رییس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی:

راه‌اندازی آزمایشگاه جامع معدن توسط شرکت مس گام تازه‌ای در بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی منطقه محسوب می شود

راه‌اندازی آزمایشگاه جامع معدن توسط شرکت مس گام تازه‌ای در بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی منطقه محسوب می شود
کدخبر : 45974

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه جامع معدن و صنایع معدنی منطقه شمال غرب در شهرستان مرند توسط شرکت ملی صنایع مس ایران گام تازه‌ای در استفاده از ظرفیت های منطقه محسوب می شود.

صابر پرنیان روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران و به تبع آن مجتمع مس سونگون با اتخاذ تصمیم درست برای راه اندازی آزمایشگاه جامع معدنی و صنایع معدنی شمال غرب در شهر مرند، گام تازه ای در استفاده از ظرفیت های منطقه ای برای به فعل رساندن قابلیت های بالقوه معدن مس سونگون برداشته است.

وی اضافه کرد: این آزمایشگاه به دلیل داشتن تجهیزات به روز و توان اساتید دانشگاه تبریز می تواند علاوه بر منطقه شمال غرب کشورمان به واحدهای معدنی و فعالان معدن جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، ترکیه و عراق نیز خدمات دهد.

رییس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی پیش بینی کرد با نهادینه شدن خدمت آزمایشگاه جامع معدن و صنایع معدنی منطقه شمال غرب در شهرستان مرند، اقتصاد بخش معدن این بخش از کشورمان دچار تحول شود.

پرنیان با اشاره به رتبه نخست معدنی آذربایجان شرقی در کشور با داشتن بیش از هشت میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده و وجود دانشگاه های معتبری چون دانشگاه تبریز و سهند گفت: بدون شک تبلور هم افزایی حوزه دانشگاه و معدن در قالب فعالیت های آزمایشگاه جامع معدن و صنایع معدنی مرند می تواند زمینه ساز اتفاقات مفیدی در بخش معدن به عنوان یک فعالیت اشتغال زا و ثروت آفرین شود.

وی همچنین از تغییر نگرش بنیادین به حوزه معدن آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم خبر داد و تشریح کرد: با توجه به اینکه برنامه ما در این دوره، پایش بخش معدن استان به منظور بهره وری حداکثری آن و برخورداری مردم استان از نتایج فعالیت معادن این خطه است، بدون شک بکارگیری ظرفیت های آزمایشگاه جامع مرند می تواند در این مسیر تسریع کننده باشد.

وی یادآوری کرد: انتظار می رود افتتاح و آغاز فعالیت آزمایشگاه جامع معدن و صنایع معدنی منطقه شمال غرب در مرند به عنوان نتیجه ملموس ارتباط بخش صنعت و معدن با دانشگاه بتواند به تقویت نقش پیشرانی آذربایجان شرقی در توسعه اقتصادی منطقه شمال غرب و کل کشور کمک کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی توضیح داد: راه اندازی این آزمایشگاه، مزیت بزرگی برای بخش معدن آذربایجان شرقی و صدور خدمات فنی مهندسی آن به کشورهای همسایه محسوب می شود و به همین دلیل نیز همه باید به تقویت جایگاه آن کمک کنیم.

بر اساس این گزارش،  نخستین آزمایشگاه مرجع و جامع معدن و صنایع معدنی منطقه شمال غرب با هزینه کرد حدود 300 میلیارد تومانی اواخر هفته گذشته در آیینی در شهر مرند افتتاح شد؛ این آزمایشگاه به همت مجتمع مس سونگون و با همکاری دانشگاه تبریز مورد بهره برداری قرار گرفت.

این آزمایشگاه‌ در شمال غرب کشور در زمینی به وسعت چهار هکتار و با به کارگیری تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته روز دنیا، آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی وآنالیز مواد معدنی معادن شمال غرب کشور بخصوص در حوزه معادن مس است.

با بهره برداری از این آزمایشگاه، زمینه اشتغال جوانان دانشگاهی و متخصص منطقه فراهم می‌شود.

این آزمایشگاه با یک شبکه آزمایشگاهی شامل آزمایشگاههای شیمی،آنالیز دستگاهی، محیط زیست، کانی شناسی، ایکس از آف، ایکس آر دی، و قسمت آماده سازی نمونه، آماده ارائه خدمات می باشد.

چشم انداز مهم این آزمایشگاه، توسعه آزمایشگاه های تحقیقاتی با رویکرد توسعه علمی معادن کشور می باشد.

 

ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید