سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

صمت از عرضه خودرو در بورس کالا، دست نمی‌کشد

صمت از عرضه خودرو در بورس کالا، دست نمی‌کشد
کدخبر : 45550

امید قالیباف گفت: وزارت صمت با اصل بحث عرضه خودرو در بورس کالا موافق بوده و تا زمانی که منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حفظ شود، دست از حمایت‌های خود برنمی‌دارد. نقطه قوت بورس کالا حذف دلالان و شفافیت جریان مالی خرید و فروش است، بنابراین واکنش افرادی که سود نامشروع و منافع آنها به‌ خطر افتاده طبیعی، و بدیهیست که خواهان پیش کشیدن بحث‌های حاشیه‌ای باشند.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: انتقاد به عملکرد بورس کالا در فروش خودرو منصفانه نیست، چراکه در این بستر عرضه‌ها تسهیل شده و مطمئنا به دست مشتریان واقعی می‌رسد؛ در واقع مکانیزم بورس کالا منجر به تامین منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌شود و افزایش قیمت اخیر خودرو ارتباط چندانی با این سازوکار ندارد.

وی مطرح کرد: وزارت صمت اخیرا توافق امیدبخشی را با بورس کالا داشته که مطابق مفاد آن قرار بر رعایت کف عرضه‌ها و مراقبت در کشف قیمت‌ها شده است؛ پیش‌بینی می‌شود با تداوم عرضه خودرو در بورس کالا مشکلات گذشته این صنعت دیگر تکرار نشود.

قالیباف تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با اصل بحث عرضه خودرو در بورس کالا موافق بوده و از این موضوع حمایت می‌کند و تا زمانی که منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حفظ شود دست از حمایت‌های خود بر نمی‌دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا به کجا رسید؟ بیان کرد: موضوع ورود خودروهای پرتیراژ به بازار سرمایه در جریان بوده و اکنون در مرحله بحث‌های کارشناسی بسر می‌برد؛ اما در حال حاضر سازوکار قانونی فروش آن‌ها، قرعه‌کشی است و تقریبا ۷۰ درصد ظرفیت تولید این خودروها، صرف طرح جوانی جمعیت و جایگزینی با خودروهای فرسوده می‌شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: نقطه قوت بورس کالا حذف دلالان و شفافیت جریان مالی خرید و فروش بوده و خوشبختانه در مورد عرضه خودرو این اهم رخ داده است، بنابراین واکنش افرادی که سود نامشروع و منافع آنها به‌ خطر می‌افتد طبیعی، و بدیهیست که خواهان پیش کشیدن بحث‌های حاشیه‌ای هستند.

قالیباف خبر داد: روز گذشته جلسه‌ای درون‌سازمانی در وزارت صمت تشکیل شد که در آن جلسه موضوعاتی از جمله التهاب بازار خودرو و افزایش قیمت آنها مورد بررسی قرار گرفت. از رسانه‌های بورسی و تخصصی انتظار داریم که در خصوص اظهارات عده‌ای که به اشتباه افزایش قیمت خودرو را به بورس کالا وصل می‌کنند، واکنش نشان دهند و برای تفکیک این مسئله بی‌تفاوت نباشند. التهاب بازار خودرو با افزایش سمت عرضه از طریق ازدیاد واردات، تولید داخلی و تقویت خودروسازان ممکن می‌شود.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید