گزارشی از ایده‌ای که در پتروشیمی کارون محقق شد

لامپ‌های ضدانفجار با یک دهم هزینه، بومی‌سازی شدند

لامپ‌های ضدانفجار با یک دهم هزینه، بومی‌سازی شدند
کدخبر : 48951

به لامپ‌های ضدانفجار مشهورند، خارجی و البته گران! ویژگی‌شان این است که در دمای بالا در مناطق صنعتی دچار حریق و انفجار نشوند.

علی‌رغم قیمت بالا، کارآیی لازم را ندارند و هر چند ماه یکبار باید تعویض شوند که هزینه‌ای میلیاردی را سالانه برای شرکت‌های صنعتی به همراه دارد. مهم‌تر از آن مصرف بالای برق آن‌هاست که علاوه بر هزینه مصرف، ذخایر انرژی کشور را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

*ایده‌ای از جوان ماهشهری

پتروشیمی کارون در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر از این قاعده مستثنی نیست و باید از این لامپ‌های ضدحریق در نقاط مختلف مجتمع استفاده کند. هزینهٔ بالا، فشار بر تجهیزات و ادوات برقی، پایین بودن راندمان از مهمترین دلایل ضعف این لامپ‌های تولید خارج است.

جوانی بومی از دیار بندر ماهشهر ایدهٔ بهبود عملکرد و حتی افزایش عمر این لامپ‌ها را به مدیریت پتروشیمی کارون ارائه داد.

این جوان متخصص سازنده و تولید کنندهٔ لامپ‌های ضدحریق می‌گوید: با مدیرعامل پتروشیمی کارون دیداری داشتم. قبل از آن به چندین شرکت مختلف رفتم اما با پاسخ منفی رو به رو شدم. دکتر صدیقی زاده با روی باز از من استقبال کرد و گفت اگر ایدهٔ شما حتی یک وات به کاهش مصرف برق در کشور کمک کند من از آن حمایت خواهم کرد و همانطور هم شد.

وی ادامه داد: مدیرعامل پتروشیمی کارون، لیستی از مایحتاج من را جهت شروع کار تهیه و در اسرع وقت فراهم کرد.

این دکتر جوان افزود: ما با مهندسی معکوس لامپ‌های خریداری شده از کشورهای خارجی توانستیم به دانش تولیدشان دست یابیم و حال نمونه‌هایی را تولید کنیم که هم مصرف برق کمتری دارند و هم هزینه خریداری‌شان (یک دهم) نمونه خارجی است و از همه مهمتر طول عمری بالاتر از نمونه مشابه خارجی دارد.

*مزد اعتمادمان را گرفتیم

صدیقی زاده در رابطه با تولید این لامپ‌های بومی‌سازی شده در مجموعه کارون گفت: تصمیم گرفتیم که به این جوان اعتماد کنیم و مزد اعتمادمان را نیز گرفتیم و حال حدود ۵ درصد از هزینه مصرف برق ما در ماه کمتر شده است که این یعنی مصرف برق مجموعه ما نیز کاهش یافته و در واقع به نوعی به کاهش مصرف برق در کشور کمک کرده‌ایم.

مدیرعامل پتروشیمی کارون افزود: ما سابقاً نیز از جوان‌هایی با ایده‌های بومی‌سازی و کمک به خودکفایی برای کشور در پتروشیمی کارون استقبال کرده‌ایم و این وظیفه ماست که از جوانان با دانش کشور حمایت کنیم و از این بابت خوشحال هستیم و مزد اعتمادمان را نیز گرفته‌ایم و همچنان نیز اگر فردی ایده‌ای خوب به ما ارائه دهد و ما از او حمایت خواهیم کرد و در پتروشیمی کارون همواره به روی افراد محقق و نخبه باز است.

*عمر بالاتر لامپ‌هایی ایرانی نسبت به نمونه خارجی

مدیر مجتمع پتروشیمی کارون نیز در ادامه با اشاره به دانش بنیان بودن پتروشیمی کارون گفت: همانطور که از نام دانش‌بنیان پیداست ما به دنبال ایده‌های نو و خلاقانه بر پایه دانش در مجموعه پتروشیمی کارون هستیم و همواره به دنبال یافتن راهکاری جهت رفع نقاط ضعف شرکتمان با بهره‌گیری از دانش بومی و داخلی کشور خود هستیم.

او افزود: پس از ارائه ایدهٔ دکتر امیر حشچی، تیم تحقیق و توسعه و تعمیرات پتروشیمی کارون طی آزمایشاتی این ایده را راستی آزمایی کرده و متوجه شدیم که کار بسیار ارزشمندی است.

وی خاطر نشان کرد: که میزان تلفات در لامپ‌ها در مدت یکسالهٔ استفاده از این لامپ‌های تولید داخل به حداقل رسیده و راندمان بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی داشته است.

لازم به ذکر است که لامپ‌های داخلی‌سازی شدهٔ این جوان ماهشهری حال مورد استقبال چندین شرکت داخلی و خارجی نیز قرار گرفته است.

 

روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید