در هفته دوم دی ماه رقم خورد

رشد دو برابری ارزش معاملات در بازار دوم فرابورس

رشد دو برابری ارزش معاملات در بازار دوم فرابورس
کدخبر : 46699

در هفته‌ کاری منتهی به 16 دی‌ماه هر سه متغیر ارزش، حجم و تعداد دفعات معاملات فرابورس در مسیر افزایشی نسبت به هفته پیشین قرار داشتند؛ اگرچه بیشترین میزان رشد در تعداد معاملات انعکاس یافت تا این متغیر با تجربه افزایش 28 درصدی موجب ثبت شدن یک میلیون و 807 هزار معامله در بازارهای نه‌گانه فرابورس شود.

در 5 روز معاملاتی هفته گذشته ارزش معاملات با رسیدن به عدد افزون بر 248 هزار میلیارد تومان، رشد 9 درصدی نسبت به هفته پیش از آن را تجربه کرد.

حجم معاملات به عنوان دیگر متغیر بازار در هفته منتهی به 16 دی ماه برابر با 37 میلیارد و 492 میلیون ورقه مالی شد تا به این ترتیب رشد 17 درصدی برای آن به ثبت برسد. افزایش حجم معاملات در مدت مذکور عمدتا ناشی از رشد در تعداد مبادله سهام در فرابورس بود.

هفته گذشته برای بازارهای سهام فرابورس هفته‌ای پررونق چه از نظر حجم و چه از نظر ارزش معاملات بود؛ در میان بازارها، بازار دوم شاهد انجام معاملاتی به ارزش بالغ بر 4 هزار و 902 میلیارد تومان بود که حکایت از رشدی نزدیک به 100 درصدی داشت.

در رتبه دوم افزایش ارزش دادوستدها نسبت به هفته پیشین نیز بازار ابزارهای مشتقه قرار گرفت که با انجام معاملاتی به ارزش افزون بر 43 میلیارد تومان، رشد 94 درصدی را تجربه کرد.

اما در هفته منتهی به 16 دی ماه، بازار ابزارهای نوین مالی میزبان معاملاتی به ارزش بیش از 234 هزار میلیارد تومان بود که نشان می‌داد این نماگر نسبت به روز انتهایی هفته منتهی به 9 دی، 7 درصد بالاتر ایستاده است.

نگاهی به ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نشان می‌دهد در هفته‌ای که شاهد آغاز پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت توسعه انرژی بودیم، ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی رشد 8 درصدی را تجربه کرده تا داد و ستدهای این بازار بالغ بر 223 هزار میلیارد تومان شود.

در حالی که در 5 روز معاملاتی منتهی به 16 دی ماه شاهد افزایش قیمت اوراق گواهی تسهیلات مسکن بودیم، ارزش مبادلات اوراق تسه نیز 6 درصد رشد کرد و مجموعا به 158 میلیارد تومان رسید.

از سوی دیگر بر اساس آمار منتشر شده، در هفته‌ای که اقبال معامله‌گران به برگه‌های سهم شدت گرفت، داد و ستدها در صندوق‌های قابل معامله افت 7 درصدی را از سر گذراند و ارزش معاملات ETF ها به 10 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس نیز در پایان روز معاملاتی چهارشنبه 14 دی‌ماه به عدد 20 هزار و 21 واحد رسید که از افت یک درصدی نسبت به هفته پیش از آن حکایت داشت.

در هفته منتهی به 16 دی 1401، ترکیبی نسبتا متوازن را بین صنایع با بیشترین ارزش معاملات خرد شاهد بودیم. بر این اساس گروه «محصولات شیمیایی» با 11 هزار و 369 میلیارد ریال ارزش معاملات، سهم 10 درصدی از کل معاملات را به خود اختصاص داد. «سرمایه‌گذاری‌ها» و «خودرو و قطعات وابسته» هر دو با 9 درصد سهم، در رتبه‌های بعدی ارزش معاملات خرد به تفکیک گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

گفتنی است طی 5 روز معاملاتی هفته گذشته ارزش بازار فرابورس بدون نوسان خاصی نسبت به هفته پیش از آن، روی سطح 1.9 میلیون میلیارد تومان باقی ماند.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید