و گاز، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده است. سامان‌دهی اقتصاد حامل‌های انرژی، پیش‌نیاز حرکت در مسیر متناسب‌سازی سبد انرژی است.

در ادامه مهندس امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در پنل همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد، مهم‌ترین چالش‌های تامین برق کشور در سال گذشته را همگام نبودن توسعه ظرفیت تولید برق و برنامه‌های توسعه صنایع دانست و اضافه کرد: اعمال محدودیت‌های برقی در ماه‌های گرم سال موجب از دست رفتن درآمد صادرات، سود و فروش شده است. از طرفی افزایش بیش از چهار برابری قیمت برق مصرفی موجب افزایش هزینه‌های انرژی در بهای تمام‌شده شمش شده است.

ابراهیمی در ادامه گفت: توسعه نیروگاه‌های تجدید‌پذیر، ایجاد بازار برق و تامین برق از سوی تامین‌کنندگان، اصلاح الگوی مصرف و… از جمله مهم‌ترین راهکارهای مواجهه با چالش برق کشور است. مجوزهای جدید تولید با وجود چالش‌های زیرساختی، مواد اولیه و… از عوامل بحران‌ساز زنجیره فولاد است.

گفتنی است، در این همایش یک‌روزه مهران خرم‌نیا معاون فن آوری، بهمن تجلی‌زاده معاون فروش و بازاریابی، محمدرضا پاکباز مدیرعامل شرکت مشاور پیشگامان فولاد جنوب، حسین تقی‌کهزاد مدیرعامل شرکت فولاد شادگان، محمد‌حسین مدنی‌فر مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، محمد‌حسین وزیری مدیر انرژی و سیالات، محمد‌حسین نتاج مدیر دفتر فنی انرژی و سیالات، کامران طاهر مدیر تحقیقات و فناوری و جمعی از کارشناسان بخش انرژی و سیالات فولاد خوزستان حضور داشتند.

 

روابط‌عمومی فولاد خوزستان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید