دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران مطرح کرد:

بسته پیشنهادی انجمن سنگ آهن ایران برای توسعه معادن و صنایع معدنی

بسته پیشنهادی انجمن سنگ آهن ایران برای توسعه معادن و صنایع معدنی
کدخبر : 48738

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: برنامه‌ها و پیشنهاداتی در زمینه اصلاح زیرساخت‌ها و نظام حکمرانی به نهادهای ذی‌ربط از سوی انجمن سنگ‌آهن ایران ارائه‌شده و یکی از اقدامات شاخص، طراحی و ارائه مدلی برای موفقیت بیشتر بخش معدن در قالب اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

سعید عسکر زاده دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران اظهار کرد: امروز صنعت فولاد در حوزه زیرساخت کشور با ۵ چالش مواجه است که البته درگذشته همین چالش‌ها به‌عنوان مزیت‌های نسبی این صنعت به شمار می‌رفته است.

وی گفت: یکی از این مزیت‌های نسبی وجود منابع گازی در کشور است که بستر مناسبی را برای تولید در صنایع فولاد، پتروشیمی، کاشی‌وسرامیک فراهم کرد و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد نیز یکی از مواردی است که به‌عنوان مزیت نسبی در طرح جامع فولاد ذکرشده است. سنگ‌آهن فراوان با عیار مناسب در کشور نیز ازجمله امکاناتی است که کشور ما را در زمره کشورهای فولادساز دنیا قرار داده است.

نبود توسعه متوازن در زیرساخت‌ها

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران افزود: دراین‌بین یکی از مزیت‌های نسبی دیگری که امروز به چالشی قابل‌توجه برای فولادسازان و سایر صنایع کشور تبدیل‌شده همین موضوع حمل‌ونقل است؛ چراکه این زیرساخت از گذشته توسعه‌ای متناسب با توسعه صنعت فولاد نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: صنعت فولاد یکی از صنایعی است که می‌تواند کشوری درحال‌توسعه مانند ایران را به کشوری توسعه‌یافته تبدیل کند و این موضوع نیز در برنامه کشور گنجانده‌شده بود؛ چون مزیت‌های نسبی در ابتدا وجود داشت ولی همان‌طور که گفته شد با توسعه صنعت فولاد و سایر صنایع، زیرساخت‌ها توسعه پیدا نکرد و به همین خاطر در بخش‌ انرژی نظیر گاز، برق و همچنین آب و حمل‌ونقل با محدودیت‌هایی مواجه است.

لزوم توجه ویژه به تغییر قوانین سرمایه‌گذاری در کشور

عسکر زاده تصریح کرد: یکی از راه‌حل‌های این چالش، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، بهسازی و بهینه‌سازی مصارف است ولی راه دیگر این است که فرایند سرمایه‌گذاری به شکل مطلوبی تغییریافته و در حوزه توسعه زیرساخت، مفاهیم جدیدی در این زمینه پیش‌بینی‌شده تا سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار رغبت کنند.

وی تأکید کرد: در سال گذشته، مجموعه‌های معدنی و فولادی سرمایه‌گذار در زمینه تولید برق، نتوانستند برق تولیدشده از نیروگاه‌های خودشان را استفاده کرده و مجبور به تحویل آن به شبکه شدند. چنین اتفاقاتی باعث ایجاد تردید سرمایه‌گذار، در زیرساخت‌ها می‌شود و به همین خاطر مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به سرمایه‌گذاری بنگاه‌های فعال در بخش معدن و صنایع معدنی برای سرمایه‌گذاری کمک ‌کند همین موضوع اطمینان از مالکیت بر انرژی یا دیگر محصولات و خدماتی تولیدشده توسط آن‌ها است.

باید اطمینان صنعت جلب شود

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران عنوان کرد: اگر این اطمینان حاصل شود دو راه‌حل گفته‌شده در کنار هم می‌تواند باعث سرمایه‌گذاری مجموعه‌های صنعتی در زیرساخت‌های کشور و رشد اقتصادی بخش صنعت شود. در موضوع راه‌آهن نیز به همین شکل است و مثلاً به نظر می‌رسد شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه تمایل دارند در این حوزه، هم در زمینه تأمین لوکوموتیو و هم در زمینه تأمین واگن و سایر بخش‌ها اقدامات بیشتری را انجام دهند ولی باید این اطمینان را داشته باشند که می‌توانند با استفاده نتیجه سرمایه‌گذاری خود، محصولات و مواد اولیه موردنیاز خود را حمل کند. این در حالی است که مدل‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادشده در کشور نظیر BOT نمی‌تواند راهی مطمئن برای صنایع باشد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر نیز در زمینه پذیرفتن سرمایه‌گذار خارجی و به‌طور مثال در حوزه جاده‌ای اگر متولیان امر قبول کنند که شرکت‌های سرمایه‌گذاری ناوگان حمل‌ونقل داخلی را با ورود خودروهای جدید نوسازی کنند این اقدام می‌تواند به سیستم حمل‌ونقل کشور کمک کند. البته در حین اجرای قرارداد نیز بر مبنای قانون و حتی به‌طور سخت‌گیرانه‌ای برخورد شود تا درمجموع جذابیت زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند. همچنین در بخش ریلی نیز بنگاه‌ها می‌توانند به‌صورت انفرادی یا گروهی، کنسرسیومی را تشکیل داده و خدمتی ماندگار را برای توسعه زیرساختارهای کشور انجام دهند.

ضرورت اقدام سریع برای حل مشکل آب در کشور

عسکر زاده توضیح داد: پیرامون موضوع آب در همایش اخیر نیز به این نتیجه رسیدیم که ذخیره‌های موجود کشور کافی نیست و باید برای انتقال آب از جنوب کشور اقداماتی در اسرع وقت انجام شود تا قبل از اینکه قوانینی بین‌المللی در زمینه آب‌های آزاد تصویب شود نیازمان را به‌سرعت تأمین کنیم.

وی گفت: در زمینه تأمین انرژی صنایع، یکی از بهترین راه‌حل‌ها، تولید انرژی با استفاده از منابع تجدید پذیر است که اخیراً شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه اتفاقات خوبی را با ایجاد ظرفیت نیروگاهی رقم‌زده‌اند. البته در زمینه‌های دیگر نظیر گاز نیز مثلاً واحدهای نزدیک به آب‌های آزاد، محصولات خود را باهدف صادرات تولید کنند تا از منابع کشور به‌درستی استفاده شود.

ارائه بسته پیشنهادی از سوی انجمن سنگ‌آهن ایران

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران افزود: در همه زمینه‌ها ساختار نظام حکمرانی بسیار تأثیرگذار است و به نظر می‌رسد باید در برخی از زمینه‌ها، فعالان این حوزه برای تسهیل امور، تغییراتی را در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ها و پیشنهاداتی، هم در زمینه اصلاح زیرساخت‌ها هم در بحث نظام حکمرانی به نهادهای ذی‌ربط از سوی انجمن سنگ‌آهن ایران ارائه‌شده که یکی از اقدامات شاخص، طراحی و ارائه مدلی برای موفقیت بیشتر بخش معدن در قالب اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت است تا درنهایت مجموعه حکمرانی در حوزه‌های مرتبط نیز در راستای این اهداف تصمیمات خود را اتخاذ نموده تا بستر لازم برای پیشرفت بخش صنعت به‌ویژه صنایع معدنی را مهیا کنند. البته این بخشی از پیشنهادها بوده و در بسیاری از موضوعات دیگر نیز تعاملاتی برای کاهش چالش‌های موجود با دولت انجام‌شده و باید بگوییم دولت نیز همکاری‌های خوبی را در این زمینه‌ها انجام داده است.

 

ایراسین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید