فارغ از هر اتقافی در کشور باید نگاه‌مان به داخلی‌ها باشد/

جزئیات ۳۰ طرح در دست اجرای مجموعه هلدینگ خلیج فارس تشریح شد

جزئیات ۳۰ طرح در دست اجرای مجموعه هلدینگ خلیج فارس تشریح شد
کدخبر : 50090

آخرین وضع ۳۰ طرح در دست اجرای مجموعه هلدینگ خلیج فارس و استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی در این طرح‌ها در حاشیه نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش بررسی و تشریح شد.

نشست تخصصی «عملکرد داخلی‌سازی طرح‌های توسعه گروه» امروز (چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در چهارمین همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش به ریاست سیدمسعود رضایی دریاکناری، رئیس راهبردی طرح‌های توسعه استان بوشهر برگزار شد.

رضایی در این نشست بیان کرد: طرح‌های پتروشیمی هنگام، آپادانا، پالاشگاه گاز هویزه خلیج فارس، گچساران، دهدشت، پلیمر گچساران، اندیمشک، هرمز خلیج فارس، الماس ماهشهر، طرح جمع‌آوری گازهای مشعل پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، طرح PDH/PP پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و PDH/PP پتروشیمی پارس، ۱۲ طرحی هستند که زیرمجموعه مستقیم هلدینگ خلیج فارس هستند.

وی افزود: دسته دوم طرح‌های هلدینگ خلیج فارس، هشت طرحی است که از طریق شرکت پترول انجام می‌شود؛ طرح‌های پتروشیمی صدف، ارغوان گستر ایلام، سنقر، پتروآرمند لردگان، پتروپرک پویا، آوات اورامان، پتروفرات هوران و طرح پلی آلومینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه.

رئیس راهبردی طرح‌های توسعه استان بوشهر ادامه داد: افزون‌بر این طرح‌ها، ۱۰ طرح داخل مجتمعی نیز در شرکت‌های فعال در حال اجرا هستند؛ طرح‌های بازسازی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا، تصفیه‌خانه پتروشیمی بندرامام، کلرآلکالی پتروشیمی بندرامام، واحد بازیافت اتان پتروشیمی بندرامام، هایکو پتروشیمی کارون، SSP پتروشیمی شهیدتندگویان، برش سنگین پتروشیمی نوری، بازیافت گازهای فلر پتروشیمی نوری، تعویض خطوط آب دریا پتروشیمی مبین و احداث نیروگاه جدید پتروشیمی مبین. در مجموع ۳۰ طرح در حال انجام در هلدینگ خلیج فارس وجود دارد.

به گفته رضایی، طرح‌های پتروشیمی هنگام، پالایش گاز هویزه خلیج فارس، گچساران، بازسازی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا و تصفیه‌خانه مرکزی شرکت پتروشیمی بندرامام طرح‌های در شرف راه‌اندازی در هلدینگ خلیج فارس هستند.

*پتروشیمی گچساران با اعتماد به داخلی‌ها از همه گلوگاه‌های اجرایی عبور کرد*

محمدرضا شکارزاده، مدیر اجرایی طرح پتروشیمی گچساران در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه این طرح در سال ۸۳ با هدف تولید MEG آغاز شد که ۲ سال بعد از MEG به تولید یک میلیون تن اتیلن به منظور تأمین خوراک چهار پتروشیمی دهدشت، بروجن، ممسنی و کازرون تغییر داده شد.

وی افزود: این طرح حدود ۱۵ سال فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد تا اینکه از سال ۹۸ کار به صورت جدی دنبال شد و هم‌اکنون این طرح ۹۴ درصد پیشرفت دارد و هفته گذشته فلر آن روشن شد و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر اجرایی طرح پتروشیمی گچساران افزود: ۶۱۰ میلیون یورو به اضافه ۱۰۷ میلیارد تومان سرمایه به عنوان بودجه طرح نظر گرفته شد.

شکارزاده گفت: در تأمین برنرها که بخش اصلی واحد الفین هستند، با مشکل روبرو شدیم که با اطمینان به سازندگان داخلی این کار بزرگ را به یکی از شرکت‌های داخلی واگذار کردیم و برنرها تأمین و نصب شد. بنابراین از این به بعد از لحاظ تأمین برنرهای واحدهای الفینی مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی گچساران با اعتماد به سازندگان داخلی توانست تمام گلوگاه‌های اجرای پروژه توانست عبور کند و انشالله در چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر اجرایی طرح پتروشیمی گچساران در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه شرکت برای استفاده تولیدات مجتمع به دلیل‌عدم تکمیل پایین دست آن تصریح کرد: محصول این مجتمع تا تکمیل شدن طرح‌های پتروشیمی پایین دست به خط اتیلن غرب تزریق می‌شود.

*دست سازندگان ایرانی را می‌بوسیم*

حسین پارسا، رئیس مجتمع و جانشین مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام نیز در این نشست گفت: پتروشیمی هنگام جزو سه شرکتی بود که سال ۹۲ برای طرح اوره و آمونیاک تصویب شد و تنها شرکتی است که توانست بعد از تغییر اولویت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه پیمانکار طرح پتروشیمی هنگام شرکت پیدک و مشاور آن شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی است، ادامه داد: این طرح در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار احداث شده و واحد آمونیاک آن تا آخر امسال آماده راه‌اندازی می‌شود. دیروز نیز گاز به عنوان خوراک و سوخت وارد مجتمع شد.

رئیس مجتمع پتروشیمی هنگام، سرمایه‌گذاری کل طرح را ۵۳۸ میلیون یورو عنوان و اظهار کرد: واحد آمونیاک به عنوان فاز نخست این طرح ۹۶.۳۸ پیشرفت دارد و فاز دوم طرح که اوره است تعهد کرده‌ایم در آذرماه ۱۴۰۲ وارد مدار تولید شود. پیشرفت کل طرح ۸۶.۹ است.

پارسا، کاتالیست

‌ها را مهمترین جزو در تبدیل و تغییر مواد از خوراک به سمت محصول دانست و گفت: همه کاتالیست‌های پتروشیمی هنگام به غیر از یک کاتالیست از داخل تأمین شده است.

وی به بسیاری از قطعات و تجهیزات ساخت داخل پتروشیمی هنگام اشاره کرد و ادامه داد: ریفورمر، اینترنال‌های آمونیاک، دو مخزن ۲۰ هزار تنی، وکیوم واحد آمونیاک و… از تجهیزاتی هستند که برای نخستین بار در کشور داخلی‌سازی شدند.

رئیس مجتمع پتروشیمی هنگام با تأکید بر اینکه ما بر دست سازندگان ایرانی به ویژه دانش‌بنیان‌ها بوسه می‌زنیم، گفت: امیدواریم از مرحله ساخت ایرانی به مرحله ساخت با کیفیت ایرانی برسیم.

جانشین مدیرعامل پتروشیمی هنگام افزود: امیدوایم در بحث ساخت داخل به جایی برسیم که در کیفیت نه تنها برابری کنیم بلکه پیشی هم بگیریم.

*برنامه پالایش گاز هویزه خلیج فارس برای ورود به بالادست*

همچنین در این نشست افشین کیانی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس با اشاره به اینکه این طرح به منظور جمع‌آوری گازهای همراه نفت خام چاه‌های غرب کارون تأسیس شده است، گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در ۲ فاز با ظرفیت خوراک ۲۵۰ میلیون فوت مکعبی در روز، احداث شده که ۹۷ هزار بشکه در روز محصول C۲+ به پتروشیمی بندرامام و ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز متان به خط سراسری کشور تزریق می‌شود. همچنین ۴۰ تن در روز محصول جانبی گوگرد نیز در این مجتمع تولید خواهد شد.

وی یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار در بخش ارزی و ۲۲۱ میلیارد تومان در بخش ریالی را به عنوان سرمایه‌گذاری پالایش گاز هویزه خلیج فارس عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون کارهای اولیه فاز نخست انجام شده، یوتیلیتی به طور کامل در سرویس است و از هفته گذشته گاز شیرین وارد مجتمع شده و گاز ترش نیز از امروز تزریق می‌شود و تا پایان سال این طرح به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس ادامه داد: ابتدا قرار بود ۸۰ درصد از توان داخلی در احداث این طرح استفاده شود که به دلیل تحریم همه طرح از سوی ایرانی‌ها اجرا شد، طراحی و مهندسی پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی است.

کیانی با بیان اینکه در این طرح ۴ کمپرسور برای فاز نخست به طور ۱۰۰ درصد داخلی‌سازی شده است، اظهار کرد: نخستین کمپرسور هفته آینده در سرویس قرار می‌گیرد. کل بیش از ۸۵ درصد تجهیزات این طرح ساخت داخل است.

وی ادامه داد: خوراک پالایش هویزه خلیج فارس از میدان‌های گازی یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی و منطقه اروندان تأمین می‌شود. خوراکی که در حال حاضر وزارت نفت اعلام کرده ۱۰۴ مترمکعب است که حدود ۴۵ درصد فاز اول است. برنامه داریم که به سمت سرمایه‌گذاری به بالادست برای احداث واحدهای نم‌زدا و افزایش فشار را در بخش نفت حرکت کنیم تا خوراک این طرح به طور کامل تأمین شود.

*داخلی‌سازی ۱۹۲ میلیون یورویی در پتروشیمی آپادانا*

عماد مرعشی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی آپادانا نیز در این نشست به ظرفیت سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی متانول این طرح اشاره و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری طرح ۴۶۲ میلیون یورو است و ۱۶ میلیون و ۱۵ هزار دلار برای ساخت ۲ مخزن ذخیره در مخازن سبز عسلویه سرمایه‌گذاری شده است و این طرح بالغ بر ۸۵ درصد پیشرفت دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه واحد فرآیندی تا پایان امسال تکمیل می‌شود، افزود: ابتدا قرار بود ۱۶ میلیون یورو از توان داخلی در این طرح استفاده شود ولی امروز داخلی‌سازی در آپادانا به ۱۹۲ میلیون یورو رسیده است.

*مدیرعامل شرکت پتروشیمی آپادانا به واگذاری سهام* پتروشیمی آپادانا به شرکت مبین انرژی از سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این طرح به بیش از ۸۵ درصد پیشرفت رسیده است.

به گفته مرعشی، طراحی و ساخت تجهیزات داخلی راکتور سنتز متانول، سیستم کنترل ریفورمر، طراحی و ساخت ۴ راکتور واحد اصلی فرآیند، داخلی‌سازی بخش‌هایی از واحد جداسازی هوا، طراحی و ساخت کولر هوایی خنک‌کننده کمپرسور سنتز و همه کاتالیست‌ها و… بخشی از تجهیزات هستند که برای نخستین بار در کشور به داخلی‌ها واگذار شدند.

*فارغ از هر اتقافی در کشور باید نگاه‌مان به داخلی‌ها باشد*

صفرعلی بابایی، مدیرعامل مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی نیز درپایان این نشست گفت: شرکت‌های خارجی از نظر فنی ایرادی بر سازندگان ایرانی وارد نمی‌دانستند اما مشکل فقط بحث زمان بود که این موضوع ایران به فرهنگ کاری در کشور است و باید این موضوع در کشور فرهنگ‌سازی شود.

وی با تأکید بر اینکه باید دست سازندگان ایرانی را گرفت، ادامه داد: تعامل شرکت‌های پتروشیمی با شرکت‌های ایرانی در دوران تحریم بسیار گسترده شده است و منصفانه نیست که اگر فرصتی برای استفاده از خدمات خارجی فراهم شد، با شرکت‌های ایرانی قطع همکاری کنیم.

مدیرعامل مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی ادامه داد: فارغ از هر اتقافی در کشور باید نگاه‌مان به داخلی‌ها باشد.

بابایی به کارهای بسیار خوبی که در مهندسی و طراحی بیسیک از سوی شرکت‌های داخلی انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: به طور قطع همکاری با داخلی‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و اگر هزینه ارزی هم داشته باشد سرمایه و آورده‌ای برای کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امیدواریم رویه ساخت داخل ماندگار شود، اظهار کرد: شرکت‌ها در اجرای پروژه‌ها اجازه ندهند که زمان از دست برود و از همان ابتدا به فکر رفع چالش‌ها باشند.

چهارمین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت‌پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش از دوشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) به مدت سه روز (چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در جزیره کیش دایر است.

 

روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید