صنایع فروآلیاژ ایران در آستانه عرضه اولیه

دارنده بزرگ‌ترین معدن سیلیس کشور به فرابورس می‌آید

دارنده بزرگ‌ترین معدن سیلیس کشور به فرابورس می‌آید
کدخبر : 46983

در اختیار داشتن بزرگ‌ترین معدن تولید فروسیلیس کشور، صادرات به 27 کشور دنیا و سهم 25 درصدی از تولید داخلی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و نقاط قوت شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران است که امروز در نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام این شرکت، اعلام شد.

صبح روز جاری در نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «صنایع فرو آلیاژ ایران» رضا عابدی، مدیرعامل این مجموعه آخرین وضعیت «فروژ» را تشریح کرد و با اشاره به اینکه مجموعه فروژ با هدف تولید فروسیلیسیم در سال 1365 تأسیس شد، گفت: این مجموعه در زمینی به مساحت 65 هکتار در بهمن 1372 به بهره‌برداری رسید و فروسیلیسیم و میکروسیلیکا محصولات اصلی شرکت هستند.

وی در همین زمینه به ثبت این شرکت نزد سازمان بورس در سال 1380 اشاره کرد و گفت: در سال 1381 سهام شرکت از بخش دولتی به بخش خصوصی منتقل شد. همچنین در سال 1383 طرح توسعه مطرح و کوره‌های شماره 2 و 3 به ظرفیت کارخانه افزوده شدند.

عابدی با اشاره به اینکه در سال 1384 طرح توسعه ‌این شرکت با هدف رشد و توسعه صادرات محصولات غیر نفتی راه‌اندازی شد، افزود: این طرح در سال 1387 به بهره‌برداری رسید که در پی آن به ظرفیت اسمی کارخانه افزوده شد.

نقاط قوت «فروژ»

مدیرعامل شرکت فرو آلیاژ ایران مهم‌ترین ویژگی‌های استراتژی کارخانه در استان لرستان را مورد توجه قرارداد و گفت: دسترسی به معدن سیلیس با ذخیره غنی، نزدیک‌ترین فاصله به دو خط برق، دسترسی به خط آهن برای دسترسی به مواد اولیه و ارسال منابع به کارخانه‌های مصرف‌کننده از مهم‌ترین ویژگی‌های استراتژی کارخانه در استان لرستان هستند.

به گفته وی در حال حاضر ظرفیت اسمی این مجموعه تولید 60 هزار تن فروسیلیسیم و 20 هزار تن میکروسیلیکا فعال است.

وی «فروژ» را بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده دو محصول فروسیلیسیوم و میکروسیلیکا معرفی کرد و افزود: 70 درصد تولیدات در بازار داخلی عرضه و باقی محصولات به 27 کشور دنیا صادر می‌شود.

عابدی با اشاره به اینکه سرمایه شرکت از 100 میلیون تومان آغاز شده و در حال حاضر 110 میلیارد تومان است، گفت: سهامدار اصلی این مجموعه با حدود 68 درصد سهم، شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات و باقی سهام متعلق به افراد حقیقی است.

معرفی محصولات «فروژ»

وی محصول اصلی این مجموعه را فروسیلیسیم عنوان کرد و با بیان اینکه این محصول در صنایع فولاد سازی کاربرد دارد. افزود: متقاضی‌ها و مشتری‌های اصلی «فروژ» شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های فولادی هستند.

عابدی به جایگاه ایران در تولید فولاد و فروسیلیسیم در دنیا نیز اشاره کرد و افزود: ایران با تولید 28.5 میلیون تن فولاد در رده دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد دنیا در سال 2021 قرار دارد. همچنین تولید جهانی فروسیلیسیم ایران با 185 هزار تن مقام ششم را دارد. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید در این محصول افزایش و در آینده‌ای نزدیک به رتبه‌های پنجم یا چهارم برسد.

او چین و روسیه را مهم‌ترین رقبای مهم این مجموعه در بازارهای جهانی دانست و گفت: در بازار داخلی، فروژ 25 درصد معادل یک چهارم از سهم کل تولید بازار را در اختیار دارد.

مدیرعامل این مجموعه یکی از مزیت‌های بزرگ این شرکت را در اختیار داشتن بزرگ‌ترین معدن سیلیس کشور به نام معدن قیدعلی دانست و گفت: همچنین یک مجموعه تولید و فرآوری زغال هم در شمال کشور در اختیار این مجموعه است که 40 درصد سهام آن متعلق به فروژ است.

ارقام مهم در صورت‌های مالی

عابدی در تشریح اطلاعات سود و زیان شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران گفت: روند عملکرد مجموعه فروژ در بخش فروش طی این سال‌ها همیشه صعودی بوده است. در سال گذشته 1670 میلیارد تومان فروش برای این مجموعه ثبت شد که این عدد در 6 ماهه اول امسال بیش از هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به دو هزار میلیارد تومان برسد.

به گفته وی این شرکت در نیمه اول امسال 438 میلیارد تومان سود ناخالص، 410 میلیارد تومان سود عملیاتی،421 میلیارد تومان سود قبل از مالیات و 350 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده است.

مدیرعامل فروژ در ادامه به عملکرد 9 ماهه اشاره کرد و گفت: این مجموعه در 9 ماهه امسال حدود 1500 میلیارد تومان فروش داشته که 365 میلیارد تومان آن فروش صادراتی بوده است.

وی در خصوص طرح توسعه‌ای نیز به طرح مطالعه و احداث نیروگاه 25 مگاواتی اشاره کرد و گفت: این طرح در حال نهایی شدن است تا نگرانی قطعی برق در تابستان مرتفع شود.

مروری بر گزارش ارزش‌گذاری فروژ

در ادامه این نشست خبری، الهام علیدوستی کارشناس ارشد خدمات مالی خط ارزش، با ارائه خلاصه‌ای از صنعت فرو آلیاژ و استفاده از آن در فولاد و ریخته‌گری در درباره گزارش ارزش‌گذار گفت: این گزارش در تاریخ 9 مهرماه امسال نهایی شده است و گزارش کارشناس رسمی دادگستری مربوط به تیرماه 1401 بوده که بر اساس صورت مالی 6 ماهه 1400 تهیه شده است.

نماینده ارزش‌گذار فروژ با تاکید بر اثرگذاری قابل توجه چین بر نرخ فروسیلیسیم و رسیدن این نرخ به 1500 تا 1700 دلار به دلیل سیاست کرونا صفر، عنوان کرد: نرخ فروش صادراتی شرکت فرو آلیاژ ایران نیز بر اساس نرخ‌های انجمن، 1907 دلار در نظر گرفته شده است.

علیدوستی بعد از پرداختن به مشخصات این شرکت به تامین عمده مواد اولیه از داخل اشاره کرد و گفت: بررسی داده‌ها نشان می‌دهد وضعیت سودآوری و حاشیه سود شرکت افزایشی بوده که عمدتا ناشی از نوسانات نرخ ارز و نرخ فروش بوده است.

کارشناس ارشد خدمات مالی خط ارزش با تاکید بر در نظر گرفتن مفروضات پیش‌بینی سود و زیان بر اساس مقدار تولید،عنوان کرد: با توجه به داده‌های دریافت شده، سود سال 1401 معادل 899 میلیارد تومان برآورد شده که اگر تغییری داشته باشد طبیعی است.

به گفته او آیتم‌هایی چون «مقدار تولید»، «متوسط نرخ جهانی فروسیلیسیم»، «نرخ تورم» و ... از مفروضات برآورد «فروژ» بوده که در این میان مبنای نرخ تورم ایران و امریکا، گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول است.

علیدوستی با پرداختن به جزئیات برآوردها در روش‌های مختلف اظهار داشت: ارزش دارایی‌های شرکت در گزارش کارشناس رسمی دادگستری در تیرماه 1401 معادل 4 هزار و 480 میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین در روش DDM ارزش کل 4 هزار و 470 میلیارد تومان و هر سهم 4 هزار و 67 تومان پیشنهاد شده است.

او در ادامه در خصوص نتایج ارزش‌گذاری به دو روش FCFF و FCFE عنوان کرد: «در روش نخست ارزش کل شرکت 4 هزار و 381 میلیارد تومان و ارزش هر سهم فروژ 3 هزار و 982 میلیارد تومان است. این اعداد در روش دوم 4 هزار و 200 میلیارد تومان برای ارزش کل شرکت و 3 هزار و 852 تومان به ازای هر سهم برآورد شده است.»

نماینده ارزش‌گذار فروژ در ارائه جمع‌بندی برآورد سهام فرو آلیاژ ایران و با یادآوری تهیه گزارش بر اساس شرایط موجود اقتصاد ایران و جهان عنوان کرد: با در نظر گرفتن اشتراک قیمت‌های محاسبه شده در روش‌های مالی و خالص ارزش دارایی، شرکت فرو آلیاژ ایران 4 هزار و 365 میلیارد تومان و هر سهم «فروژ» 3 هزار و 968 تومان ارزش‌گذاری شده است.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید