ایران خودرو/

توضیحات ایران خودرو درباره اولین خودروهای تولیدی هایما 8S

توضیحات ایران خودرو درباره اولین خودروهای تولیدی هایما 8S
کدخبر : 46477

گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد: موضوع واگذاری نخستین خودروهای تولیدی هایما 8S به مدیران این شرکت که پس از فرآیند تولید در مرحله آزمایشی، قابلیت واگذاری به مشتریان را نداشته، مطابق مجوز هیات مدیره این شرکت صورت گرفته است.

ایران‌خودرو اعلام کرد: این خودروها که در فرآیند شناسایی ایرادات کیفی و مونتاژی دارای برخی مغایرت‌های کیفی در بخش‌های موتور، بدنه، رنگ، تزیینات داخلی و... بوده، طبق رویه جاری شرکت‌های خودروسازی قابلیت عرضه به مشتریان را نداشته و به صورت‌های دیگری به جز سیستم عادی فروش، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس مجوز هیات مدیره شرکت ایران‌خودرو مقرر شد، نخستین سری از تولیدات اولیه محصول هایما 8S نیز به دلیل عدم امکان واگذاری به مشتریان در بورس کالا و حتی بدون اعطای گارانتی در اختیار مدیران شرکت قرار گیرد.

بر همین اساس خودروهای مذکور نیز با قیمت تعیین شده توسط هیات مدیره این شرکت به برخی از مدیران متقاضی در گروه صنعتی ایران خودرو که مایل به خرید با شرایط تعیین شده هستند واگذار می‌شود.

در عین حال، عرضه نخستین سری خودروهای جدید در اکثر شرکت‌های خودروسازی به منظور ارزیابی‌های فنی و کارشناسی و اجرای برنامه توسعه بازار، با قیمت متعارف امری معمول بوده و گروه صنعتی ایران خودرو نیز طی دوره های گذشته درخصوص سایر محصولات خود قبل از عرضه انبوه به بازار، تولیدات اولیه را با چنین شرایطی عرضه کرده است.

بر پایه این گزارش در اولین عرضه خودرو هایما 8S بیش از ۵۰۰ دستگاه محصول تولیدی شرکت در مرحله تولید انبوه، از طریق بورس کالا عرضه شده و به طور طبیعی تعداد ۶۰ دستگاه خودرو تولیدی در مرحله آزمایشی امکان عرضه به مصرف کنندگان را نداشته است.

همین گزارش حاکی است، شرکت ایران خودرو محصولات فاقد شرایط لازم جهت عرضه به مشتریان را معمولا در چارچوب مزایده عرضه می‌کند که در این حالت قیمت‌های مزایده حدود ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار خواهد بود.

این گزارش می افزاید، خودروهای مذکور نیز پس از ارزیابی نهایی به قیمت پایه بورس کالا عرضه شده که قیمت پایه شرکت ایران خودرو برای این محصول ۹۳۴ میلیون تومان بوده که با احتساب هزینه‌های قانونی در بورس کالا نیز با قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعلام شده و با وجود ایرادهای یاد شده، با مصوبه هیات مدیره ایران خودرو و با همان قیمت به مدیران متقاضی عرضه شده است.

بدیهی است، خودروهایی از این قبیل به منظور تبدیل شدن به نقدینگی و حفظ منافع شرکت و سایر ذینفعان با چنین شرایطی عرضه می‌شوند و در عین حال این رویه در تمام شرکت‌های خودروسازی دنبال می‌شود.

 

ایکوپرس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید