در نشست تخصصی کربن‌زدایی از اقتصاد مطرح شد:

گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از انتشار ۳۱ میلیون تن کربن جلوگیری می‌کند

گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از انتشار ۳۱ میلیون تن کربن جلوگیری می‌کند
کدخبر : 50182

مدیر HSE شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تاکید بر اینکه این گروه بزرگ پتروشیمی دوستدار محیط زیست است، به تشریح اقدامات این هلدینگ برای کاهش انتشار کربن پرداخت.

نشست تخصصی ساز و کارهای ارتقای فناوری‌های فرآیندی با تمرکز بر کربن‌زدایی با بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در چهارمین همایش و نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در سالن خوارزمی مرکز همایش‌های بین المللی کیش برگزار شد.

در ابتدای این همایش حضور  مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیر عامل (HSE) شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه پتروشیمی صنعت آلاینده نیست، اطهار داشت: شرکت صنایع پتروشیمی خلیح فارس دوستدار محیط زیست است به عنوان مثاِل با جمع آوری گازهای فلر در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس از انتشار ۱۷ میلیون تن کربن و در یادآوران(هویزه) از انتشار ۱۴ میلیون تن کربن جلوگیری کرده و گازهای مشعل را به ارزشمندترین تولیدات پتروشیمی تبدیل می‌کند. همچنین در پتروشیمی نوری که در زمینه محیط زیست گام‌های بسیار بزرگی برداشته شده است.

محمدعلی خادمیانژ در این رابطه اضافه کرد: در عین حال در خصوص حفاطت از کربن قطعا در فرآیندهای تولیدی که مصرف انرژی وجود دارد، انتشار کربن هم صورت می‌گیرد در این راستا شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از طرح‌ها و ایده‌های کلیه متخصصان و صاحب نطران برای مرتفع کردن این موضوع استقبال می‌کند.

*بررسی کربن‌زدایی از اقتصاد*

در ادامه این نشست دکتر حسین خواجه پور، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص «مقابله با تغییر اقلیم و اثرات آن بر صنعت پتروشیمی» به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به معاهده زیست محیطی پاریس و تعهد کشورها برای حرکت به کاهش سوخت‌های فسیلی گفت: این موضوع خاص کشورهای غربی نیست و کشورهای شرق آسیا و هند که مشتریان نفت ایران هستند نیز در این مسیر گام بر می‌دارند بنابراین ضروری است که در کشورمان این مهم مد نظر باشد چرا که در آینده قیمت سوخت‌های فسیلی کاهش می‌یابد و تقاضای جهانی برای آنها کاهش خواهد یافت و این مخاطره جدی برای اقتصاد ما محسوب می‌شود.

دکتر خواجه‌پور با اشاره به آمار ذخایر نفت و گاز کشورمان، گفت: در ۱۱۰ سال گذشته ۴۰ درصد ذخایر نفت  برداشت کرده‌ایم و این در حالی است در دهه‌های آینده تقاصای جهانی کاهش می‌یابد و به همین دلیل کشورهای اطراف بی‌مهابا در حال استخراج نفت و گاز هستند.

وی خاطرنشان کرد: با ادامه روند کنونی وضعیت بازارهای جهانی و سیاست‌های کشورهای مختلف در آینده خسارت مستقیم و غیر مستقیم متوجه اقتصاد کشورمان در بخش انرژی خواهد بود چرا که کشورها به تدریح و در راستای کرین‌زدایی برای تولیدات فولاد و پتروشیمی مالیات و تعیین می‌کنند و این قانون قیمت‌گذاری بر محصولات فوق را باید جدی بگیریم.

دکتر خواجه‌پور با ارائه آمارهای جهانی توصیه کرد که صنایع کشورمان به طور جدی به سمت کاهش کربن حرکت کرده و با تولیدات پتروشیمی سبز از خسارت‌هایی که در آینده متوجه این صنعت است، جلوگیری کنند.

در ادامه این پنل سجاد کشاورزیان به ارائه «پروژه بازیابی گاز فلر و تولید کود سولفات آلومینیوم» پرداخت و با اشاره به میزان انتشار گازهای فلر در کشورهای جهان اقدام پتروشیمی نوری را در این خصوص تحسین برانگیز دانست و به ارائه پیشنهاداتی در خصوص جلوگیری از گازهای مشعل پرداخت.

روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید