متخصصان و صاحب نظران صنعت پتروشیمی بررسی کردند:

چالش‌ها و فرصت‌های بومی‌سازی دانش فنی در کشور

چالش‌ها و فرصت‌های بومی‌سازی دانش فنی در کشور
کدخبر : 50224

متخصصان و صاحب نظران صنعت پتروشیمی در چهارمین همایش و تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بومی‌سازی دانش فنی در صنعت پتروشیمی کشور پرداختند.

فوریه مروت، مدیر فناوری و نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و دبیر برگزاری این پنل علمی، دستیابی به دانش فنی و لایسنس را یکی از موضوعات مهم صنعت پتروشیمی کشور دانست و افزود: تحریم‌هایی که بر کشور ما به صورت مداوم اعمال می‌شوند، ضرورت و برنامه‌ریزی عملیاتی در این زمینه را دوچندان می‌کند و باید برای آن تفکر راهبردی داشت.

*خارجی‌ها ۲۸۰ مرتبه لایسنس به ما فروختند

در ادامه سید شایان طبیبیان، پژوهشگر حوزه پتروشیمی ، دستیابی به دانش فنی و تولید لایسنس‌های معتبر را از نقطه‌های گلوگاهی صنعت پتروشیمی کشور عنوان کرد و گفت: کشورهای خارجی ۱۱۷ لایسنس را مجموعا ۲۸۰ مرتبه به ما فروخته‌اند که کشورهای اروپایی با ۲۶ لایسنس و کشور آلمان با ۵۳ مرتبه فروش، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تعداد کاتالیستهای بومی شده در کشور را ۲۰ نوع عنوان کرد و خاطرنشان کرد: به یاری خدا تا پایان سال ۱۶ کاتالیست دیگر در کشور بومی خواهد شد که مهمترین مسئله در این زمینه اعتماد به سازنده ایرانی است.

در ادامه مدیر فن آوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت به معرفی اجمالی وفعالیت‌های انجام شده در این پژوهشگاه در ۶۰ سال گذشته پرداخت.

بزمی گفت: در فرایند اجرایی شدن ایده تا توسعه بازار هر یک از بخش‌های دانشگاه، مراکز پژوهشی و شرکتهای خصوصی باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند که در مدل‌های مختلف جایگاه و رسالت هر یک از این بخش‌ها متفاوت است.

*چالشی به نام نبود  refrence plant

نوری سخنران دیگر این پنل علمی با اشاره به سخنان و تاکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع پژوهش، عزم و تلاش دوچندان همه بخشهای درگیر در این موضوع را برای پیشرفت صنعت پتروشیمی کشور خواستار شد.

عضو هیات مدیره شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به زیرساخت‌های خوب فراهم شده در پتروشیمی اراک، نبود refrence plant را یکی از مشکلات حال حاضر تولید لایسنس‌ها در کشور عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: بلید با تصمیمات صحیح و آینده نگرانه مشکلات موجود را از مسیر پتروشینی کشور خارج کنیم.

وی با اشاره به رتبه پانزدهم ایران در تولید مقاله‌های علمی در حوزه شیمی در مقایسه با سایر کشورها، gdp ایران را بسیار ناچیز عنوان کرد که از دلایل آن‌عدم تولید محصولات پتروشیمی برای صنایع پایین دستی است.

*تولید محصولات بر پایه هیدروژن باید در اولویت قرار گیرد

دکتر محمدی دیگر سخنران این پنل علمی در ادامه گفت: شرط لازم برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر در صنعت پتروشیمی، استفاده هوشمندانه از اکوسیستم علمی و تمام ظرفیت‌های موجود کشور است.

مدیر عامل شرکت مهندسی مشاور موننکو ایران نیز با تشریح آینده صنعت نفت و گاز در ایران و جهان گفت: شرکت‌های مختلف پتروشینی در دنیا برای حفاظت از محیط زیست به تولید محصولات بر پایه هیدروژن به جای متان روی آورده‌اند و ما نیز باید این مسیر را دنبال کنیم.

در پایان دکتر شاد از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، مشکل اصلی مراکز پژوهشی را خروجی محور نبودن آن‌ها عنوان کرد و گفت: پژوهش‌ها باید متناسب با نیاز جامعه امروز انجام شوند.

روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید