اولین هفته زمستانی برای فرابورس گرم بود

رشد 10 درصدی ارزش معاملات خرد

رشد 10 درصدی ارزش معاملات خرد
کدخبر : 46068

اولین هفته زمستانی فرابورس، چهار روز معاملاتی گرم و پررونق را برای اهالی این بازار رقم زد تا پرونده بازارهای فرابورس ایران در هفته گذشته با بازدهی مثبت 6.5 درصدی و رشد 4.4 درصدی ارزش بازار بسته شود. همچنین ورود پول‌های تازه‌نفس باعث شد تا معاملات خرد نیز طی این مدت 10 درصد افزایش یابد.

طی معاملات هفته منتهی به نهم دی‌ماه، بازارهای فرابورس با رونق معاملات و ورود جریان نقدینگی تازه، روند مثبتی را تجربه کردند.

به این ترتیب که طی این مدت آیفکس با رشد بالغ‌بر یک هزار و 200 واحدی، در سطح 20 هزار و 417 قرار گرفت و بازدهی 6.5 درصدی را به ثبت رساند.

همچنین طی 4 روز معاملاتی هفته گذشته بازار فرابورس بیش از 83 هزار میلیارد تومان بزرگ‌تر شد و ارزش این بازار با رشد 4.4 درصدی به عدد 1.9 میلیون میلیارد تومان رسید.

آمار معاملات در این مدت نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران فعال در بازارهای فرابورس بیش از 32 میلیارد برگه انواع دارایی مالی را به ارزش حدود 229 هزار میلیارد تومان در یک‌میلیون و 410 هزار نوبت معاملاتی، دادوستد کردند. این معاملات که در 4 روز معاملاتی ثبت شد، 8 درصد کاهش در حجم و 2 درصد افت در ارزش را نسبت به 5 روز معاملاتی هفته قبل از آن داشت، همچنین تعداد معاملات 4 درصد بیشتر شد.

بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد بازار اول طی این مدت با رشد معاملاتی 18 درصدی، نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان دادوستد را تجربه کرد.

همچنین بازار دوم در این مدت حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان معاملات را به ثبت رساند که رشد 13 درصدی نسبت به هفته ماقبل داشت.

نگاهی به سایر بازارهای فرابورس نشان می‌دهد ارزش معاملات بازار پایه با 26 درصد کاهش مواجه شده است. در این بازار طی هفته گذشته 3.2 هزار میلیارد تومان سهام جابه‌جا شد.

در بازار ابزارهای مشتقه نیز شاهد کاهش 33 درصدی ارزش معاملات بودیم، در این بازار بیش از 22 میلیارد تومان اوراق مورد معامله قرار گرفت. بازار ابزارهای نوین مالی هم طی این مدت با معاملات 219 هزار میلیارد تومانی شاهد کاهش 2 درصدی ارزش معاملات بود.

در بازار ابزارهای نوین مالی طی هفته گذشته معاملات اوراق مالی اسلامی با 3 درصد کاهش همراه شد اما در این مدت شاهد رشد 10 درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و افزایش 13 درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن بودیم.

ارزش معاملات خرد نیز طی این مدت با رشد بیش از 10 درصدی نسبت به هفته ماقبل مواجه شد. به این ترتیب طی این مدت گروه هتل و رستوران 9 درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد. پس از آن سرمایه‌گذاری‌ها 8 درصد، فلزات اساسی و خودرویی‌ها هرکدام 7 درصد و محصولات شیمیایی و محصولات غذایی هرکدام 6 درصد از ارزش معاملات خرد را از آن خود کردند. به این ترتیب بیشتر از 43 درصد ارزش معاملات متعلق به 6 گروه بود.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید